Citat:
Ursprungligen postat av
vitsvartgul
I år jobbade jag bara några månader. Har fått /lånat en viss summa av två familjemedlemar för att köpa egen lägenhet.
I slutet av året kommer skatteverket kolla hur mycket jag har på kontot samt hur mycket som skickats till mina konton, dom kommer jämföra det med min deklarerade inkomst som dom har tillgång till. Och ifall det är för stor "skillnad" kommer dom tro något..
Detta är vad jag har hört. Stämmer det? Har inga problem att bevisa att överföringarna är till framtida lägenhetsköp, om det behövs. Men stämmer det?
Skatteverket begär in uppgifter från dina konton några dagar innan nyår, för deklarationen. Har du bostadsbidrag osv kommer detta påverkas om du har stora summor pengar på dina konton.
Är transaktionerna från fel källa, dvs om det framledes visar sig att de som satt in pengarna på ditt konto inte har rent mjöl i påsen, blir transaktionerna en polisiär fråga, och du kommer att bli misstänkt för penningtvätt. Det spelar ingen roll om du flyttat på pengarna. Brukar ta ungefär ett år innan det hamnar i ditt knä. Man har som medborglig plikt att ha reda på varifrån pengar kommer.