2020-10-02, 16:20
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Så du slår fast att immuniteten bara varar ett år?

Dessutom verkar det inte som vi läst samma artikel.

Är du läskunnig. Nu är det 3:dje gången jag måste hävda att jag inte slår fast någonting. Men som du att påstå att immuniteten varar i 13 år, är att slå fast något och tycks i mina akademiska ögon, vara befängt, att en s.k. Ssk uttalar sig så. Jag kommer inte köpa dina tjänster för min familj.
Citera
2020-10-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Är du läskunnig. Nu är det 3:dje gången jag måste hävda att jag inte slår fast någonting. Men som du att påstå att immuniteten varar i 13 år, är att slå fast något och tycks i mina akademiska ögon, vara befängt, att en s.k. Ssk uttalar sig så. Jag kommer inte köpa dina tjänster för min familj.
Så du menar att immuniteten kan vara längre än tolv månader???
Citera
2020-10-02, 16:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkatt
För det första så är såväl TBC som polio och böldpest bra mycket farligare än covid19. För det andra så ledde dessa sjukdomar inte till någon lockdown eller några särskilda "distanseringsåtgärder" öht, utan livet fick helt enkelt fortsätta ha sin gång trots sjukdomar och elände.

Jo, jag skrev "minst lika fruktade". Dock finns det återgivet att många sökte skydd undan pestens härjningar genom att helt enkelt flytta ut i skogen. Adelsmän låste in sig i sina borgar tillsammans med tjänstefolk och annat. Sjukdomen var fruktad. Inget snack om den saken.

TBC försökte även många att skydda sig mot. Sedan var förstås informationssamhället något helt annat för 100-300 år sedan. Djungeltelegrafen gick inte lika snabbt på den tiden, så de flesta visste inget innan det var för sent. Idag har vi betydligt bättre informationskanaler.
Citera
2020-10-02, 16:25
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Stockholms rapport

Totalt vårdas just nu 30 patienter på akutsjukhus eller geriatrisk vård. Det är sex fler än i den senaste rapporten.

Av dessa vårdas:

6 i intensivvård (+1)
17 på akutsjukhus (+4)
7 i geriatrisk vård utanför akutsjukhus (+1)

Tror du att det kommer vara mindre eller fler patienter i december?

Sweden’s chief epidemiologist says he is not expecting a severe second wave of Covid this winter
Citera
2020-10-02, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du svarade inte på frågan men låt gå. Men nu är jag i alla fall införstådd i att du ser det som okej att människor avlider i Covid-19 den dagen det finns ett bra vaccin på marknaden. Du är alltså villig att offra andra människor för din rätt att gå på fotboll, teater eller andra sociala arrangemang. Dessa individer är alltså förbrukningsbara, men inte 2020, detta då ett vaccin inte finns. Bra att veta vart du står i ditt hyckleri i alla fall.
Angående huruvida jag kommer ta vaccin så kommer jag avstå. Mycket på grund av narkolepsi-fiaskot 2009. Jag är nog inte ensam i att känna osäkerhet kring en potentiell massvaccinering denna vinter.

Vilken fråga anser du inte att du fått besvarad? Tycker jag svarat på allt. Däremot har du inte svarat på vilka andra smittsamma sjukdomar som tar livet av 6000 människor i Sverige på sex månader. Du tyckte ju det var sådant hyckleri för att vi inte stänger ned samhället för dem. Jag undrade vilka sjukdomar du åsyftar men har ännu inte sett något svar. Något bättre än "influensan" får du nog komma med då dödligheten inte ens ligger i närheten av Covid19. Dessutom finns det vaccin.

Grejen är ju för övrigt den att den dagen då det finns effektivt och verksamt vaccin så kommer dödligheten att falla drastiskt i Covid19. Sedan har förstås alla ett eget ansvar att vaccinera sig. Finns det vaccin tillgängligt för alla och som dessutom är effektivt. Ja, då är det förstås svårt att stänga ned sportevenemang och motivera det. Idag däremot när vi inte befinner oss där är det mycket lätt att motivera olika former av nedstängningar. Är det svar nog?
Citera
2020-10-02, 16:31
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så du menar att immuniteten kan vara längre än tolv månader???

Nu när du t.o.m. framstår som lynnig så rekommenderar jag även andra att inte lyssna på SSk Mildreds råd.
Jag skriver nu för 4:dje gången att jag inte utesluter något. Du är uppenbarligen inte läskunnig. Och jag tvivlar på din befattning.
Citera
2020-10-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, jag skrev "minst lika fruktade". Dock finns det återgivet att många sökte skydd undan pestens härjningar genom att helt enkelt flytta ut i skogen. Adelsmän låste in sig i sina borgar tillsammans med tjänstefolk och annat. Sjukdomen var fruktad. Inget snack om den saken.

TBC försökte även många att skydda sig mot. Sedan var förstås informationssamhället något helt annat för 100-300 år sedan. Djungeltelegrafen gick inte lika snabbt på den tiden, så de flesta visste inget innan det var för sent. Idag har vi betydligt bättre informationskanaler.

Om du med pesten bara åsyftar digerdöden på 1300-talet är det rätt att folk försökte fly, men den pandemin var av att aldrig tidigare eller senare skådat slag.

De andra var inte minst lika fruktade, eller åtminstone så levde de flesta på trots att de var rädda. Klart att man försökte undvika att umgås med uppenbart smittade personer, men skolor var öppna, folk gick till jobbet, ingen hade mask, och så vidare. Det var så klart inte möjligt att hålla med på lockdowns och sådant.
Citera
2020-10-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så du tycker det är okej att 150-300 människor dör om året, många unga friska, och tusentals skadas svårt årligen, för att du ska tjäna in tid när du kör bil?

Hittills i år har det avlidit barn i trafiken enligt följande :
0-6 år - 2 st
7-14 år - 2 st
15-17 år - 9 st
(18-19 år - 7 st)

Avlidna av corona :
0-19 år - 2 st

Helt riktigt att de hör till riskgrupper vad gäller trafik. NTF kommenterar årets höga dödstal bland unga i trafiken och säger att 1/4 är alkohol inblandad. Alkolås skulle vara ett sätt att få bukt i alla fall den del av olyckor.

Många ungdomar har dött i trafikolyckor i år trots minskad trafik under coronapandemin. Marie Nordén, generalsekreterare NTF menar att alkohol är en stor bidragande orsak till det höga antalet trafikolyckor med unga inblandade.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13293436

Många olyckor är singelolyckor som den här.

Systrarna Elma Usto, 20 och Irma Usto, 21, dog i den svåra singelolyckan på E20 i Göteborg natten mot söndagen den 16 februari.

Bilen de färdades körde in i en betongpelare vid Olskroksmotet och i kraschen omkom även två andra ungdomar, en kvinna och en man, som även de var i 20-årsåldern.

https://www.expressen.se/gt/systrarna-elma-och-irma-hedrades-av-hundratals/

Här dog en 12-åring tillsammans med en 22 och 21-åring.

I bilen, som kraschade in i ett träd, färdades en 22-årig kvinna, en 21-årig man samt en 12-årig pojke.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnlW1/tre-doda-i-trafikolycka--kraschade-in-i-trad

Det går säkert att googla fram resten också. Men det lutar sig åt att ungdomar är riskgrupp i trafiken, inte på grund av att en 70-åring har kört på dem, även om det också händer. Ungdomar sprider också smittan. Men de dör inte av den. Är lika ointresserade av att undvika coronasmittan som de är odödliga bakom ratten.

Och nej det är inte ok att så många unga dör i trafik, och är även där en fara för omgivningen, så alkolås, bättre trafikutbildning och regler som gör att de förlorar körkortet som de kör som biltjuvar.

Det är inte heller ok att unga struntar i coronarekommendationer och sprider smitta till andra grupper som sedan dör i tusentals.
Citera
2020-10-02, 16:36
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Italien: Munskydd-påbud utomhus i Rom och Lazio-regionen

Bättre sent än aldrig. Dock skulle man tagit till smittbekämpningsåtgärder i tidigare skede så hade italienarna sluppit det stora antalet nya fall.

Citat:
Masks will have to be worn outdoors in the Italian capital Rome and surrounding areas from this weekend. A health official for the Lazio region said only children under six, those who cannot wear face coverings for medical reasons and people exercising would be exempt from the rule.
Previously, masks were only mandatory in enclosed areas such as shops, although other regions, including Naples, have already introduced similar outdoor rules.
Italy was the first European country to face a significant number of coronavirus infections at the beginning of the pandemic, but authorities in the country have so far managed to prevent the second wave seen elsewhere on the continent.
On Thursday, however, the number of daily infections in Italy rose to more than 2,000 for the first time since late April.

källa bbc
Citera
2020-10-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nu när du t.o.m. framstår som lynnig så rekommenderar jag även andra att inte lyssna på SSk Mildreds råd.
Jag skriver nu för 4:dje gången att jag inte utesluter något. Du är uppenbarligen inte läskunnig. Och jag tvivlar på din befattning.
OK. Om nu immuniteten skulle vara mer än tolv månader, vad skulle det i så fall bero på. Dostoj-Kruger?

Du har inte en aning om vad du skriver. . . .
Citera
2020-10-02, 16:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det är väl ändå studien som "hånar" de undersökta?
Studien hånar inte alls de undersökta! Läste du inte hela artikeln i Läkartidningen? Hur kan du uttala dig så nedsättande om sjuka människor?
Citera
2020-10-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilken fråga anser du inte att du fått besvarad? Tycker jag svarat på allt. Däremot har du inte svarat på vilka andra smittsamma sjukdomar som tar livet av 6000 människor i Sverige på sex månader. Du tyckte ju det var sådant hyckleri för att vi inte stänger ned samhället för dem. Jag undrade vilka sjukdomar du åsyftar men har ännu inte sett något svar. Något bättre än "influensan" får du nog komma med då dödligheten inte ens ligger i närheten av Covid19. Dessutom finns det vaccin.

Grejen är ju för övrigt den att den dagen då det finns effektivt och verksamt vaccin så kommer dödligheten att falla drastiskt i Covid19. Sedan har förstås alla ett eget ansvar att vaccinera sig. Finns det vaccin tillgängligt för alla och som dessutom är effektivt. Ja, då är det förstås svårt att stänga ned sportevenemang och motivera det. Idag däremot när vi inte befinner oss där är det mycket lätt att motivera olika former av nedstängningar. Är det svar nog?

Ja jag tycker du svarade bra och bekräftade den bild jag har av ditt hyckleri när det kommer till smittsamma sjukdomar och död. Att 600 personer avlider årligen i flunsan, eller Covid-19, kommer i ett framtidsperspektiv vara helt okej. Att 10 x fler avlider är det inte. Dessa 600 finns det inget värde i tydligen. Som att dem inte är människor. Dessa individer är okej att offra för dina rätt att göra "X".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in