2020-10-06, 07:13
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasastansstekar
Nej. Ingen. Anders Jallai har här på ett övertygande sätt falsifierat Bergmarks berättelser om hans påstådda Estonia-dykning.

På vilket sätt har Jallai falsifierat?
Citera
2020-10-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spearo
Min kära mor jobbade under tiden på förskola i Malmslätt/Tokarp, flera av barnens pappor kom aldrig tillbaka, samtliga hade höga befattningar på Ericsson lkpg. Dom var med på Estonia. Att jag skulle fråga min mamma vad familjerna hetter kommer inte på fråga.
Vill du veta mer får du gräva själv.
Är det Flextronics du tänker på så var det långt senare.

Jag tänkte också att det var intressant från början men insåg att det hade förmodligen med utbyggnaden av mobilnätet i Baltikum snarare än smugglingen att göra.
Varför skulle så många civila personer vara involverade i en sån här smuggling.

Måste varit så jäkla tuff tid för barnen, herregud vad känslig jag blev när jag tänker på hur världen måste rasat för dem i sån ung ålder (har småbarn själv). Olyckan drabbade så många på olika plan Hoppas din mamma klarade av att stötta dem så att de fick lite vardag så småningom på förskolan igen, herregud villken psykisk stress.
Citera
2020-10-06, 12:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det intressanta är nu inte några ev. drunknade Ericssonchefer!!
Utan de 5-8 personer anställda vid en serviceavdelning hos ERicsson Radio Access ("rsa") med adr. Torshamnsgatan 21-23 i sth kista!
Vad kan inte dessa killar berätta, om servicebilarnas "små utflykter" under åren 1993-1994?!! Vad kunde Lars Borgnäs vid UG få ut från U.f M.mer, på hösten 2004? Nada!!
Absolut, jag vet, dessutom finns fortfarande 2 verkstadsklubbar med namnet Ericsson Radio Access i namnet, på Torshamnsgatan, registrerade på allabolag.se. En av dem går c/o en man som antingen bytt tilltalsnamn eller dött eller utflyttat.

(Men vi har ju uppgift i tråden från en som tog hand om chefernas barn, som beskriver att ett antal Ericsson chefspappor i Linköping aldrig kom tillbaka.)
Citera
2020-10-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
På vilket sätt har Jallai falsifierat?

Genom att påvisa att militären inte ägnade sig åt den typ av dykning som Bergmark hävdar sig ha gjort vid Estonia 1994.
Citera
2020-10-06, 14:25
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Finns det någon som kan styrka att Håkan Bergmark talar sanning? Han har ju varit ifrågasatt sen dag ett, men jag kan inte hitta något som styrker hans berättelse genom alla dessa år.
Alltså... I min värld så har ju han en hel del konstiga påståenden att förklara.
Med ren fakta så är det ju mer som talar för att han ljuger. Sen är det väl saker om hans person som också talar emot honom. Det sänker ju liksom hans trovärdighet om han påstår sig pendlat med Estonia på en sträcka båtjäveln inte ens gick på den tiden.

Jag har viss erfarenhet av människor som hade viss delaktighet bakom kulisserna under vissa händelser under kalla kriget.. Men hans person stämmer inte alls med min bild av gamla "kalla-kriget knektar" av den kalibern. Men det är ju bara jag.. Men jag kan väl ha fel. Lite koll har han väl dock men i mycket känns det som han vill mer än han faktiskt vet.

Sen brukar jag väl själv tro att jag kan se när folk ljuger. Och hans kroppsspråk och blickar är ganska tydliga när han på video berättar att han pendlade med Estonia 91-92. Det var väl då jag tappade allt förtroende för honom. Innan jag ens visste vem han var eller påstod. Men det är ju bara jag.. Men drar man en sån vals på webtv så tycker jag att man tappar otroligt mycket.
Citera
2020-10-06, 14:35
Medlem
Citat:
Finns det någon som kan styrka att Håkan Bergmark talar sanning? Han har ju varit ifrågasatt sen dag ett, men jag kan inte hitta något som styrker hans berättelse genom alla dessa år.

Hans historia håller inte ihop för fem öre. Bara en sån sak som att han i någon intervju uppgav att han (som reservofficerare, dvs inte aktiv militär dykare) kallades in genom sin krigsplaceringsorder. Via brev, dessutom. Plus att han också simmade runt omkring U137 med en geigerräknare. Men de mätningarna gjordes ju av en vanlig båt.

Sen har han lite underliga idéer om 5G, Corona och vaccin med AI-styrta nanobotar också, plus att han umgås med Henning Witte och andra bindgalnda konspirationsteoretiker.
Citera
2020-10-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
Hans historia håller inte ihop för fem öre. Bara en sån sak som att han i någon intervju uppgav att han (som reservofficerare, dvs inte aktiv militär dykare) kallades in genom sin krigsplaceringsorder. Via brev, dessutom. Plus att han också simmade runt omkring U137 med en geigerräknare. Men de mätningarna gjordes ju av en vanlig båt.

Sen har han lite underliga idéer om 5G, Corona och vaccin med AI-styrta nanobotar också, plus att han umgås med Henning Witte och andra bindgalnda konspirationsteoretiker.
hahaha då var jag inte helt ute och cyklade
Citera
2020-10-06, 15:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz

Va? Vad är det du säger? Henning Witte är jurist. Advokat. Han har varit med i tv och gjort ett rekorderligt intryck. Han är en av de få som fört offers talan och också djupdykt in i de "försvunnas" öden (9 från besättningen/anställda som sades leva men som sen försvann). Rekommenderar läsning av "MS Estonia sänktes". Finns som pdf.

https://www.eaec-se.org/bokhandel/bocker/m-s_estonia_sanktes.htm
Citera
2020-10-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Va? Vad är det du säger? Henning Witte är jurist. Advokat. Han har varit med i tv och gjort ett rekorderligt intryck. Han är en av de få som fört offers talan och också djupdykt in i de "försvunnas" öden (9 från besättningen/anställda som sades leva men som sen försvann). Rekommenderar läsning av "MS Estonia sänktes". Finns som pdf.

https://www.eaec-se.org/bokhandel/bocker/m-s_estonia_sanktes.htm

Visst. Kolla in "White TV" på Youtube och gör en egen bedömning.
Citera
2020-10-06, 15:32
Medlem
Om 750 människor blev kvar i havet (95 döda bärgades) tror ni att alla 750 är kvar inuti fartyget? Borde inte döda kroppar flutit upp på land runt omkring Östersjön?!
Citera
2020-10-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofand1987
Om 750 människor blev kvar i havet (95 döda bärgades) tror ni att alla 750 är kvar inuti fartyget? Borde inte döda kroppar flutit upp på land runt omkring Östersjön?!
Självklart inte. Nog ganska svårt att säga exakt hur många som var kvar inne i fartyget. Men av alla dessa 852 så lär ju väldigt många fler än dessa ca 140 (plus90talet bärgade kroppar) som överlevde varit på utsidan av båten när den gick under. Om vi säger då att ca 240 personer av 989 är funna. Så har jag väldigt svårt att tro att resterande ca 750 skulle ligga kvar i båten. Jag tror faktiskt att dom flesta tar sig ut på däck när det är känt att båten håller på att sjunka? Jag tror inte det är jätte många kvar där inne... Men jag tror ju bara. Men det är klart, folk snubblar, ramlar, skadar sig, får panik osv.. Blir förvirrade, letar efter sitt sällskap. Skulle man bärga båten nu eller tömma den så tror jag inte man kommer få upp över 100 kroppar, om ens i närheten. 26 år i havet... Sen finns det väl saker som talar emot min hypotes... Säkert rätt stilla vatten på det djupet och in/utgångar ur fartyget är få och små.
Men det är en intressant fråga.

Folk kan ju också ha drivit ganska långt innan dom sjönk. Så det lär väl vara lite utspridda.
Men jag ställer också frågan; När hittades sista kroppen? Har det kommit någon kropp i efterhand flytandes i land eller så som misstänkts komma från Estonia? Dog man av köld och hade flytväst så borde man ju i teorin kunna flyta runt väldigt länge där ute..
Citera
2020-10-06, 16:35
Medlem
Stämmer det att endast 14 kvinnor överlevde? Hur var könsfördelningen ombord?
Finns det någon teori för att det i så fall var på detta vis? Om nu könsfördelningen var hyfsat jämn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in