2020-10-05, 23:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Och man kan i dag höra ungdomar slarva även med de grekiska pluralformerna, som vi trodde var eviga. Inte sällan hör man varianter som ”scheman” och ”teman” i stället för schemata och temata.
Staten borde nog, medan tid är, gå in och åter göra studier i de klassiska språken – vår själva bröstmjölk – obligatoriska i skolornas curricula.

Jaha, vad tycker du då om uppställningen i SAOL:

Citat:
Plural
scheman obestämd form
schemans obestämd form genitiv
schemana bestämd form
schemanas bestämd form genitiv

---

Plural
teman obestämd form
temans obestämd form genitiv
temana bestämd form
temanas bestämd form genitiv
Citera
2020-10-05, 23:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Jag tror att Dranghoff var ironisk. DET är också en del av språkförmågan - att kunna uppfatta sådant!
Citera
2020-10-05, 23:19
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

En snabb koll på svenska.se ger vid handen att schemata försvann som alternativ form efter den åttonde upplagan 1923. Senast den angavs som huvudform var i sjätte upplagan 1889. Nu var jag ju inte den tillfrågade här, men: sådana småsaker kommer inte att hindra mig från att betrakta folk som inte använder den gamla hederliga grekiska formen som drägg och pöbel. (Och jag är inte ett spår ironisk.)
Senast redigerad av Saltkatt 2020-10-05 kl. 23:21.
Citera
2020-10-06, 13:40
Medlem
Merwinnas avatar
Vad gör man med ett bestridande, egentligen? (Alltså emot ett krav t.ex..) Lägger in om ett bestridande? Lägger in bestridande? Lägger fram ett bestridande? Lämnar in bestridande? Lägger fram bestridande? Annat???
Citera
2020-10-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad gör man med ett bestridande, egentligen? (Alltså emot ett krav t.ex..) Lägger in om ett bestridande? Lägger in bestridande? Lägger fram ett bestridande? Lämnar in bestridande? Lägger fram bestridande? Annat???

Man bestrider, helt enkelt.
Citera
2020-10-06, 14:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Man bestrider, helt enkelt.

Jo, jag vet. Men jag sitter och översätter från tyskan, och där placerar advokaten alltid ordet (substantivet) för den rättsliga åtgärden på en separat rad:

Namens und in Vollmacht des Betroffenen erheben wir

WIDERSPRUCH

gegen den Bescheid... etc.

I vår klients namn och med hans bemyndigande, lägger vi in om

BESTRIDANDE

mot beslutet... etc.

Jag skulle helst vilja skriva motsvarande, med ordet BESTRIDANDE på en rad med stora bokstäver och fetstil. Men visst, man kan skriva om det med "bestrider" också, men det ser lite tokigt ut.
Citera
2020-10-06, 14:27
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Motparten upplever nog att någon har ”inkommit med bestridande".

Men den som bestrider … ja i rubriken kan man ange ”Bestridande”. Vad man sen gör är att beskriva läget: ”Ni har skickat mig en räkning på en pryl som jag inte fått, vilket jag tidigare har meddelat er blablabla …”. Och som avslutning något i stil med ”Enligt ovanstående bestrider jag betalansvar för blablabla.”

”Ber (härmed) att få inkomma med ...” är kanske svaret på frågan.
Citera
2020-10-06, 14:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Motparten upplever nog att någon har ”inkommit med bestridande".

Men den som bestrider … ja i rubriken kan man ange ”Bestridande”. Vad man sen gör är att beskriva läget: ”Ni har skickat mig en räkning på en pryl som jag inte fått, vilket jag tidigare har meddelat er blablabla …”. Och som avslutning något i stil med ”Enligt ovanstående bestrider jag betalansvar för blablabla.”

”Ber (härmed) att få inkomma med ...” är kanske svaret på frågan.

Ja:

Vi inkommer härmed med

BESTRIDANDE

funkar. Tack! (Nu börjar jag skriva som tyskarna!) Men inget "ber". Tyska advokater ber ingenting, de hotar!
Senast redigerad av Merwinna 2020-10-06 kl. 14:52.
Citera
2020-10-06, 14:51
Medlem
Merwinnas avatar
En annan fråga, då: uppfyller man en betalningsfrist, eller efterkommer man en betalningsfrist? Eller finns det något bättre ord som jag inte kommer på nu?
Citera
2020-10-06, 15:39
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
En annan fråga, då: uppfyller man en betalningsfrist, eller efterkommer man en betalningsfrist? Eller finns det något bättre ord som jag inte kommer på nu?

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Från vilken sida ser man betalningsfristen? Den ena sidan beviljar den väl, medan den andra sidan bara tacksamt tar emot. En betalningsfrist måste väl ses som en ensidig åtgärd.
Citera
2020-10-06, 15:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Från vilken sida ser man betalningsfristen? Den ena sidan beviljar den väl, medan den andra sidan bara tacksamt tar emot. En betalningsfrist måste väl ses som en ensidig åtgärd.

Jag menar, att om jag betalar i tid, så efterkommer jag betalningsfristen. Eller uppfyller den. Eller vad jag nu gör. Eftersom det är en tysk advokat som skriver, så måste min svenska motsvara hans kanslispråk.
Citera
2020-10-06, 15:54
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag menar, att om jag betalar i tid, så efterkommer jag betalningsfristen. Eller uppfyller den. Eller vad jag nu gör. Eftersom det är en tysk advokat som skriver, så måste min svenska motsvara hans kanslispråk.

Men om du har fått en betalningsfrist så har du ju inte betalat i tid. Borgenären har gått med på att inte vidta några åtgärder om du ändå betalar inom ett visst nytt datum. Det du gör är väl att du reglerar skulden inom utsatt tid. I enlighet med de nya villkoren. Det är inte fristen som skall uppfyllas, utan betalningsvillkoren. Fristen är ju liksom en "gåva" från borgenären.

Edit: Jag antar att betalningsfrist kan användas även om den tidsperiod man normalt har på sig att betala någonting, och att det inte behöver handla om någon försening. Men principen är densamma. Du har betalat inom utsatt tid och därmed uppfyllt villkoren i avtalet.
Senast redigerad av Kyrpator 2020-10-06 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in