2020-10-05, 11:21
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Varför deklarerar du inte pengar du får för uthyrning?

Flera skäl. Jag betalar redan 50% + i skatt. Jag vill inte bidra mer än jag redan gör till statens bidrag till islamistiska organisationer, det kriminella partistödet, politikers horribla pensioner, enorma bidrag till miljöbilar som omedelbart säljs till Norge, konst riktad till daggmaskar (ja, det är faktiskt sant), 70 miljoner till mer jämställd snöröjning i Ukraina, konsultkostnader på över 250 miljoner utan specifikationer vid bygget av Nya Karolinska, menskonst i tunnelbanan, SIDAS "u-hjälp" i mångmiljardklassen till några av världens värsta diktaturer och mycket annat.
Citera
2020-10-05, 11:24
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Deklarationen 2019? Sorry men vet inte mycket om saker och ting. För om du menar deklarationen jag skickade in 2019 så gällde den året 2018, och inga pengar skickades till mina konton då

Skitsamma vilket jäkla år det gäller. Min redogörelse gäller generellt, alla år.
Citera
2020-10-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Skitsamma vilket jäkla år det gäller. Min redogörelse gäller generellt, alla år.
Förstår inte hur jag ska deklarera pengar jag fått. Varje år brukar jag bara skicka in inkomstdeklarationen via appen utan att ändra något. Trycker bara på skicka in.
Citera
2020-10-05, 11:40
Medlem
Citat:
I år jobbade jag bara några månader. Har fått /lånat en viss summa av två familjemedlemar för att köpa egen lägenhet.

I slutet av året kommer skatteverket kolla hur mycket jag har på kontot samt hur mycket som skickats till mina konton, dom kommer jämföra det med min deklarerade inkomst som dom har tillgång till. Och ifall det är för stor "skillnad" kommer dom tro något..

Detta är vad jag har hört. Stämmer det? Har inga problem att bevisa att överföringarna är till framtida lägenhetsköp, om det behövs. Men stämmer det?

Mycket möjligt, gör självrättning om du gjort fel.
Citera
2020-10-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Mycket möjligt, gör självrättning om du gjort fel.
Vad menar du gjort fel? Har inte gjort något. Har fått pengar år 2020 innan Corona blev som värst och jag jobbade, för att köpa lägenhet. Nu får jag vänta med det tills jag börjat jobba igen. Men det är först år 2021 jag får säga till skatteverket om att jag fått pengar, eller?
Citera
2020-10-05, 11:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Förstår inte hur jag ska deklarera pengar jag fått. Varje år brukar jag bara skicka in inkomstdeklarationen via appen utan att ändra något. Trycker bara på skicka in.

Du ska inte deklarera pengar du lånat av släktingar. Gör ingenting. Skatteverket sitter inte och läser dina kontoutdrag.

Om skatteverket mot förmodan undrar något så berättar du bara hur det ligger till: lån för att köpa lägenhet.
Citera
2020-10-05, 12:03
Medlem
Citat:
Du ska inte deklarera pengar du lånat av släktingar. Gör ingenting. Skatteverket sitter inte och läser dina kontoutdrag.

Om skatteverket mot förmodan undrar något så berättar du bara hur det ligger till: lån för att köpa lägenhet.

Ovan! Du ska inte läsa svar här på Flashback just om detta ämne. Månsan har helt rätt. Skatteverket kollar inte konto. Sen är det faktiskt inte du som kontrolleras att det kommer in ett stort belopp på ditt konto utan den som skickar det. Alla andra svar här kan du hoppa över. Allt är ok för din del.
Citera
2020-10-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Ovan! Du ska inte läsa svar här på Flashback just om detta ämne. Månsan har helt rätt. Skatteverket kollar inte konto. Sen är det faktiskt inte du som kontrolleras att det kommer in ett stort belopp på ditt konto utan den som skickar det. Alla andra svar här kan du hoppa över. Allt är ok för din del.
Ok tack för svar.

Får jag snabbt ställa en annan fråga

2 månader jobbade jag extra EXTRA mycket och lönen (som betalades ut via arbetsgivaren som vanligt) var typ 3 gånger än vad jag brukade få. Ska jag nästa år deklarera detta och betala skatt manuellt. Eller sköter dom detta
Citera
2020-10-05, 12:41
Medlem
Kan jag inte svara på. Min arbetsgivare sköter allt sånt, typ jour etc där jag skattar över 50%... antar du kommer över 25000 på ett år eller vad som nu är skattefritt
Citera
2020-10-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Kan jag inte svara på. Min arbetsgivare sköter allt sånt, typ jour etc där jag skattar över 50%... antar du kommer över 25000 på ett år eller vad som nu är skattefritt
Jag är inne på minasidor på skatteverket och under inkomster för dom två månaderna står inte det extra jag tjänade! Men dom betalades ut via jobbet som vanligt
Citera
2020-10-05, 19:36
Medlem
Citat:

I typ två månader där jag fick mer lön än vanligt, står det inte det under "inkomster" på skatteverkets hemsida. Där står endast grundlönen jag hade. Men när jag fick pengarna skickat till mig till bankkontot så stod det Lön och det hade skickats från jobbet. Kommer jag eller min arbetsgivare få problem för det inte står det extra jag tjänade?

Tror du han kan ha skickat pengarna som en bonus/gåva, fastän det var från företaget? Kan han göra så?
Citera
2020-10-06, 11:43
Medlem
Varför frågar du inte din arbetsgivare? Inte konstigt alls...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in