Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Men som jag sa - vi hade nästan 6000 döda i den första vågen, så då strök de sköraste redan med. De som får det nu, överlever.
Varför skulle inte flockimmunitet fungera? Tror jag visst att det kommer att göra, när tillräckligt många gått igenom sjukdomen. (Dock var det inte en strategi som jag skulle ha valt, om jag blivit tillfrågad.)
Inte heller riktigt logiskt. Viruset drabbade bara en bråkdel. Den absoluta majoriteten av alla sköra klarade sig helt undan och de verkar fortsättningsvis också klara sig undan. Men om de som testar avloppsvattnet i Stockholm har rätt finns det nästan lika mycket virus nu som under april och maj.
Vilka är då bärare? Dom gör ju massor av test de borde hitta många fler nu än under i april och maj då bara dom med svåra symptom fick testa sig. Det är underligt.
Kan det vara osymptomatiska mycket unga som inte ens testar sig? Att det inte drabbar äldre och sköra är för att de fortfarande håller distans.
Jag bor vid en vårdcentral ser att de tar emot i sitt tält vid 14.00 för inbokade tester. Det har kommit ca ett halvt ca ett halvt dussin varje vardag sedan augusti men nu ännu färre. Virusmängden ökar men färre känner sig så sjuka att de vill testa sig, det är konstigt.
Flockimmunitet bör det inte vara för det är fortfarande bara en liten del som bevisligen har haft viruset. Kan viruset muterat och blivit mindre aggressivt? Nej säger experterna har dom fel?
Ytterligare en hypotes, det finns redan från början en immunitet, vi tål det. Viruset är mycket mer smittsamt, så vi är oerhört många som har exponerats för det men vi hade motståndskraften, det bet sig aldrig fast. Det har varit i våra svalg och kanske i lungorna, inte lämnat spår. Bara känsliga fick feber och de sköraste dog.