2020-10-05, 17:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast den risken är ju uppenbarligen inte större där än någon annanstans. Då kan vi lika gärna stänga ned allt och lägga oss ned och dö.

Gissar du eller hoppas du?
På andra arbetsplatser där inte barn vistas hela dagarna stannar ju de vuxna med covid-19 hemma?
Citera
2020-10-05, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, jag läste någonstans att så många som 100 tusen personer bara i Sverige har rehab-behov efter att ha drabbats av svårt Covid19 infektion. Sedan kan det behovet förstås variera i magnitud, men säger ändå något om omfattningen.
Wow. 100.000 har drabbats så hårt av covid 19 att de är i behov rehab av de 95.000 konstaterade sjukdomsfallen.
Citera
2020-10-05, 17:46
Medlem
Jag var sjuk i maj, tog ett positivt antikroppstest I juni och förra veckan tog jag ett nytt antikroppstest som var negativt. Mina antikroppar fanns kvar i som mest fyra månader.

Om vi inte kan testa för immunitet framöver, hur gör vi då? Detta kan bli ett jobbigt virus för lång tid framöver..
Citera
2020-10-05, 17:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kan man via blodtransfusion överföra antikroppar från en som bevisligen har det
till en annan person som inte har det?

Eller kan man överföra antikroppar på något annat sätt?

Skulle då denna person få immunitet.

Säkert ett svar "kaka på kaka",

ja, så gjorde de i Kina att de som överlevt fick lämna blod nån vecka efter att de skickats hem,

som sedan gavs till de värst sjuka som låg inne på sjukhuset.

Som jag fattade de ger det patienten som får transfusionen "en boost" i immunförsvaret ett par dagar som hjälper det egna immunförsvaret slå ner viruset,

immuniteten kommer nog från det egna immunförsvaret

snarare än transfusionen.

Nej, jag har ingen källa på detta, beskriver ur minnet.
Citera
2020-10-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många är ju gissningarna. Själv tvivlar jag på att så många som 10% skulle varit smittade. Säg att 3% varit smittade. Det motsvarar ungefär 240 miljoner smittade. Säg att vartannat dösfall i Covid19 inte rapporteras. Då stämmer den dryga miljonen döda rätt väl om vi beräknar att det råder 0,8% dödlighet över världen i stort.

Ja de där clownerna som sitter och levererar procentsatser från WHO har jag lika mycket förtroende för som allas vår egen Britton.
Citera
2020-10-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Wow. 100.000 har drabbats så hårt av covid 19 att de är i behov rehab av de 95.000 konstaterade sjukdomsfallen.

Många som aldrig varit till sjukvården och testat sig har fortfarande biverkningar. Kocken som fortfarande har smak- och luktbortfall är kanske inte den hårdast drabbade. Jag har bekanta som har stora problem med konditionen efter Covid. Jag känner folk som fått blodproppar av Covid-19 (de hade inte längre Covid-19 när de diagnosticerats för blodpropparna). Och så fortsätter det.

Sedan har jag ingen aning om de är 100 000 I Sverige, eller vad siffran är. Ville bara betona att många har blivit sjuka med rehabbehov av Covid utan att diagnosticerats för sjukdomen.
Citera
2020-10-05, 17:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Tengele glömmer ju bort Danmark, Norge,Finland....

Att vi inte får en kraftig andra våg i Norden kan ju bero på att vi inte bor i generationsboende o har högre nivåer av d vitamin , inte kramar o pussar alla vi träffar, äter ute i mindre omfattning tex.

Restauranger o bostäder med många personer är korrelerat med större spridning.

Men Tengele missar inte en chans att påstå att hans misslyckande att uppnå flockimmunitet är en framgång att minska smittan.

"Anders Tegnell tror inte på en andra våg i Sverige
Statsepidemiolog Anders Tegnell tror inte att Sverige kommer att få en andra våg av smittan, skriver Dagens Nyheter. – Jag tror det finns goda skäl att vi kan slippa en andra våg på det omfattande sätt vi ser i andra länder just nu, säger han. Tegnell menar att det beror på att Sverige inte haft lika strikta åtgärder utan ligger kvar på samma restriktioner, som folk accepterar."
Citera
2020-10-05, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Sagt det sen i Februari.

Aerosolerna & assymtomatisk smitta är drivande när Corona tar fart.

Vad gör Sverige åt detta?

Inget.

Familjekarantän?

Finns inget "karantän" att först efter folk utan munskydd assymtomatiskt spridit smitta -isolera folk. Assymtomatiska virusnivåer har då redan gurglats ut när folk under massa stress förberett sig för/stressplanerat/sprungit omkring/hinna med/skynda på /känner sig lite dåliga.

Sen trots "karantän" låta föräldrar med covid-19 springa in och ut ur hemmet/tillåtas uppehålla kollektivtrafik för att lämna barn på skolan.

Ni hör ju själva.

Carlson säger det själv under Agenda intervjun, Sverige vill ha en "lagom" ihållande långsiktig väg.

Same procedure as första vågen?

Vad görs radikalt åt smittspridningen. Inget.

Regionala Resförbud samt En rigourös testningsmaskin varje morgon för alla som avser samlas i lokaler utanför hemmet och där utan munskydd dela luft.

Detta samt klä in alla i munskydd är det enda sättet att isolera ut smitta.

1 meters avståndet och lättnader (50 eller 500 kulturarrangemang) är seppuku under rådande omständigheter.

Fhm slår sig om bröstet och talar kaxigt om att "ha koll/följa utbrotten och då sätta in/lokala restriktioner/karantäner. Lol! I efterhand. Men vad görs proaktivt åt smittan?

De har valt en omöjlig uppgift de varken har instrument eller grepp översikt att uttala sig om situationer som nte har koll på.

Fortsatt asperger mummel och rider svensk lagom hypnos med timmar av sammanställning av totalretarded pdf kalkyler är vad de gör. Svettigt jobb.

Trots detta verkar hypnotiska lugn lagom och sans få fotfäste bland cuckade folket samtidigt som IVA fylls på.

Låta lugnt och "lagom" svenskars ömma punkt.

Annars blir folk rääddaa upprörda. Det får ingen bli, fyll på IVA istället skyffla in folk.

Landet där folk hellre väljer lagom och ojande -offermentalitet råder, istället för att vara hjältar med munskydd.

Tillslut blir smittspridningen omöjlig att stoppa. Smittspårning lönlös. Då återstår bara att stänga ner. Eller acceptera höga dödstal.
Citera
2020-10-05, 17:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja min förhoppning är att man inte väntar på en tydlig försämring med andnöd som man gjorde i våras. Utan kollar syresättning innan försämringen kommer.

Andnöd kom ju ganska sent. Många med låg syresättning märkte ju inte av det konstigt nog.

En pulsoximeter är bra att ha hemma. Kostar typ ingenting...
Citera
2020-10-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Flera bra poänger men du missar en:

Viruset stannar kvar i kroppen, därför ser vi det och det ökar i avloppsvattnet. Kanske eller kanske inte.

Den mängden (döda) virus är troligen väldigt liten jämfört med de virus som en fortfarande sjuk person avyttrar.
Citera
2020-10-05, 17:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
https://www.forskning.se/2020/08/28/...est-aerosoler/

Ja det sa han ju skyddsingenjören också:

Insändare. ”Använd ansiktsmasker även i Sverige”
https://www.dn.se/insandare/anvand-ansiktsmasker-aven-i-sverige/

Verkar vara en öppen artikel.

Japp, så ligger det till. Har dock uppfattat det som att FFP2 masker ger ett bättre skydd mot virus jämfört med tre lager tyg. Så förbaskat tungt att andas genom de är det inte heller. Jag tror det är en lagom nivå att lägga sig på. Om alla använde dessa masker tror jag smittspridningen skulle minska radikalt. Tyvärr är det ju som denna "skyddsingenjör" säger. I Sverige drar vi alla former av masker över en kam och kallar allt för "munskydd". Jag fattar ju också att de blå tandläkarskydd som man ser massor av folk springa omkring med nere på hakan inte ger det minsta skydd. En del besvärar sig inte ens med att trä dem över näsan. Sedan sitter begåvningsreserven på Flashback och raljerar över att länder som Spanien har hög smittspridning trots att de har krav på munskydd. Ja, vad fan beror det på..., om folk slutade vara sådana idioter och istället köpte vettiga skydd och använde de på avsätt vis skulle mycket vara vunnet. Hur svårt kan det vara för olika stater i vilka skydd man bör använda och hur man använder dem på rätt sätt? Jag tror det vore en mycket låg kostnad i sammanhanget.
Citera
2020-10-05, 17:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic

Eftersom du inte tror att det existerar något mörkertal beträffande antalet smittade tror du också på en dödlighet på över 6%. Går inte att tolka ditt inlägg på något annat vis.

Vidare tror du att enbart 1% av befolkningen bär på antikroppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in