2020-10-05, 20:02
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Om min teori stämmer, vilket gud förbjude, så torde det råda panik ombord på den svenska ubåten efter skjutningen.
Föreställ dig själv. En torrövning som övergick till skott. Vad göra?

Jag var själv till sjöss den natten och det hände en hel del underliga saker runt kl 00.10 svensk tid.

Att 20-30 man, alla får panik, alla som ubåten har kontakt med får panik. Ingen av dessa, säkert minst 100 personer kommer ur sitt förvirrade sinnestillstånd och inser att man måste hjälpa fartyget?

Var du möjligtvis på en ubåt, på internationellt vatten, någonstans mellan Utö och Dagö?
Citera
2020-10-05, 20:04
Medlem
Undra hur mycket värdesaker som återfunnits av dykarna... Måste ju vara en guldgruva där nere. Hade gärna velat dyka där nere och gå igenom vraket, så ohyggligt spännande!
Citera
2020-10-05, 20:17
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porkster
Undra hur mycket värdesaker som återfunnits av dykarna... Måste ju vara en guldgruva där nere. Hade gärna velat dyka där nere och gå igenom vraket, så ohyggligt spännande!

Fornminnesbrott. Fornminnesbrott innebär att det är förbjudet att med uppsåt eller oaktsamhet rubba, ta bort, gräva ut, täcka över eller genom bebyggelse, plantering eller på annat sätt ändra eller skada fornlämningen. Straffmaximum för grovt fornminnesbrott är fängelse i fyra år.
Citera
2020-10-05, 20:24
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Under två månader övertäckningsarbeten hade inget material, betongmattor, lagts över vraket. Emellertid
dumpade NCC flera 100 000 ton sand och sten ett par 100 meter söder om vraket, där havsbotten höjts fyra,
fem meter! Denna märkliga övertäckning har aldrig förklarats.

Jag tror att dom täckte över den skadade Ubåten!

En betydligt enklare förklaring är att det som täcktes över var de tyngre/farligare sakerna i smuggellasten, som släpats ut från bildäck och lagts på hög där.

Om, förstås, det kan bevisas att denna hög vid sidan om existerar. Det ser ju onekligen inte ut att finnas något vid vraket på de filmer som släppts, utom möjligtvis förut vid kölen då. Det är en annan sak som jag hoppas kommer undersökas i framtiden.
Citera
2020-10-05, 21:24
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Pga intresset för Estonia tänkte jag kort dela med mig av min uppfattning om hur händelseförloppet har sett ut. Om inte annat för att leta mig tillbaka hit en dag då kanske, saker och ting frambringats i ljus.

Det är väl onekligen så att bogvisiret har gått sönder och där har vatten forsat in. Varför det gick sönder låter jag vara osagt.

En västerländsk, möjligen svensk, ubåt har åkt i Stealth under färjan som brukligt vid övningar, spaning och uppdrag.

Då befäl där noterar att någonting allvarligt hänt med färjan (bogvisiret) nödstiger man och har inte riktigt koll på färjan, som kanske redan här drabbats av de här elektriska blackouterna.

Man litar på de enkla systemen som naturligtvis inte fungerar korrekt för stunden och kör in med en ordentlig smäll på styrbordssida, varpå det otroligt snabba händelseförloppet är ett faktum.
Citera
2020-10-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag minns inte att Uusman har sagt så, utan bara att estländska ledningen (stats- eller fartygsledningen) sa så. Men det är kanske lika i alla länder med nära traditioner till havet. Bara ett minne. Vagt sådant. Jag talade med en juridiskt kunnig släkting som också har kännedom om sjörätt på den tiden då Estonia-katastrofen inträffade. Det ligger långt tillbaka i tiden, men är ganska klart på ett övergripande plan; Den som hamnar i sjönöd och tillkallar eller tackar ja till erbjuden hjälp är den som betalar till räddaren i nöden. Släktingen beskrev hur fiskarbefolkningar lyssnade på väderrapporter och liksom hoppades på uppdrag och höll sig redo för att åta sig räddningsuppdrag. Det var en inkomstkälla för dem.
heten
Precis som för det här brittiskt-norska dykbolaget, som skulle fått betalt för varenda omkommen i Estonia-katastrofen som de bärgade. Frågan är väl av vem. Tror inte att den aktuella dykfirman altruistiskt skulle bärgat en enda omkommen, mer än för möjligheten att marknadsföra sig själva i inledningen av utredningen.

Vi läste väl nu i veckan om hur Estlands ministrar gått ut med att de kan tänka sig att delta i en mindre utredning och gå ned med utrustning för att undersöka. Men inte någon bärgning av något slag.

Jämför med den senare Tsunamikatastrofen, när de drabbade länderna saknade alla förutsättningar att att lösa problemen med alla försvunna turister och bofasta. Då hade svenskarna lärt sig av Estonia-katastrofen och blev extremt sena eftersom de höll stenhårt på att inte bli ensamt ansvariga för all utredning. Då kläckte Uusman ur sig att "det finns så fin sjukvård i Thailand". Och, jo det gör det. På Amerikanska sjukhus som kräver försäkringskort för att ens öppna dörrarna. För diplomatisk personal så finns det utbytesavtal. Men nu var man tvungna att inse att biståndet till Thailand och Indonesien och andra drabbade länder var av ett helt annat slag. Man var tvingat att hjälpa till att tömma dessa länder på levande och skadade och omkomna för att någon sjukdom alls skulle kunna bedrivas där och då. Man fick bygga upp särskilda gemensamma kliniker för att kunna identifiera t.ex. svenska turister och bara få bort dem från Thailand. Jag minns att Sverige bl.a. sände svenska rättsläkare till DNA-klinikerna och kunde samköra mot den svenska folkbokföringen. Allt var avtalat ned på kron-nivå. Det var inga "läkare utan gränser" eller Röda Kors eller Halvmånar som ställde upp. Flygbolagen tog bara med dem som hade returbiljetter och dem som kunde köpa returbiljetter. Utanför sjukhusen satt och låg thailändare utan försäkringar. Det tog någon veckan eller två innan Uusman insåg att hon inte kunde använda sina erfarenheter från Estonia-katastrofen här.

Jag vet inte hur man löste katastrofen med skeppet som gick under i Engelska kanalen, men man hade långa förhandlingar om vem som skulle göra vad och betala för vad. Tydligen ligger ett övergivet vrak väl synligt i Öresund där fartygets ägare bestämt sig för att inte bärga och ingen kan ålägga ägaren att t.ex. av miljöskäl göra det.

Det är alltså mer komplicerat än man kan ana.

Ok, hittade nämligen inget alls vid googling.. Nja, sverige har ju också nära traditioner med havet.. historiskt har man väl fått förhålla sig till sakernas tillstånd, ibland sker olyckor och det fanns ingen teknik att ta upp fartyg, ofta var folk inte ens simkunniga. Klart att man då intalade sig att de fått frid i havet, skulle bli där, kanske t.o.m. att det var guds vilja etc.

Estland var ju precis självständigt, fattigt samt mkt korruption. Självklart skulle sverige få stå för den allra mesta kostnaden för att ta upp kvarlevor. Men vad har inte alla utredningar och haverikommissioner kostat? Massor av tjänstemän som suttit i åratal med detta.

Nä, skulle jag gissa på ngt fick uusman & co en "reality check", dvs. informerade av carlssons bestbuddy ulf carlsson (gd på tullverket) eller öb om militärtransporterna. Det hade blivit politisk/diplomatisk skandal när man hittat massa döda oregisterade militärer bland de omkomna. Sedan att båten knappt var sjöduglig förbättrade ju inte utfallet.. https://www.fokus.se/2007/09/sveket/

Tsunamin visade väl att svenska staten inte lärt sig ngt alls av ex. Estoniakatastrofen. Ett "problem" Sverige är ganska ensamma om är att att ministerstyre generellt inte är ok. Det är heller inte kutym att ex. stadsministern går in med hela handen och pekar vad som ska göras, samt skiljandet av departement samt myndigheter. Detta märks gång efter annan, även vid bränderna 2018 och coronahanteringen, allt blir väldigt tungrott och långsamt..
Jutta Rabe hade förövrigt en intressant (träffsäker enligt mig) syn på svenska politiker och myndighetsutövning;
"Svenska politiker kan komma undan med att inte göra sitt jobb, de hänvisar till familjeskäl, att de var tvungna att hämta på dagis och sådant. Svenskarna utnyttjar det här när de är trängda, och så klarar de sig undan ansvar." www.fokus.se/2007/03/jutta-rabe-%C2%BBsvenskarna-ar-korrumperade%C2%AB/

Nä, sverige var ju i princip sist på plats som västland i thailand, och när de väl skickade dit (för lite folk) så kunde de inte ens samordna med andra länder och vara i samma samordningslokal så många hittade ju inte till dem.. kanske ngn slags svensk exceptionalism påverkar också.

Ja, jag har inte sagt att det är okomplicerat.
Citera
2020-10-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spearo
Finns det någon som kan styrka att Håkan Bergmark talar sanning? Han har ju varit ifrågasatt sen dag ett, men jag kan inte hitta något som styrker hans berättelse genom alla dessa år.

Nej. Ingen. Anders Jallai har här på ett övertygande sätt falsifierat Bergmarks berättelser om hans påstådda Estonia-dykning.
Citera
2020-10-05, 22:55
Medlem
Triremers avatar
Var kan man hitta Meyer-varvets utredning?
Citera
2020-10-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ville eg. inte ha namnen men tycker det är illa om någon sprider desinformation om "chefer på Ericsson som gick under med båten" när det egentligen handlar om någon pensionerad verkstadsklubb från nåt Linköpingsverk.
Det intressanta är nu inte några ev. drunknade Ericssonchefer!!
Utan de 5-8 personer anställda vid en serviceavdelning hos ERicsson Radio Access ("rsa") med adr. Torshamnsgatan 21-23 i sth kista!
Vad kan inte dessa killar berätta, om servicebilarnas "små utflykter" under åren 1993-1994?!! Vad kunde Lars Borgnäs vid UG få ut från U.f M.mer, på hösten 2004? Nada!!
Citera
2020-10-05, 23:49
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasastansstekar
Nej. Ingen. Anders Jallai har här på ett övertygande sätt falsifierat Bergmarks berättelser om hans påstådda Estonia-dykning.

Det hela är väldigt förvirrande. Bergmark är nån märklig snubbe som bor på en båt, påstår sig vara fd militär dykare som dök på Estonia. Bergmark gör en del YouTube videos med med Henning Witte. Henning var något ombud för de anhöriga i katastrofen. Nu verkar han driva någon form av konspirations hemsida. Henning verkar även känna Jutta Rabe. Jutta Rabe gjorde en dokumentär som ingen verkar tycka är trovärdig.

Det här gänget är mer suspekt än själva katastrofen.
Citera
2020-10-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Var kan man hitta Meyer-varvets utredning?

Jag har precis hittat en film på youtube om Estonia och mot slutet av filmen nämns varvet.

Filmen heter MAYDAY Katastrofer till Sjöss Dokumentär Estoniakatastrofen.

18:32 min in i dokumentären nämns varvet. Se hela dokumentären, den är bra.

https://m.youtube.com/watch?v=C8muK952Gos
Citera
2020-10-06, 01:19
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag har precis hittat en film på youtube om Estonia och mot slutet av filmen nämns varvet.

Filmen heter MAYDAY Katastrofer till Sjöss Dokumentär Estoniakatastrofen.

18:32 min in i dokumentären nämns varvet. Se hela dokumentären, den är bra.

https://m.youtube.com/watch?v=C8muK952Gos

Har inte sett den dokumentären (dock flera andra) men det skriftliga dokumentet jag vill ta del av om det är möjligt.

Kollade dock därifrån du länkade och det var intressant. Det med låslecket har jag inte hört innan.
Senast redigerad av Triremer 2020-10-06 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in