Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Hur ser partiledningen på att partiet är mer höger numera? Blir det inte svårare att locka socialdemokrater över den nya blockgränsen? Jag retar mig speciellt på Samtiden och deras podd. Dick som är gammelmoderat-konservativ, den andra killen är en nyliberal överklasskille som kommer från nyliberala Ny Demokrati. Linus Bylund är den enda som är någorlunda mitten. Det borde balanseras med någon på redaktionen och i podden som är mer vänster.
MVH SD-tjej i Stockholms stad.
Håller med dig om att SD ibland kan uppfattas som ett högerparti, när sanningen är att det ligger någonstans i mitten. Det verkar väl ändå gå bra att locka över väljare från S med tanke på att de i stort tappat LO till SD. Folk ser nog att SD är det nya partiet för arbetarna. S tappade och SD ökade.
Däremot kan det uppstå problem i framtiden med de mer inbitna väljargrupperna. Tror SD ibland ses som en parhäst till M och KD, när de ligger lika nära S i vissa frågor. Personligen ser jag gärna att SD lyfter upp de punkter där de är överens med vänstern för att visa att de inte är ett högerrasistparti, men det är samtidigt svårt att vara allt för medhållande som opposition.
Din fråga är alldeles för klok för ett bra svar, helt enkelt! Fint att höra att du stödjer partiet lokalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikLarsson99
Varför förespråkar SD såkallad öppen svenskhet när det går stick i stäv med bevarandet av det etniska svenska? Man förnekar en folkgrupps existens genom att säga att alla kan bli den. Om Sverige övertid skulle befolkas av 100% afrikaner så spelar det ingen roll för SD så länge dom har anammat svensk kultur och ser sig som svenskar. Hur är det i svenskars intressen?
SD har inget fokus på biologi utan ser på samhällen utifrån kulturyttringar. Respekterar frågan men partiet har helt enkelt ett annat synsätt. Tror du hittar mer medhåll i NMR eller liknande.