2020-10-07, 12:27
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
I typ två månader där jag fick mer lön än vanligt, står det inte det under "inkomster" på skatteverkets hemsida. Där står endast grundlönen jag hade. Men när jag fick pengarna skickat till mig till bankkontot så stod det Lön och det hade skickats från jobbet. Kommer jag eller min arbetsgivare få problem för det inte står det extra jag tjänade?

Tror du han kan ha skickat pengarna som en bonus/gåva, fastän det var från företaget? Kan han göra så?

Din arbetsgivare bör varje månad dels skicka uppgift till dig om hur mycket du har fått i lön och dels redovisa din lön till Skatteverket. Detta ligger sedan till grund i den deklaration som kommer skickas ut till dig nästa år. Om den inte stämmer överens med vad du faktiskt har fått av din arbetsgivare kan du göra en av två saker:
1. Meddela detta till Skatteverket så kommer de ev. utreda saken och be din arbetsgivare skicka in korrekta uppgifter. Handlar det om stora belopp kan det även komma att handla om ytterligare sanktioner som t.ex. skattetillägg eller brottsanmälningar. På din beskrivning låter detta dock inte särskilt troligt.
2. Skita i att meddela detta och fortsätta med ditt liv. Om det inte upptäcks av annan anledning kommer du då att få leva med det oförändrade deklarerade beloppet med allt vad det innebär.

Lån från närstående finns ju naturligtvis ingen som varken ska eller har rapporterat, det är inte skattepliktigt. Dessa belopp ska alltså överhuvudtaget inte vara en del av din deklaration.
Citera
2020-10-07, 14:56
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
I typ två månader där jag fick mer lön än vanligt, står det inte det under "inkomster" på skatteverkets hemsida. Där står endast grundlönen jag hade. Men när jag fick pengarna skickat till mig till bankkontot så stod det Lön och det hade skickats från jobbet. Kommer jag eller min arbetsgivare få problem för det inte står det extra jag tjänade?

Tror du han kan ha skickat pengarna som en bonus/gåva, fastän det var från företaget? Kan han göra så?


Så kallade gåvor som en arbetsgivare ger till en anställd ses nog som regel som en förtäckt lön av Skatteverket. Så inkomstbeskattning för dig och arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter.
Har du loggat in på e-tjänsten "inkomstuppgifter" på Skatteverket.se? Vad står det på de lönespecifikationer du fått från arbetsgivaren?
Citera
2020-10-07, 15:17
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullobill
Din arbetsgivare bör varje månad dels skicka uppgift till dig om hur mycket du har fått i lön och dels redovisa din lön till Skatteverket. Detta ligger sedan till grund i den deklaration som kommer skickas ut till dig nästa år. Om den inte stämmer överens med vad du faktiskt har fått av din arbetsgivare kan du göra en av två saker:
1. Meddela detta till Skatteverket så kommer de ev. utreda saken och be din arbetsgivare skicka in korrekta uppgifter. Handlar det om stora belopp kan det även komma att handla om ytterligare sanktioner som t.ex. skattetillägg eller brottsanmälningar. På din beskrivning låter detta dock inte särskilt troligt.
2. Skita i att meddela detta och fortsätta med ditt liv. Om det inte upptäcks av annan anledning kommer du då att få leva med det oförändrade deklarerade beloppet med allt vad det innebär.

Lån från närstående finns ju naturligtvis ingen som varken ska eller har rapporterat, det är inte skattepliktigt. Dessa belopp ska alltså överhuvudtaget inte vara en del av din deklaration.
Vad räknas som stora belopp?
Med punkt två, menar du att inget händer?
Citera
2020-10-07, 15:19
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Så kallade gåvor som en arbetsgivare ger till en anställd ses nog som regel som en förtäckt lön av Skatteverket. Så inkomstbeskattning för dig och arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter.
Har du loggat in på e-tjänsten "inkomstuppgifter" på Skatteverket.se? Vad står det på de lönespecifikationer du fått från arbetsgivaren?
Kommer jag få prick i registret om inte arbetsgivaren betalar det "förtäckta lönen" eller vad det är?
Citera
2020-10-07, 15:26
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Vad räknas som stora belopp?
Med punkt två, menar du att inget händer?

Citat: Skatteverket får inte ta ut något skattetillägg när det skattebelopp som p.g.a. felaktigheten eller passiviteten kunde ha undandragits är obetydligt. Ett skattebelopp är obetydligt om det uppgår till högst 10 procent av prisbasbeloppet.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2020.6/340175.html

Hade för mig det handlade om större belopp. För 2020 verkar det alltså vara 4730 kr i undanhållen skatt (översätts väl under dina förutsättningar antagligen till knappt 20k i odeklarerad inkomst). Kan dock finnas andra förmildrande skäl men de är inte beloppsbestämda på det sättet.

Med punkt två innebär att något kan hända, men det är upp till Skatteverket att själva upptäcka och initiera den här kontrollen. Sannolikheten för att något kommer hända är dock svårbedömd.
Citera
2020-10-07, 15:38
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Kommer jag få prick i registret om inte arbetsgivaren betalar det "förtäckta lönen" eller vad det är?

Vilket register syftar du på?
Vad du själv kan råka ut för är restskatt om arbetsgivaren inte dragit av preliminär skatt på det som beskattas som lön och skattetillägg om Skatteverket beslutar att du borde ha fattat att "gåvan" är en lön och att det finns laglig grund för skattetillägg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in