2020-10-06, 11:32
Medlem
Hustrun lät besikta bilen hos Dekra för andra gången.
Får varje gång fråga om de inte ska kontrollera draganordningen?
Va? Brukar kommentaren vara. Har den drag?
Sedan får hustrun instruera hur man fäller ut och in "kroken".
Honda har verkligen dolt den snyggt på CR-V:
Citera
2020-10-06, 17:17
Medlem
Milldues avatar
Vad kollar besiktningen på om det kommer in en veteranbil som piffats upp och skall besiktas för den nya "Besiktad för alltid" regeln som kom nyligen ?

Går besiktningen igenom bilen minutiöst om den stått obesiktigad några år med renoverats upp för att gå igenom som 50+ veteran ? Är det hårdare nu på grund av den nya "befrielsen" från årlig/vartannat år reglerna som var tidigare ?
Citera
2020-10-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RowBan
Dimstrålkastare 4.5, Höger, inställning felaktig/bländande.
Bromsslang 1.1.12, fram höger, nöter mot annan detalj.

Fick dessa två anmärkningar, det är min första bil någonsin som jag äger. Som jag förstått det borde det vara ganska lätt att fixa på egen hand? Jag har dock inga verktyg alls för sådant här. Läste också att sätta buntband på bromsslangen inte är är rekommendera. Vad säger ni bilkunniga människor?
Dimljuset behöver justeras, det står för högt. Först och främst måste justeringen fungera vilket den kanske inte gör. Sen kan det behövas hjälpmedel för att få rätt inställning.

Bromsslangen är förmodligen felmonterad/vriden. Då får man lossa slangen och vrida den rätt. Då kommer det kanske in luft i bromssystemet. Då får du även lufta bromsarna.

Kan du göra dessa saker så vet du att du kan annars så är det nog lättare att låta en verkstad göra det. Bromsslangen är felmonterad av någon som gjort något jobb på bromsen. Justering av ljuset ingår i en service. Kanske är det tid ändå att låta kunnig serva bilen!

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Vad kollar besiktningen på om det kommer in en veteranbil som piffats upp och skall besiktas för den nya "Besiktad för alltid" regeln som kom nyligen ?

Går besiktningen igenom bilen minutiöst om den stått obesiktigad några år med renoverats upp för att gå igenom som 50+ veteran ? Är det hårdare nu på grund av den nya "befrielsen" från årlig/vartannat år reglerna som var tidigare ?
Man kollar i princip samma saker alltid vid besiktning. Sedan så skiljer krav och utrustning på årsmodell. Men ja, de går igenom hela bilen!
Citera
2020-10-06, 20:49
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Man kollar i princip samma saker alltid vid besiktning. Sedan så skiljer krav och utrustning på årsmodell. Men ja, de går igenom hela bilen!

Så i princip är det en normal besiktning av den blivande veteranen ingen "extra strikt" översyn då med tanke på att den inte behöver besiktas igen under sin existens ?

Nu tillhör jag de som kommer besikta vartannat år iaf och innan den ev. skall säljas vidare i framtiden.

Men blev lite nyfiken på om man gjorde en "extra strikt" kontroll den sista bilprovningen innan veteranstatus.
Citera
2020-10-13, 19:43
Medlem
Spricka i vindruta. På förarsidan. Utanför "mitt" synfält men är man 2m lång kommer den nog i synfältet. Jag gissar att det inte blir godkänt?
Citera
2020-10-17, 11:35
Medlem
Är Sverige fortfarande undantaget från EU:s regler om däcktrycksövervakning? Frågar därför att varningslampan lyser
Citera
2020-10-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Är Sverige fortfarande undantaget från EU:s regler om däcktrycksövervakning? Frågar därför att varningslampan lyser

Verkar vara krav enbart på tunga bilar och släp. Du kan läsa vidare på Transportstyrelsens sida.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...akningssystem/
Citera
2020-10-20, 11:40
Medlem
Besiktning

Vilket besiktningsföretag rekommenderar ni?

Jag tycker personligen att Bilprovningen är mycket sträng när det gäller besiktningen och kostnaden blir dubbelt så mycket när man jämför med andra besiktningsföretag.
Citera
2020-10-20, 11:42
Medlem
448s avatar
Det är ingen skillnad alls , skiljer nog mer mellan besiktigningsmannen/kvinnan.

Sker dolda kontroller , en aktör som hade det fyndiga namnet Clearcar eller nått
fick stänga ned - och det var inte p.g.a namnet
Citera
2020-10-20, 11:56
Medlem
Ingen skillnad, samma reglemente.

Det är stenhårt det är viktigt, men om du har tur så kan du träffa nån besiktningsman som kan se igenom fingrarna när det kommer till något som inte kan vara en trafikfara.
Senast redigerad av Smurfitkappa 2020-10-20 kl. 11:59.
Citera
2020-10-20, 12:28
Medlem
ormbitens avatar
Tycker att det har blivit en så enorm positiv skillnad sedan avregleringen.

Jag kan inte se någonting överhuvudtaget som har blivit sämre.

Personalen gör det jobb som dom har blivit ålagda att göra... och oftast så är dom trevliga och glada.
Men självklart så finns det ju rötägg som hatar att göra det jobb dom gör, och då kanske det går ut över kunderna.

Jag går alltid till Bilprovningen här i staden. Mot mig är dom vänliga och trevliga, men det kanske beror på att jag är där och besiktar 2-4 gånger per vecka.

Jag minns när jag besiktade min första bil typ 1991. En Ford Granada från 1978. På den tiden när man kunde vara tvungen att beställa tid minst 4-5 veckor i förväg. Då var det inte tal om någon "Drive in".

Det var på den tiden när man fick gå in till receptionen och överlämna registreringsbeviset och betala till en barsk dam som satt där bakom glasluckan å så fick man en nummerlapp.
Sen när man fick köra in i hallen så stod dom där allihopa som statens tjänstemän i sina bruna overaller.
-Vad är det här för gammalt skit du kommer med var det första han sa besiktningsmannen... Å så flinade han. Sen åkte den vassa hammaren fram och det började att slås på underredet.
Sen gick han där och skrev ettor och tvåor med sin penna och karbonpapper...
Senast redigerad av ormbiten 2020-10-20 kl. 12:32.
Citera
2020-10-20, 12:38
Besiktade hos carspect för 375 kr nyligen. Inget fuffens och dom körde in bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in