2020-10-04, 19:55
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enviter
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_f/finlandia_1981_omb_2.htm

Kolla her når Finlandia ankommer Helsinki. Man ser tydelig hur öppet det är i fronten.
Eksempel på ferge liknende Estonia.
Japp, det är öppet i fronten. Men kan du se att hela däcket håller 70 cm vatten utan att det rinner ut något i hålet?
Citera
2020-10-04, 19:57
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------

fattar inte detta och hittar inte det i länkarna .. vore tacksam om jag fick tips i vilken rapport det finns
Vatten under bildäck ? på Segelbåtar har man en tung köl som rätar upp om båten lutar
Om man har en läcka säg under vattenlinjen i detta känns det för mig som att denna läcka kan uppkomma på ena sidan. Jag ser det då som motsvarande att man har lastat in ballast stenar vikt på den sidan.
Sett nämnas att fartyget stod snett och man med ballast tankar kan trimma det
Jag missar det varför inte en läcka på ena sidan då skulle kunna fungera som en " Extra " ballast tank och hjälpa till att kantra fartyget.
Ber om ursäkt om detta är självklart av ngn anledning.
Som kul grej kanske gjorde jag ett försök med en tvålkopp i diskbaljan lade lite slantar på ena sidan så det lutade och fyllde sakta på vatten --Märktes ingen skillnad i lutning till dess vattnet rann över kanten och sjönk.

Hålet i fronten Visiret borta är väl de flesta överens gäller frågan är väl nu om det nyfunna hålet fanns och påverkade.
Jag tycker att en vätskemassa Off rotationspunkten borde påverka lutning pss som en hög med lastbilar Off rotationspunkten. Jag får inte ihop det
Spekulationen blir då att
Bildäck ger ett bidrag men att hålet under vattenlinjen get ett ytterligare .Även om det vore tätt mellan 0 , 1 , bildäck

I din sista mening, att hålet ligger under vattenlinjen..... vilket hål då?
Antar att du menar det som nu hittats som ligger flera meter över den egentliga vattenlinjen, som inte är där blå bottenfärg byter till vitt.

Skulle vara på sin plats att veta hur mycket Estonia måste kränga för att vatten skulle tränga in där.
Efterson hon var flatbottnad kan hon inte kränga speciellt mycke om hon inte samtidigt redan tagit in mycket vatten och tyngds ner. Och hon måste ligga där konstant för att det skall komma att påverka det snabba förloppet då hålet inte är speciellt stort.
Citera
2020-10-04, 19:58
Medlem
wedonthavetimes avatar
Här är en pdf med bilder och ritningar på Estonias systerfartyg som numera är ombyggd för att utföra offshore-arbeten.

https://www.bridgemans-services.com/wp-content/uploads/2019/06/BSG-Bluefort-MKTG-Overview_032919-1.pdf
Citera
2020-10-04, 19:59
Medlem
"Bland annat utmålades en bärgning som enormt komplicerad och farlig med risk för att både räddningspersonal och kroppar skulle skadas, säger hon."

"I diskussionen den gången framfördes bland annat synpunkter på att dykare och rättsläkare vid en bärgning skulle kunna traumatiseras av att tvingas hantera så många döda kroppar.
– Någon sa att vi inte ska bärga kropparna för att vi kan bli traumatiserade. Men det var faktiskt ett större trauma att lämna kropparna där när vi kunde ha bärgat dem, säger dykaren Stewart Rumbles i dokumentären."

Det är något FEL på människor som sitter i ett etiskt råd och tror att RÄTTSLÄKARE blir traumatiserade av att se en massa döda människor..

Vad i helvetes helvete tror dessa människor att rättsläkare sysslar med dagarna i ända?

Och sen detta att bärgningen skulle kunna innebära att DÖDA KROPPAR skulle kunna SKADAS! What?
Ja tänk om man skulle råka bryta benet på en döing! Vad fruktansvärt. Hellre då lämna alla kropparna på havets botten där de inte kan "skadas".

Hur kan man som exempelvis Caroline Krook sitta och hymla om att detta var hennes motiv för att rösta på icke-bärgning?

Man blir alldeles matt av att höra på den ena dumheten efter den andre :-(

Edit: glömde länken:

https://www.expressen.se/nyheter/dykarna-vi-hade-kunnat-barga-125-kroppar-men-vi-fick-inte/
Citera
2020-10-04, 20:00
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har jag sagt motsatsen?

Lägg inte ord i min mun

Kan du inte skija på att lägga ord i mun och att fråga en simpel fråga?

Med din logik är det alltså inte säkert att vatten kom in genom bogrampen, att bogvisiret var borta när hon sjönk eller att något small innan hon fick slagsida... Allt är ju bara vittnesuppgifter som kan ha ändrats.
Att Hedrenius vittnade om militära fordon redan för 26 år sedan är aåklart inte heller av intresse, för hon inbillar sig bara.
Citera
2020-10-04, 20:00
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Återigen, skadan fanns där enligt dykare som var där första veckan.

Då borde det vara en 26 år gammal nyhet?
Citera
2020-10-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Botten består av lera och under den ligger det en hårdare moränlera. Djupet ned till moränleran varierar under Estonia. I rapporten står det att hon kan ha kontakt med moränleran midskepps.
Hon är 157 meter lång och brakar ner 80 meter. Plåten är 8-10 mm tjock.
Som jämförelse är Norra tornen som byggs i Stockholm nu bara 125 meter höga. Tänk kraften om du skulle välta Norra tornen under vattnet.

Om din teori stämmer borde det vara fler skador på skrovet. Inte bara på ett ställe. Dessutom kommer båten med kortsidan ner i botten först sedan sjunker resten av båten långsamt ner mot botten.
Citera
2020-10-04, 20:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Är det så det var. Någon fjolla stod där nere och kastade en stor boll med lera och gjorde ett hål i fartyget?

Skrovet är inte knäckt. Om du tittar på skadan så har en svetsfog gått, men om du tittar längre ner, så ser du skador som inte är knäckskador. Jag trodde det berodde på att stabilisatorn drog i botten och knäckte plåten, men så var inte fallet för stabilisatorn är kvar. Plåten är uppfläkt på ett sätt som kan komma explosioner. Och detta lokalt. Övriga skrov är helt intakt.

Inte en chans att det är normalt, detta är man made.

Tvärtom så säger den militäre sprängexperten i dokumentären att hålet inte har uppstått av en explosion.
Plåtexperten som gör beräkningar på hur mycket kraft som krävs att göra hålet i dokumentären medger också att det kan ha uppstått när hon träffade botten.

Och tydligen är det rätt många andra fartygsexperter som säger samma sak:

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-teorin-sa-uppstod-halet-i-estonia-7002074
Citera
2020-10-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Hela ditt inlägg är infantilt trams.

Du skriver bara att

" alla dom inte varit med sen 1994 eller sett dokumentären ska hålla käften "

1. Var tillför det i lägget tråden, sakfrågorna?

Noll.

2. Dom som gjorde dokumentären var inte många jordsnurrar gamla 1994 - ska dom inte tas på allvar?

Bara håll käften din snurriga nolla
Därför att vi levt med detta av och till i 26 år. Därför att många av oss förlorat vänner/släkt/bekanta. Jag delar dokumentärens uppfattning helt och hållet, hur kan du inte förstå det? Jag kan tycka att din slutkommentar var rätt onödig.
Citera
2020-10-04, 20:04
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tvärtom så säger den militäre sprängexperten i dokumentären att hålet inte har uppstått av en explosion.
Plåtexperten som gör beräkningar på hur mycket kraft som krävs att göra hålet i dokumentären medger också att det kan ha uppstått när hon träffade botten.

Och tydligen är det rätt många andra fartygsexperter som säger samma sak:

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-teorin-sa-uppstod-halet-i-estonia-7002074
Jo men dina experter sitter ju i aftonbladet och säger att skadan uppkom när båten hamnade över en ås, vågrätt. När normalfuntade fattar att den kommer att komma ner med fören först.

Det där hålet är man made. Så mycket kan jag säga.
Citera
2020-10-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Nu var frågan ställd mot en uppgift att det var kobolt och osmium som smugglades, inte sovjetisk elektronik!
Var kom den informationen från? Jag håller mig till uppgifterna i dokumentären.
Citera
2020-10-04, 20:05
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du opererar med personangrepp skulle jag säga. Haha.

Jag har inte sagt vad som är bevisat, mer än att det INTE är bevisat att det förekom smuggling den natten eller att hålet fanns där när fartyget sjönk. Det är det enda jag påstått.

"Inte bevisat" betyder inte "omöjligt". Sålänge det "inte är bevisat" att så inte skedde så finns en klar möjlighet att det gjordes. Med tanke på omständigheterna så skulle man tillochmed kumma påstå att möjligheterna är i majoritet... Bevisat eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in