Citat:
Ursprungligen postat av
sofand1987
Om 750 människor blev kvar i havet (95 döda bärgades) tror ni att alla 750 är kvar inuti fartyget? Borde inte döda kroppar flutit upp på land runt omkring Östersjön?!
Självklart inte. Nog ganska svårt att säga exakt hur många som var kvar inne i fartyget. Men av alla dessa 852 så lär ju väldigt många fler än dessa ca 140 (plus90talet bärgade kroppar) som överlevde varit på utsidan av båten när den gick under. Om vi säger då att ca 240 personer av 989 är funna. Så har jag väldigt svårt att tro att resterande ca 750 skulle ligga kvar i båten. Jag tror faktiskt att dom flesta tar sig ut på däck när det är känt att båten håller på att sjunka? Jag tror inte det är jätte många kvar där inne... Men jag tror ju bara. Men det är klart, folk snubblar, ramlar, skadar sig, får panik osv.. Blir förvirrade, letar efter sitt sällskap. Skulle man bärga båten nu eller tömma den så tror jag inte man kommer få upp över 100 kroppar, om ens i närheten. 26 år i havet... Sen finns det väl saker som talar emot min hypotes... Säkert rätt stilla vatten på det djupet och in/utgångar ur fartyget är få och små.
Men det är en intressant fråga.
Folk kan ju också ha drivit ganska långt innan dom sjönk. Så det lär väl vara lite utspridda.
Men jag ställer också frågan; När hittades sista kroppen? Har det kommit någon kropp i efterhand flytandes i land eller så som misstänkts komma från Estonia? Dog man av köld och hade flytväst så borde man ju i teorin kunna flyta runt väldigt länge där ute..