2020-10-04, 13:16
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det går bra nu, vilken boomer till konsol!

Storleksmässigt en heffaklump som både lär låta o synas rejält

Prismässigt en BIG fail med hutlösa spelpriser, tillbehör o konsol så landar man på 10lax +

Grafiken, flera youtubers som testat får bättre grafik på tex spindelmannen i ps4

och nu...trumvirvel, ett minne som ni inte kan utnyttja fullt...

https://www.gamereactor.se/nyheter/896003/Rykte+du+kan+bara+anvanda+664+GB+av+Playstation+5h arddisken/

Anledningen till att den är stor är nog för att den ska vara tyst, mera kylning får plats.

Den Digitala PS5 är mycket mer prisvärdig än XSS då den endast är 100 euro dyrare men mycket kraftfullare och har större hårddisk. Standard PS5 har officielt samma pris som XSX och är ungefär lika starka. 79 euro spelpriser är bullshit, det kan jag hålla med om, men det är även en del sånna spel på väg till XSS/X tex NBA2K och COD.

Grafiken varierar från spel till spel, som det alltid gör. Kolla Demon's Souls gamplay så ser du att PS5 är ett monster. Det spelet är syggare än allt som visats till XSX.

Att minnet inte kan utnyttjas fullt är standard på alla hårddiskar. XSX 1tb hdd så är endast ca 850 gb användbart.
Senast redigerad av Dan88 2020-10-04 kl. 13:21.
Citera
2020-10-04, 13:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:

Prismässigt en BIG fail med hutlösa spelpriser, tillbehör o konsol så landar man på 10lax +

Grafiken, flera youtubers som testat får bättre grafik på tex spindelmannen i ps4

https://www.gamereactor.se/nyheter/896003/Rykte+du+kan+bara+anvanda+664+GB+av+Playstation+5h arddisken/
Nej, den "låter" inte rejält. Flera som har testat konsollen har bekräftat att den är väldigt tyst av sig.
https://av.watch.impress.co.jp/docs/series/rt/1280/705/amp.index.html?__twitter_impression=true
Det är på japanska, men nån har gjort en sammanfattning:
Citat:
Ps5's large size means it is whisper silent
Even the controller is silent, buttons,triggers, etc have less clicking, so as to not trigger the built in microphone
Dualsense is comparable to HD rumble, but sounds more precise
higher quality controller speaker also helps, such as scraping noises when ice skating
Triggers have feedback, pushing back like a spring in Astro's Playroom

Prismässigt är konsollen billigare än både Xbox 360 och PS3, efter inflation. Bara något dyrare än PS4an. Spelpriserna går att diskutera, dock, men konsollens pris är verkligen inga problem. Series X kostar samma, förutom att den inte har de 300 kr i avgift som Nordisk Film ska ha.

Grafiken, mellan vadå? Givetvis är inte alla spel lika snygga, men Spider-Man Miles Morales och Remastered ÄR snyggare än PS4-versionen, och spel som Demon's Souls är exempel på spel som förra generationen verkligen inte hade klarat av. Gissar att du pekar på spel som Astro's Playground och Sackboy Adventure, som fortfarande är snygga men pga sin icke-realistiska stil inte ses som "lika snygga"?

Minnet går inte att komma ifrån, och drabbar även Xbox. OSet till konsoller tar alltid en bit av kakan, samt lite annat som också tar minne.Som ovan skrev så har Xbox Series X cirka 800 gb kvar även om den från början är 1 terabyte.
Citera
2020-10-04, 14:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nej, den "låter" inte rejält. Flera som har testat konsollen har bekräftat att den är väldigt tyst av sig.
https://av.watch.impress.co.jp/docs/series/rt/1280/705/amp.index.html?__twitter_impression=true
Det är på japanska, men nån har gjort en sammanfattning:

Prismässigt är konsollen billigare än både Xbox 360 och PS3, efter inflation. Bara något dyrare än PS4an. Spelpriserna går att diskutera, dock, men konsollens pris är verkligen inga problem. Series X kostar samma, förutom att den inte har de 300 kr i avgift som Nordisk Film ska ha.

Grafiken, mellan vadå? Givetvis är inte alla spel lika snygga, men Spider-Man Miles Morales och Remastered ÄR snyggare än PS4-versionen, och spel som Demon's Souls är exempel på spel som förra generationen verkligen inte hade klarat av. Gissar att du pekar på spel som Astro's Playground och Sackboy Adventure, som fortfarande är snygga men pga sin icke-realistiska stil inte ses som "lika snygga"?

Minnet går inte att komma ifrån, och drabbar även Xbox. OSet till konsoller tar alltid en bit av kakan, samt lite annat som också tar minne.Som ovan skrev så har Xbox Series X cirka 800 gb kvar även om den från början är 1 terabyte.
Av det jag sett ännu imponerar inte gen5 alls på mig som van pc spelare:

https://www.famitsu.com/news/202010/04207061.html
Citera
2020-10-04, 14:25
Medlem
Citat:

Jag vet inte var jag ska börja...

Angående storleken är det nog kylningen som är boven till vilket Dan88 är inne på. Större fläktar kan jobba på lägre varv men ändå transportera stora volymer luft. Detta är att föredra om du vill ha en tystare konsol.

Prismässigt förstår faktiskt inte vad folk gnäller över. Spelkonsoler har alltid varit billigt/dyrt beroende hur man ser på det. Minns jag inte helt fel kostade PS1 och PS2 runt 3200 respektive 4500 kronor vilket i dagens penningvärde motsvarar ca 4200 respektive 5800 kronor. Minns med säkerhet att jag betalade 6500 kronor för Playstation 3 när de lanserades, och omräknat till dagens värde motsvarar detta ca 7500 kronor.

Det kändes snarare som ett undantag att förra generationens konsoler var så billigare, tror jag betalade 4000 kronor på releasen för mitt PS4 denna vilket idag motsvarar ca 4300. Att PS5 kostar mellan 5-6 tusen finner jag således helt rimligt.

Tillbehör till konsolerna har alltid varit dyra, likaså spelen. Minns att jag betalade 450-600 kronor för spelen redan på 90-talet. Under 00-talet låg priserna mellan 600-700 kronor för nya spel. Att vissa titlar 2020 kostar 800kr är således inget jag blir förvånad över, eller anser är dyrt.

För de unga som fortfarande går i skolan är dessa beloppet självklart mycket, men detta är somsagt inget nytt fenomen. För en vuxen person i arbete som har ett intresse är 5-6k inte mycket pengar om man sätter det i relation till vad man får. Jämför exempelvis vad du får hårdvara om du ska köpa en speldator för 5-6k.

Att "flera" youtubers som testat får bättre grafik på PS4 vill jag gärna se källa på. Syftar du på denna remaster?

https://www.youtube.com/watch?v=YK-DKgsCt5Y&t=55s&ab_channel=ElAnalistaDeBits

En följdfråga är då, vet du innebörden av en remaster?

Sist men inte minst, är du förvånad över att OS tar plats på en HDD? Men ska jag vara ärlig, av döma av det du skriver i tidigare stycken tvivlar jag på detta.
Citera
2020-10-04, 15:08
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
MS köpte Bethesda som vi alla vet och som du även skrev. Sen har ju MS också The Initiative, en ny studio som ska göra "AAAA-spel".

Spelen kommer. Var så säker.
Oj Microsoft har köpt Bethesda som har tagit världen med storm på sistone med Fallout 4 och 76
Bethesda är absolut ett stort köp och de har släppt många bra spel, men kommer aldrig tilta den största delen av konsumenterna till Xbox.

Citat:

Hur bra speldator får man för 5-6k? Ska man ha de nyaste och bästa komponenterna så är man uppe på 10k bara på grafikkortet. Även om man väljer nåt billigare så är man ändå uppe på 10k efter bara grafikkort och processor. Sen ska man även ha moderkort, ssd, ram, nätagg, operativsystem, chassi... Ja man landar på minst det trippla mot vad en PS5 kostar. Sen ska man ha gamingmus och tangentbord som inte är billiga heller. Bra möss är väl från typ 700 och uppåt (ungefär som PS5 handkontroll då) och de populära bra tangentborden går på 1000+.

6000 för PS5 är inte mycket pengar. Konsolen kommer hålla en hel generation som lär ligga på 5-6-7 år. En dator för 6000 att spela på duger inte nånstans och bygger man ihop något med mid/mid-high end komponenter, så lär man få uppgradera skiten lite här och var om den ska hänga med utan trassel.

Sen vad gäller att man inte kan utnyttja hela hårddisken för att OSet tar plats... ja, det var väl inget nytt. Eller tar windows helt plötsligt upp 0 av de dyra SSD diskarnas minnen?
Citera
2020-10-04, 16:44
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Sen vad gäller att man inte kan utnyttja hela hårddisken för att OSet tar plats... ja, det var väl inget nytt. Eller tar windows helt plötsligt upp 0 av de dyra SSD diskarnas minnen?

Dessutom räknar hårddisk- och ssd-tillverkarna minne annorlunda än t.ex. ramminnetillverkare. Playstation 5 har 12 stycken chip med 64 gb minne i varje, alltså har konsolen 768 gb minne. Xbox Series X har 931 gb. Ryktet går att Xbox Series X kommer ha 800 gb fritt utrymme.

Om båda dessa rykten är sanna så tar alltså PS5s operativsystem upp 104 gb, och Xbox Series Xs operativsystem 131 gb. Med andra ord är det inte speciellt stor skillnad. Hela denna diskussionen är också ganska meningslös innan man vet filstorlekarna och kan börja räkna på hur många spel man får in. Då kan man göra direkta jämförelser och se t.ex. hur många exemplar av Grand Theft Auto 5 som ryms på en PS5 kontra en Xbox Series X.

Demon's Souls (66 gb) är ju inget spel som kommer komma till Xbox, men som ett tankeexperiment så får man alltså plats med 10 exemplar på PS5 och 12 exemplar på Xbox Series X. Det är såklart något av betydelse, men knappast så extremt att det får en att välja bort PS5 enbart på det.
Citera
2020-10-04, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Dessutom räknar hårddisk- och ssd-tillverkarna minne annorlunda än t.ex. ramminnetillverkare. Playstation 5 har 12 stycken chip med 64 gb minne i varje, alltså har konsolen 768 gb minne. Xbox Series X har 931 gb. Ryktet går att Xbox Series X kommer ha 800 gb fritt utrymme.

Om båda dessa rykten är sanna så tar alltså PS5s operativsystem upp 104 gb, och Xbox Series Xs operativsystem 131 gb. Med andra ord är det inte speciellt stor skillnad. Hela denna diskussionen är också ganska meningslös innan man vet filstorlekarna och kan börja räkna på hur många spel man får in. Då kan man göra direkta jämförelser och se t.ex. hur många exemplar av Grand Theft Auto 5 som ryms på en PS5 kontra en Xbox Series X.

Demon's Souls (66 gb) är ju inget spel som kommer komma till Xbox, men som ett tankeexperiment så får man alltså plats med 10 exemplar på PS5 och 12 exemplar på Xbox Series X. Det är såklart något av betydelse, men knappast så extremt att det får en att välja bort PS5 enbart på det.

vem fan spelar 10 -12 spel samtidigt ?
Citera
2020-10-04, 20:40
Medlem
Brazillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
vem fan spelar 10 -12 spel samtidigt ?

Just precis. Dessutom så kommer man ha massor av betydligt mindre spel. Jag skulle tippa på att även om ryktet om att PS5 har 664 gb ledigt utrymme så behöver man aldrig sätta in mer internt utrymme. De stora AAA-spelen kan man radera och ladda ner igen, för vem behöver t.ex. ha Far Cry 6 nerladdat om man inte håller på att spela igenom det?

Xbox Series X har ju ett minneskort att köpa, vilket ryktet säger ska kosta $219 (vilket jag tippar blir 2699 kr i Sverige) och jag kan inte tänka mig att många Xbox Series X-ägare kommer köpa det. Det är bättre att radera och ladda ner spel igen.
Citera
2020-10-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brazillionaire
Just precis. Dessutom så kommer man ha massor av betydligt mindre spel. Jag skulle tippa på att även om ryktet om att PS5 har 664 gb ledigt utrymme så behöver man aldrig sätta in mer internt utrymme. De stora AAA-spelen kan man radera och ladda ner igen, för vem behöver t.ex. ha Far Cry 6 nerladdat om man inte håller på att spela igenom det?

Xbox Series X har ju ett minneskort att köpa, vilket ryktet säger ska kosta $219 (vilket jag tippar blir 2699 kr i Sverige) och jag kan inte tänka mig att många Xbox Series X-ägare kommer köpa det. Det är bättre att radera och ladda ner spel igen.

Yes, och min 4tb externa disk kommer att få följa med från min PS4 till PS5 som lagringsställe/installationsplats för PS4-spel samt där jag lagrar PS5-spel. Någon MVMe-disk kommer jag inte behöva uppgradera med på ett tag känns det som.
Citera
2020-10-06, 11:11
Medlem
Stance7331s avatar
Någon som hört något om leverans från Webhallen?
De kommenterade i sin FB i början på förra veckan om att de skulle skicka ut information i förra veckan. Knäpptyst sen dess.
Citera
2020-10-06, 11:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stance7331
Någon som hört något om leverans från Webhallen?
De kommenterade i sin FB i början på förra veckan om att de skulle skicka ut information i förra veckan. Knäpptyst sen dess.
Frågade för typ en månad sen om hur jag låg till i kön, och då fick jag ett smådrygt "det kan vi inte berätta!" tillbaka. Får hoppas att det kommer snart så att man kan planera kring det.
Citera
2020-10-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Xbox kan ha hur fin teknik som helst och generös gamepass, men vad spelar det för roll när det finns så få intressanta exklusiva titlar?

Xbox var också starkare och hade bättre onlinesystem än PS2, men det var spelen till syvende och sist som gjorde att PS2an vann. Och att det var en billig DVD-spelare också, givetvis.

PS har Horizon, The Last of Us, Uncharted, God of War, Demon's Souls/Bloodborne, Gravity Rush, Ratchet and Clank, Spider-Man, Days Gone, Shadow of the Colossus, Persona 5, och många fler.

Till Xbox kommer jag på Halo, Gears of War, Ori och kanske på sin höjd Forza. Det finns typ inga intressanta japanska spel alls till Xbox t ex. Bethesda är fortfarande högst osäkert hur det blir med deras spel, om de faktiskt blir exklusiva eller om MS bara köpte dem för att kunna ha deras spel på Gamepass.

Missförstå mig inte. Gamepass är suveränt och jag hoppas PS skapar något liknande. Men i slutändan är det SPELEN som spelar roll, och inte tekniken. Vi har sett det många gånger att den tekniskt svagaste konsollen i slutändan har "vunnit" (det är inget krig).

Inget utav ovannämnda titlar tilltalar mig vare sig ps eller xbox exklusiva titlar. Möjligtvis days gone på ps. Utav kommande ps exklusiva titlar till så är det inget jag alls är sugen på. Men och andra sidan så gillar jag inte heller rollspel eller för den delen japanska spel så där försvinner ändå många ps titlar som för mig är helt ointressanta. Gillar man inte japanska rollspel eller demon souls och liknande så är ps helt onödigt. Kan lika gärna skaffa xbox om den är mer kraftfull.

I princip alla spel jag gillat har inte varit till exklusivt till någon konsol. Skulle dock inte köpa ps bara för att det släpps typ days gone 2 för så bra är det inte så jag väljer en svagare konsol bara för 1 spel.

Far cry 6 kommer till båda konsolerna, assasins creed spelen (valhalla och i framtiden), dying light 2, call of duty cold war och säkert en rad andra titlar som är intressanta som inte är exklusiv till någon konsol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in