2020-10-04, 19:41
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Skrovet är intryckt! Det är knäckt vid en svetsfog intill ett skott.
Vi kan göra ett test. Jag tar lite moränlera och formar en knytnävsstor boll. Sedan kastar jag den i ditt huvud och du kan utvärdera om den är mjuk och fluffig som bomull.
Är det så det var. Någon fjolla stod där nere och kastade en stor boll med lera och gjorde ett hål i fartyget?

Skrovet är inte knäckt. Om du tittar på skadan så har en svetsfog gått, men om du tittar längre ner, så ser du skador som inte är knäckskador. Jag trodde det berodde på att stabilisatorn drog i botten och knäckte plåten, men så var inte fallet för stabilisatorn är kvar. Plåten är uppfläkt på ett sätt som kan komma explosioner. Och detta lokalt. Övriga skrov är helt intakt.

Inte en chans att det är normalt, detta är man made.
Citera
2020-10-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RabiatModerat
Hur fick den 10 knops fart i rät vinkel mot Estonia?

Om man ska tro professorn i marinteknik i dokumentären så räcker knappast 5 ton i den fart något flytande kan ha utan framdrivning.
Japp..5 ton är bara en 11 meters fritidsbåt.
Citera
2020-10-04, 19:45
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller något hon bara fått för sig när hon ältat den där resan en miljon gånger. Minnet förändras varje gång du försöker minnas.

Torde väl gälla samtliga vittnen... Eller?
Citera
2020-10-04, 19:45
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Ja precis. Fiskarflottan har haft 26 år på sig att åsamka skada på vraket. Skulle inte vara första gången, långt ifrån.

"The seabed is often described as the world's greatest museum, but it is estimated that 42 per cent of the globe's three million wrecks have been damaged by the effects of nets and snagging."

Källa: https://www.independent.co.uk/hei-fi/entertainment/scientist-warns-trawler-damage-shipwrecks-will-result-archaeological-catastrophe-8009381.html
Nu är ju det så att skadan observerades första veckan utav dykare.
Citera
2020-10-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Om vi adderar att fartyget var konstruerat att gå maximalt 20 nautiska mil (~37 km) så kanske det blir trovärdigare.

Addera till det att Diana II fick sitt bogvisir fastsvetsat som en följd av olyckan. Och i dagsläget har en helt annan konstruktion med utfarter på sidan av fören. Samt inte gått i kvav efter det, trots att fartyget gått i trafik på öppet hav, bl a till Tallinn under namnet Mare Balticum.

Det vore väldigt märkligt om man hänger upp hela sjövärdigheten på bogvisiret.

Man känner till hur svårt det är att beräkna utmattning. Det är även ett fält där forskningen absolut inte är ”färdig”. Därav låter man inte detaljer som är känt utsatta för stark utmattning, likt gångjärn och speciellt sådana som utsätts för kraftvågor, vara kritiska för konstruktionen - om det inte är nödvändigt.

Flygplan tex har många kritiska element som är starkt utsatta för kraftig utmattning (nödvändighet). Därav de strikta underhålls och inspektionsrundorna på dessa detaljer på flyg. På 50 talet trillade ett gäng plan ner av okänd anledning tills man kom på att fyrkantiga fönster ledde till stark utmattning i hörnen. Men vetenskapen kände inte till detta än då planen konstruerades.

Utmattningen av gångjärn i bogvisir är dock en uppenbar självklarhet och även på 70-80 talet
Då Estonia byggdes. Det verkar vansinnigt att bogvisiret är kritiskt för konstruktionen, att man inte skulle ha simulerat vad som händer utan visiret.

Diverse experter menar ju också att rampen är det som skulle hållt stånd och att båten inte kunde sjunkit så snabbt Bara utan visiret.

Men min poäng är att det även är osannolikt att man skulle göra ett sådant blatant konstruktionsfel.
Citera
2020-10-04, 19:48
Medlem
Har lest en del i tråden her. Intressant hvordan så mye gikk galt.
Fakta er jo både at det var problemer med visiret til et søsterfartyg.
Faktum er også at det foregikk smugling.
Sjøen kan være hard i motsjø. Har opplevd å stampe rundt Stad på Vestlandet med en ny hurtigrute. Nesa ned i vågdalen og hun rister lenge. Så visst är det krefter i sjøen i mot. Veldig mye hvis skipet seiler for full maskin.
Jeg var med Silja Lines Finlandia fra Stockholm til Helsinki på begynnelsen av 90 tallet. Fant bilder hvor Finlandia seiler inn mot havn med baugporten, visiret, öppen. Ingen problem på flatt hav men i storm fylles bildekk fort opp, mye vann på store flater gir straks slagside. Enig i at hon burde flyta i ytan i noen timmar eller døgn før hon sjunker. Så mulig at hullet under bildekket bidrog till att hon sjunk snabbt.
Tror också att skrovet kan få skador når så mycket vikt treffer botnen.
Jag hoppas sanningen kommer fram för eller senare.
Citera
2020-10-04, 19:48
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp..5 ton är bara en 11 meters fritidsbåt.

Läs vad jag skrev! När man trålar sätter man en sk "tråldörr" som spänner ut nätet djupt under vattnet. Den är gjord av höghållfast stål och väger många ton. 10 mm har inte mycket att sätta emot, särskilt inte om den legat 26 år i bräckt vatten.
Citera
2020-10-04, 19:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Torde väl gälla samtliga vittnen... Eller?

Har jag sagt motsatsen?

Lägg inte ord i min mun
Citera
2020-10-04, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av finnsingenamn
Vet faktiskt inte vad jag ska tro längre. Det ska bli intressant och se vad utredningen visar.
Utrednigen är avslutad. Eller mörkläggningen kanske man ska säga.
Jag kan inget om skeppsbyggnadsteknik, sjunkförlopp och stabilitets beräkningar det kan ingeniörerna i dessa områden bättre. Jag uttalar mig inte om saker jag inte behärskar.
Däremot kan jag säga att det ligger en gigantisk mörkläggning i denna katastrof och bara fortsätter.
Det grundar jag på hur detta har behandats politiskt.
1.Carl bildt var inbladad i estline,bara det räcker för att ta på på foliehatten.
2.Myndigheternas attityd,till och med kyrkan var engagerad i mörkandet.
3.Tillrättalagda rapporter till höger och vänster.
4.Gravfriden som är unik i hela världen, till för att omöjliggjöra fördjupade undersökningar. Kan finnas fler hål som inte kommer undersökas
6.Mystiska laster som ingen vet vad de bestod av.
Kan fortsätta, men du fattar poängen. Det kommer inte att bli en ny, ordentlig utredning tyvärr.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-10-04 kl. 20:00.
Citera
Medlem
http://www.faktaomfartyg.se/extra_bilder/far_f/finlandia_1981_omb_2.htm

Kolla her når Finlandia ankommer Helsinki. Man ser tydelig hur öppet det är i fronten.
Eksempel på ferge liknende Estonia.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Läs vad jag skrev! När man trålar sätter man en sk "tråldörr" som spänner ut nätet djupt under vattnet. Den är gjord av höghållfast stål och väger många ton. 10 mm har inte mycket att sätta emot, särskilt inte om den legat 26 år i bräckt vatten.
Återigen, skadan fanns där enligt dykare som var där första veckan.
Citera
2020-10-04, 19:54
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du opererar med personangrepp skulle jag säga. Haha.

Jag har inte sagt vad som är bevisat, mer än att det INTE är bevisat att det förekom smuggling den natten eller att hålet fanns där när fartyget sjönk. Det är det enda jag påstått.

Det finns flera väldigt övertygande vittnesmål angående att det smugglades militärmaterial den natten. Att du inte vill att det ska vara sant är en annan sak.
Vidare har massor av tunga röster uttalat sig om att det MÅSTE finnas ett hål i Estonias styrbordssida för att sjunkförloppet gått till som det gjort. Man dyker och hittar just ett sånt hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in