2020-10-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Underdödligheten sjunker ytterliggare och jämfört med förra veckan så ser vi i den senaste datan från 5e oktober endast en underdödlighet med 64 personer för augusti:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Jag tror jag ska sluta skriva dessa måndagsuppdateringar när den senaste SCB-datan kommer ut. Det finns väl ingen som längre tror på "dog med inte av" teorin? Det står bortom allt rimligt tvivel att vi inte alls kommer att få se någon underdödlighet som uppväger överdödligheten från i våras.

I augusti ser du inte stora skillnader mellan år (om det inte är värmebölja). Det är när infektionerna börjar komma (höst/vinter/vår) som du kan se skillnader mellan år. Det är då de svaga och sköra drabbas värst.
Citera
2020-10-05, 15:56
Medlem
FHM säger att nuvarande restriktioner blir kvar minst ett år till. Det blir tufft för nöjesparker, kulturevenemang och resebolag.
Citera
2020-10-05, 16:07
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man är rädd för att folk går för långt i sin iver att skydda sig. Pöbeln kan ju exempelvis få för sig att arbetsvägra och vem ska betala in alla skatterna då?

Jo de är ju väldigt måna om att få in skatteintäkterna. Vart alla skattepengar sedan går till är en annan fråga. Men vi kan försäkra oss om att information mörkas då de inte vill skapa ett samhälle i kaos. Sanningen kanske vi först känner till inom några år men varningsklockor ringer redan om långtidsskador.
Citera
2020-10-05, 16:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
FHM säger att nuvarande restriktioner blir kvar minst ett år till. Det blir tufft för nöjesparker, kulturevenemang och resebolag.

Var säger FHM detta?
Citera
2020-10-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn

På tal om resebolag, är det någon som vet hur det har gått för bussresearrangörer som Scandorama och allt vad de heter under pandemin? Det talas mest om flygbranschen, efter vad jag har hört iaf. Men även semesterresor med buss ut i Europa brukar vara en stor marknad.
Citera
2020-10-05, 16:14
Medlem
Beaver14s avatar
Danmark uppvisar överdödlighet vecka 38. Är det så att Danmark mörkar dödstalen i covid-19 eller är det faktiskt så att människor dör i allt möjligt, så som man alltid har gjort.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

När ni ändå är inne på den sidan, kan ni inte berätta för mig var alla skenande dödsfall är nu i Spanien, Frankrike, Tyskland, UK och andra länder som upplever den här "andra vågen" ni pratar om?
Citera
2020-10-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Var säger FHM detta?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johan-carlson-restriktionerna-kommer-ligga-kvar-ett-ar

Fast de säger inte att det kommer vara samma åtgärder i ett år framåt utan att vi förmodligen får räkna med olika typer av restriktioner en lång tid framöver.

Det kan alltså mycket väl bli lättnader eller åtstramningar beroende på läget.
Citera
2020-10-05, 16:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns ingenstans man kan dra gränsen där viruset slutar spridas.

Det finns ingenstans man kan dra gränsen där du skulle känna dig nöjd.

Nu drogs gränsen på ett ställe som säkerställer barns rätt att gå i skola. Här i Sverige så har barn den rätten, och den rätten sträcker sig bortom föräldrarnas önskan, deras religion eller deras personliga åsikter.

Det finns ju något som heter distansundervisning också. Barn har för övrigt rätt att få behålla sin bägge föräldrar i livet. I Nya Zeeland har de lyckats bra med att få bort viruset. Läste att de inte hade haft ett enda konstaterat fall på 50 dagar nu. En viss skillnad jämfört med Sverige. Där någonstans känner jag mig nöjd.
Citera
2020-10-05, 16:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vansinne rent ut sagt! Varför reagerar inte lärarnas fackförbund på detta?

Det kan man undra. Utgör ju en klar hälsorisk och därmed ett arbetsmiljöproblem. En 60+ lärare kan mycket väl ha en 70-årig make hemma. I USA har jag läst om stora grupper lärare som protesterat mot att öppna skolorna. Här i Sverige däremot har det varit tyst. Detta trots att lärare insjuknat och tom dött.
Citera
2020-10-05, 16:25
Medlem
Citat:
Danmark uppvisar överdödlighet vecka 38. Är det så att Danmark mörkar dödstalen i covid-19 eller är det faktiskt så att människor dör i allt möjligt, så som man alltid har gjort.

När ni ändå är inne på den sidan, kan ni inte berätta för mig var alla skenande dödsfall är nu i Spanien, Frankrike, Tyskland, UK och andra länder som upplever den här "andra vågen" ni pratar om?

Det är endast i Spanien och möjligen något land till som det syns en viss ökning just nu.
Citera
2020-10-05, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jo de är ju väldigt måna om att få in skatteintäkterna. Vart alla skattepengar sedan går till är en annan fråga. Men vi kan försäkra oss om att information mörkas då de inte vill skapa ett samhälle i kaos. Sanningen kanske vi först känner till inom några år men varningsklockor ringer redan om långtidsskador.

Jo, jag läste någonstans att så många som 100 tusen personer bara i Sverige har rehab-behov efter att ha drabbats av svårt Covid19 infektion. Sedan kan det behovet förstås variera i magnitud, men säger ändå något om omfattningen.
Citera
2020-10-05, 16:30
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Antalet smittade skenar, men - som tur är! - inte dödsfallen. Det beror säkert på flera saker: den första vågen tog redan många av de svagaste, så det finns inte så många kvar för Liemannen att skörda i den här vågen, läkarna har blivit bättre på att behandla dem som ändå blir svårt sjuka, äldreboendena har äntligen lärt sig att skydda sina boende, kanske har även smittskyddspeng för riskgrupper införts (som vi också har nu), så att de får möjlighet att slippa gå till jobbet och bli smittade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in