2020-10-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det stämmer bättre med att det är vid hytterna. Men i filmklippet uppfattade jag det som att hålet var vid den runda länspump-öppningen som Bladstall förklarade. Det blir väl högre upp än vad rekonstruktionsbilden visar?

Stämmer visst. Ta upp pdfen sida 19 och framåt. Hålet är vid ca 90 på skalan som går längs skeppet. Då överensstämmer fönster och bokstäver utmärkt med hålets placering enligt grafiken som dokumentärfilmarna skapat.

Om du inte håller med är det grafiken från dokumentärfilmarna du får underkänna.
Citera
2020-10-04, 18:43
Medlem
DrunkenZealots avatar
Ok, jag slänger ur mig en konspirationsteori.

Ryssarna är sura på grund utav förståeliga skäl. De noterar att vädret skall bli kasst. I med dykare och sätter en limpet mine på sidan av båten och en vid bogvisiret.

När tiden är mogen detonerar dem. Och båda är funktionella. Både bogvisiret ryker och även ett hål i sidan.

Sedan är sagan all. Regeringarna kör damage control, de vet att det blir krig om skiten kommer ut. Så de kör sin grej.

Bara en teori.
Citera
2020-10-04, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Har du sett dokumentären? Det verkar inte så. Se den och återkom. Har du varit med från början 1994 och följt alla turer sedan dess? Om inte behöver du inte skriva någonting, det blir bara infantilt trams och tillför absolut noll.

Hela ditt inlägg är infantilt trams.

Du skriver bara att

" alla dom inte varit med sen 1994 eller sett dokumentären ska hålla käften "

1. Var tillför det i lägget tråden, sakfrågorna?

Noll.

2. Dom som gjorde dokumentären var inte många jordsnurrar gamla 1994 - ska dom inte tas på allvar?

Bara håll käften din snurriga nolla
Citera
2020-10-04, 18:48
Medlem
Bara faktumet att man smugglat sånt militärt materiel på båtens reguljära turer är ju en stor skandal som borde skicka Bildt till domstolen. Att ta den risken med civila.
Citera
2020-10-04, 18:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ok, jag slänger ur mig en konspirationsteori.

Ryssarna är sura på grund utav förståeliga skäl. De noterar att vädret skall bli kasst. I med dykare och sätter en limpet mine på sidan av båten och en vid bogvisiret.

När tiden är mogen detonerar dem. Och båda är funktionella. Både bogvisiret ryker och även ett hål i sidan.

Sedan är sagan all. Regeringarna kör damage control, de vet att det blir krig om skiten kommer ut. Så de kör sin grej.

Bara en teori.

Systerfartyget Diana II byggd på samma varv var också på väg att tappa sitt bogvisir i hårt väder i januari 1993.
Var det också ryssarna som var i farten då? Färjan gick mellan Rostock och Trelleborg.
Citera
2020-10-04, 18:52
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Systerfartyget Diana II byggd på samma varv var också på väg att tappa sitt bogvisir i hårt väder i januari 1993.
Var det också ryssarna som var i farten då? Färjan gick mellan Rostock och Trelleborg.
Fick den båten ett hål midskepps med?
Citera
2020-10-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det stämmer bättre med att det är vid hytterna. Men i filmklippet uppfattade jag det som att hålet var vid den runda länspump-öppningen som Bladstall förklarade. Det blir väl högre upp än vad rekonstruktionsbilden visar?

Hittar inte något inlägg angående länspump, genomföring, rör, eller liknande, av Bladstall. Har du en länk?
Citera
2020-10-04, 18:54
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Fick den båten ett hål midskepps med?

Nä för de kunde styra in i lä och undvika att bogvisiret lossnade, så de sjönk aldrig och träffade botten och slog upp ett hål i skrovet som Estonia gjorde.
Citera
2020-10-04, 18:56
Medlem
Citat:

Som jag förstår det tas krafterna från sjön i fören upp av gångjärnen för bogvisiret i denna typ av båt. Dvs ett konstruktionselement som I sin basala natur är utsatt för utmattning

Om det vore så att skeppet skulle gå i kvav om bogvisiret lossnar är det ju en oerhörd svaghet i konstruktionen - och väldigt väldigt lätt att förutse för tom den mest novisa hållf-ingenjör.

Det är svårt att tro på den teorin måste jag säga bara av detta skäl.
Citera
2020-10-04, 18:56
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Nä för de kunde styra in i kö och undvika att bogvisiret lossnade, så de sjönk aldrig och träffade botten och slog upp ett hål i skrovet som Estonia gjorde.
Titta på hålet. Det sitter midskepps. Vad tror du är sannolikheten att båten skulle komma ner vågrätt.

Jag kan svara, den är lika med noll. Finns inte ett enda skepp som gått ner vågrätt och därmed kommer det inte heller hamna på botten vågrätt.

Det hålet är inte naturligt.
Citera
2020-10-04, 18:57
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att halva revan är uppe i bildäck och halvapa plan 1. Det verkar som den blå linjen stämmer rätt bra med bildäck.

Håller med, ser faktiskt ut så på grafiken.

Den här kanten de följer, som de kallar fender. Var ligger den i höjdled?
Citera
2020-10-04, 18:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men man behöver inte göra det till en större konspiration än det är...
Du vill ju att att smugglingen är orsaken till att någon sänkte båten - för det är en bättre historia. Men tänk om det är så enkelt att båten gick under av precis den anledningen som man tidigare kommit framtill och att smugglingen är totalt ointressant för förlisningsförlopet.

Jag är intresserad av sanningen.

Det är bara det att när det visade sig att det faktiskt pågick smuggling på båten - och nu även visar sig finnas ett hål. Stiger så klart oddsen för att de sk. foliehattarna har rätt.

Men ingen ger någonsin en ursäkt till foliehattarna eller viktar om oddsen. Det är det jag retar mig på.

/Johan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in