2020-10-05, 09:24
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Okej. Hur mycket pengar är det innan dom kan "tro" något?

Summan kan handla om 3000 kr. Det handlar bara om varifrån pengarna kommer när det gäller penningtvätt.

Bostadsbidrag, vill jag minnas att gränsen går vid 25000 kr. Kan vara 30000. Men nånstans i den ligan ligger sammanlagda summan som du får ha på ditt konto innan du förlorar bostadsbidraget eller det omräknas.
Citera
2020-10-05, 09:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Vill inte få nån prick i registret eller så då jag vill köpa lägenhet utomlands i framtiden, om jag har råd, och det kan påverka. Kommer jag få veta i förväg att dom "misstänker" något? Har ju inget att dölja men vill inte att det går så långt att det påverkar ens kreditvärdighet
Du får inte en betalningsanmärkning för sånt. Det får du om du inte betalar dina räkningar.
Citera
2020-10-05, 09:28
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Vill inte få nån prick i registret eller så då jag vill köpa lägenhet utomlands i framtiden, om jag har råd, och det kan påverka. Kommer jag få veta i förväg att dom "misstänker" något? Har ju inget att dölja men vill inte att det går så långt att det påverkar ens kreditvärdighet

Har dina "släktingar" eller varifrån pengarna härstammar, strul, är det genom dem du kan få reda på om det fortplantar sig. Det gör det av regel numera. Det tar lite tid, men är pengarna smutsiga får du problem såsmåningom.
Citera
2020-10-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Har dina "släktingar" eller varifrån pengarna härstammar, strul, är det genom dem du kan få reda på om det fortplantar sig. Det gör det av regel numera. Det tar lite tid, men är pengarna smutsiga får du problem såsmåningom.
Nej. Dom har jobb och tjänar pengar den vägen.

Så så länge dom har vanliga jobb, betalar skatt, och använder pengarna för att hjälpa mig köpa lägenhet är det lugnt?
Citera
2020-10-05, 09:40
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Nej. Dom har jobb och tjänar pengar den vägen.

Så så länge dom har vanliga jobb, betalar skatt, och använder pengarna för att hjälpa mig köpa lägenhet är det lugnt?

Det finns inga problem i sådana fall, men eftersom du frågar är du orolig.

Betänk att det knappast finns någon som har ett vanligt arbete som kan spara ihop en enda krona. Jag själv har en lön på ca 80000kr/månad och har i princip noll sparat. Min åsikt är att du skall vara försiktig.
Låt dem skriva på minutiöst författade gåvobrev.
Citera
2020-10-05, 09:54
Medlem
Citat:

Betänk att det knappast finns någon som har ett vanligt arbete som kan spara ihop en enda krona. Jag själv har en lön på ca 80000kr/månad och har i princip noll sparat. Min åsikt är att du skall vara försiktig.
Nej det innebär inte det per automatik. Man frågar för att vara på den säkra sidan.
Visste inte ens att skatteverket granskar bankkonton förens nyligen.

Ok visste inte om gåvobrev heller
Citera
2020-10-05, 10:08
Medlem
Citat:

Kan gåvobrev skrivas i efterhand?
Citera
2020-10-05, 10:12
Medlem
Månsans avatar
Skatteverket sitter inte och lusläser folks kontotransaktioner. Hur skulle dom ha tid med det? En gigantisk uppgift att kolla många miljoner konton. Däremot kan man, om man har otur, bli utvald för en grundligare kontroll. Det kan t ex ske om deklarationen upplevs som mystisk, du bor i villa i Stocksund, har små avdrag och tjänar 5 tusen i månaden.

Jag känner en kvinna på skatteverket och frågade just detta, sitter ni och detaljstuderar konton? Jag har lite inkomster från uthyrning som kommer in på kontot som jag inte deklarerar, var därför lite orolig. Skattekvinnan menar att dom endast kollar ett fåtal, och då alltid när hela bygget verkar vara en bluff.
Citera
2020-10-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Skatteverket sitter inte och lusläser folks kontotransaktioner. Hur skulle dom ha tid med det? En gigantisk uppgift att kolla många miljoner konton. Däremot kan man, om man har otur, bli utvald för en grundligare kontroll. Det kan t ex ske om deklarationen upplevs som mystisk, du bor i villa i Stocksund, har små avdrag och tjänar 5 tusen i månaden.

Jag känner en kvinna på skatteverket och frågade just detta, sitter ni och detaljstuderar konton? Jag har lite inkomster från uthyrning som kommer in på kontot som jag inte deklarerar, var därför lite orolig. Skattekvinnan menar att dom endast kollar ett fåtal, och då alltid när hela bygget verkar vara en bluff.
Deklarationen 2019? Sorry men vet inte mycket om saker och ting. För om du menar deklarationen jag skickade in 2019 så gällde den året 2018, och inga pengar skickades till mina konton då
Citera
2020-10-05, 10:24
Medlem
Citat:

Det är iår som jag fick pengarna skickat till mig. Så det är i mars 2021 dom går igenom det eller?

Är under 24. Vet dock inte exakt hur deklarationen fungerar ännu. Inte orkat lära mig det..
Senast redigerad av vitsvartgul 2020-10-05 kl. 10:28.
Citera
2020-10-05, 10:25
Medlem
Citat:

Du tjänar 80tusen i månaden men inte har något sparat. Herre guuuu. Du är allt jag är rädd för att bli

Inget illa menat men du är uppenbarligen dålig med pengar. Det är jag också iofs
Kommer ju bara köpa minsta lilla billigaste lägenhet. Är trött på att hyra i andra hand. Så dyrt i längden
Citera
2020-10-05, 10:46
Medlem
Citat:

Varför deklarerar du inte pengar du får för uthyrning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in