2020-10-05, 02:31
Medlem
I år jobbade jag bara några månader. Har fått /lånat en viss summa av två familjemedlemar för att köpa egen lägenhet.

I slutet av året kommer skatteverket kolla hur mycket jag har på kontot samt hur mycket som skickats till mina konton, dom kommer jämföra det med min deklarerade inkomst som dom har tillgång till. Och ifall det är för stor "skillnad" kommer dom tro något..

Detta är vad jag har hört. Stämmer det? Har inga problem att bevisa att överföringarna är till framtida lägenhetsköp, om det behövs. Men stämmer det?
Citera
2020-10-05, 05:28
Bannlyst
Nej som bryr sig inte än mindre än banken som gärna vill ha utdrag för dina transaktioner enligt GDPR.
Citera
2020-10-05, 06:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Nej som bryr sig inte än mindre än banken som gärna vill ha utdrag för dina transaktioner enligt GDPR.
Vad har GDPR med ämnet att göra?
Citera
2020-10-05, 07:37
Medlem
Om du blir utvald för granskning så begär de in dina kontouppgifter ja. Om du inte blir utvald så kommer de inte kolla dina bankkonton.
Citera
2020-10-05, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad har GDPR med ämnet att göra?
Får man pengar för lägenhetsköp ska bankerna ha in underlag var dessa kommer från.
Citera
2020-10-05, 07:54
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Får man pengar för lägenhetsköp ska bankerna ha in underlag var dessa kommer från.

Och va fan har det med GDPR att göra? Är det möjligen så att du är en idiot som bara låter kakhålet glappa?
Citera
2020-10-05, 08:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja. Men jag frågar vad det har med GDPR att göra.
Citat:
Dataskyddsförordningen (The General Data Protection Regulation) är till att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av personuppgifter.
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/

Bankernas skyldighet om kundkännedom handlar om lag 2017:630 (om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism).

RTFM.
Senast redigerad av constant 2020-10-05 kl. 08:11.
Citera
2020-10-05, 08:19
Medlem
Citat:

Vilket har 0.0 med GDPR att göra.
Citera
2020-10-05, 08:57
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
I år jobbade jag bara några månader. Har fått /lånat en viss summa av två familjemedlemar för att köpa egen lägenhet.

I slutet av året kommer skatteverket kolla hur mycket jag har på kontot samt hur mycket som skickats till mina konton, dom kommer jämföra det med min deklarerade inkomst som dom har tillgång till. Och ifall det är för stor "skillnad" kommer dom tro något..

Detta är vad jag har hört. Stämmer det? Har inga problem att bevisa att överföringarna är till framtida lägenhetsköp, om det behövs. Men stämmer det?

Skatteverket begär in uppgifter från dina konton några dagar innan nyår, för deklarationen. Har du bostadsbidrag osv kommer detta påverkas om du har stora summor pengar på dina konton.

Är transaktionerna från fel källa, dvs om det framledes visar sig att de som satt in pengarna på ditt konto inte har rent mjöl i påsen, blir transaktionerna en polisiär fråga, och du kommer att bli misstänkt för penningtvätt. Det spelar ingen roll om du flyttat på pengarna. Brukar ta ungefär ett år innan det hamnar i ditt knä. Man har som medborglig plikt att ha reda på varifrån pengar kommer.
Citera
2020-10-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Skatteverket begär in uppgifter från dina konton några dagar innan nyår, för deklarationen. Har du bostadsbidrag osv kommer detta påverkas om du har stora summor pengar på dina konton.

Är transaktionerna från fel källa, dvs om det framledes visar sig att de som satt in pengarna på ditt konto inte har rent mjöl i påsen, blir transaktionerna en polisiär fråga, och du kommer att bli misstänkt för penningtvätt. Det spelar ingen roll om du flyttat på pengarna. Brukar ta ungefär ett år innan det hamnar i ditt knä. Man har som medborglig plikt att ha reda på varifrån pengar kommer.
Okej. Hur mycket pengar är det innan dom kan "tro" något?
Citera
2020-10-05, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Om du blir utvald för granskning så begär de in dina kontouppgifter ja. Om du inte blir utvald så kommer de inte kolla dina bankkonton.
Är det slumpmässiga granskningar eller?
Citera
2020-10-05, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields

Vill inte få nån prick i registret eller så då jag vill köpa lägenhet utomlands i framtiden, om jag har råd, och det kan påverka. Kommer jag få veta i förväg att dom "misstänker" något? Har ju inget att dölja men vill inte att det går så långt att det påverkar ens kreditvärdighet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in