Citat:
I typ två månader där jag fick mer lön än vanligt, står det inte det under "inkomster" på skatteverkets hemsida. Där står endast grundlönen jag hade. Men när jag fick pengarna skickat till mig till bankkontot så stod det Lön och det hade skickats från jobbet. Kommer jag eller min arbetsgivare få problem för det inte står det extra jag tjänade?
Tror du han kan ha skickat pengarna som en bonus/gåva, fastän det var från företaget? Kan han göra så?
Tror du han kan ha skickat pengarna som en bonus/gåva, fastän det var från företaget? Kan han göra så?
Din arbetsgivare bör varje månad dels skicka uppgift till dig om hur mycket du har fått i lön och dels redovisa din lön till Skatteverket. Detta ligger sedan till grund i den deklaration som kommer skickas ut till dig nästa år. Om den inte stämmer överens med vad du faktiskt har fått av din arbetsgivare kan du göra en av två saker:
1. Meddela detta till Skatteverket så kommer de ev. utreda saken och be din arbetsgivare skicka in korrekta uppgifter. Handlar det om stora belopp kan det även komma att handla om ytterligare sanktioner som t.ex. skattetillägg eller brottsanmälningar. På din beskrivning låter detta dock inte särskilt troligt.
2. Skita i att meddela detta och fortsätta med ditt liv. Om det inte upptäcks av annan anledning kommer du då att få leva med det oförändrade deklarerade beloppet med allt vad det innebär.
Lån från närstående finns ju naturligtvis ingen som varken ska eller har rapporterat, det är inte skattepliktigt. Dessa belopp ska alltså överhuvudtaget inte vara en del av din deklaration.