Citat:
Ursprungligen postat av
RowBan
Dimstrålkastare 4.5, Höger, inställning felaktig/bländande.
Bromsslang 1.1.12, fram höger, nöter mot annan detalj.
Fick dessa två anmärkningar, det är min första bil någonsin som jag äger. Som jag förstått det borde det vara ganska lätt att fixa på egen hand? Jag har dock inga verktyg alls för sådant här. Läste också att sätta buntband på bromsslangen inte är är rekommendera. Vad säger ni bilkunniga människor?
Dimljuset behöver justeras, det står för högt. Först och främst måste justeringen fungera vilket den kanske inte gör. Sen kan det behövas hjälpmedel för att få rätt inställning.
Bromsslangen är förmodligen felmonterad/vriden. Då får man lossa slangen och vrida den rätt. Då kommer det kanske in luft i bromssystemet. Då får du även lufta bromsarna.
Kan du göra dessa saker så vet du att du kan annars så är det nog lättare att låta en verkstad göra det. Bromsslangen är felmonterad av någon som gjort något jobb på bromsen. Justering av ljuset ingår i en service. Kanske är det tid ändå att låta kunnig serva bilen!
Citat:
Ursprungligen postat av
Milldue
Vad kollar besiktningen på om det kommer in en veteranbil som piffats upp och skall besiktas för den nya "Besiktad för alltid" regeln som kom nyligen ?
Går besiktningen igenom bilen minutiöst om den stått obesiktigad några år med renoverats upp för att gå igenom som 50+ veteran ? Är det hårdare nu på grund av den nya "befrielsen" från årlig/vartannat år reglerna som var tidigare ?
Man kollar i princip samma saker alltid vid besiktning. Sedan så skiljer krav och utrustning på årsmodell. Men ja, de går igenom hela bilen!