2020-10-04, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Varför gå omvägen om mina anhöriga, istället för att uttrycka mina egna åsiker? Jag ser ingen lisa i att ha död materia nedgrävd under en gravsten, och inte heller att det hedrar de döda att att ta kål på blomster och symboliskt lägga någonstans. Mina kära aktar och hedrar jag genom mina minnen, och genom att föra dessa vidare till nästa generation. Har full förståelse att andra tycker annat, men alla ärskyldiga att ta hänsyn till andra som kan beröras av deras önskemål och handlingar.

Sant, väl förklarat
Citera
2020-10-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Var är det stora kollektivet som vill att Estonia ska ligga kvar i sjön? Var är det stora kollektivet som ville att Estonia skulle täckas in i betong? Osv osv.

Retoriska fråga anser jag. Ungefär som de här, hur många av de efterlevande finns det, som efter 26 år fortfarande inte kunnat bearbeta sin saknad? Är det rätt att ta ifrån dessa en gravplats de förlikat sig med? Osv osv.
Betongfrågan kan du stoppa upp där bak! Ett politiskt klavertramp där det stora kollektivet skrek NEJ, och nej blev det, och hur du fick in det i mitt resonemang är för mig en gåta.
Citera
2020-10-04, 18:03
Medlem
Harry_s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=m0JSnTGXhLU
Citera
2020-10-04, 18:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Intressanta fakta om systerfartyget Diana II.
I januari 1993 är hon på väg att tappa bogvisiret i hård sjö.
I oktober 1994 svetsar de igen bogvisiret. Alltså strax efter Estonias förlisning 28 sept.
Sedan i november 1994 börjar hon trafikera precis samma rutt som Estonia, Tallin - Stockholm.

https://www.faktaomfartyg.se/diana_II_1979.htm

Sen är det lite fyllekörning och skrapade skrov och krockar med hamnar och sånt.
Citera
2020-10-04, 18:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Hahaha!

Är du dement?

Vi tar det en gång till:

Foliehattarna säger att det smugglades militärt materiel på Estonia. Folieförnekarna säger att det är en konspiration. Sedan visar det sig att foliehattarna har rätt och förnekarna retirerar till ståndpunkten att det inte smugglades just den 28:e. Nu framträder även ett vittne som sett transporterna.

Men det är fortfarande foliehattarna man kan håna i defaultläge?

Det som är bisarrt är att etablissemangspapegojor som alltid okritiskt upprepar vad som runnit in i huvudet på dem genom teve och radio fortsätts betraktas som trovärdiga individer med makten att definiera vem som är en foliehatt och inte.

Som jag ser det har politiker ljugit så mycket i det här landet så att det är rationellt att alltid anta att de ljuger. Foliehatten sitter numera per default på den som hävdar att politikerna INTE konspirerar.

Läser vi historien finner vi också att det är fullkomligt normalt att konspirera. Det är en vital del i all maktutövning.

Begriper man inte det är man sannolikt obildad och borde kräva pengarna tillbaka för sin universitetsutbildning (om man har någon),

/Johan

Ok. Vi tar det igen. Ett vittne säger sig ha sett gröna fordon. BEVISAR det att det förekom smuggling av militär utrustning den 28 september? Nej. Ett vittne gör det inte till fakta, gröna fordon kan dessutom vara nåt helt annat.

Hålet i sidan upptäcktes nu, på vilket sätt BEVISAR det att hålet fanns när fartyget sjönk 1994? Det gör det inte.

Foliehatten sitter stadigt på de som tror detta var en sänkning eller explosion.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-10-04 kl. 18:11.
Citera
2020-10-04, 18:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Är det möjligt för <någon> att komma till vraket i en ubåt utan att någon får reda på det - och att sen dyka från ubåten, utan att någonsin gå upp till ytan...? Och sedan lämna platsen, utan att någon vet att man varit där?
Eller finns det bevakning av området i form av alarm, radar eller rent av kameror?

Låt säga att det man är intresserad av - inte är guldklockor och taxfree-sprit, utan det som fanns på bildäck... Kan man ta sig in där, utan att någon vet något om det?

Jag menar - det är väl fullständigt sannolikt att det har varit dykare från både Sverige - eventuellt Ryssland och kanske tredjepart ifrån NATO eller privata intressen har varit där och dykt för att få tag i, eller få bort spåren av den militära lasten?

I dokumentärerna jag sett så ser man ingenting utom utifrån +´den tidiga dykningen med brittiska dykare - där man går omkring bland hytterna och döda kroppar - i december 94. Dykarna som var med då, klagade ju över att de inte fick titta på de mer intressanta delarna av fartyget - t.ex. bildäck.

Men det är väl väldigt osannolikt att bildäck och bryggan INTE sökts igenom grundligt, trots att det inte finns officiell information om det? . T.ex. Kapten Aavo Piht - mysteriet med honom vore ju enkelt att lösa. Var han fortfarande ombord när skeppet sjöng, så lär han varit på bryggan tillsammans med den andre kaptenen. Även om de inte vill identifera varenda Svensson på båten så hade de ju kunnat bekräfta att de två kaptenernas kvarlevor fanns på bryggan.

Det måste funnits gott om människor som hamnade i luftfickor och var vid liv länge nog att skriva meddelanden till nära och kära. Detta debatterades mycket precis dagarna efter - folk som fortfarande var vid liv på botten. Jag tycker det är väldigt fult att man inte försökt hitta lappar och sånt som de kan ha skrivit. De avlidna förtjänar verkligen den respekten.
Jag tror det är möjligt att komma med en UV farkost och utföra dyk därifrån. Det finns ju vissa spår utav att någon dykt på Estonia innan de första officiella dyken utförts. Och uppe vid ytan så lär det ha varit ett par båtar konstant så dom borde ju ha sett om någon skulle ha dykt ifrån ytfarkoster.

Spåret jag tänker på är att på undersidan utav babords bryggvinge så ser det ut som om någon försökt göra ett hål eller liknande men inte tagit sig genom helt i vad som på bryggan blir golvet. Det är flera lager. Detta ska inte ha funnits där vid inspektionerna vid hamn men före första dyken. Så någon har varit där.

Bryggan söktes igenom grundligt men kropparna som hittades där verkar inte tillhört de kända namnen som skulle vara där. Fel kläder, tatueringar m,m. Men det kan ha naturliga orsaker till det med tanke på situationen som rådde strax innan hon gick helt under ytan.

Ordörande från den estinska delen av haverikommisionen har nämt ett sista brev som skulle kunna varit från någon som fortfarande levde. Dykarna ska ha nämnt något de också. Som så mycket annat så går det brevet inte att finna idag.
Själv undrar jag hur man skulle kunna skriva ett brev om man överlevt men befann sig i totalt mörker, borde vara skrivit medans man kunde se något.
Citat:
en svenskas avskedsbrev. E. A.) I anteckningar gjorda av en av oss som följde dykarnas arbete, finns hänvisningar till detta brev. Eftersom denna person inte hade kännedom om namnen på de ombordvarande, måste detta namn ha erhållits via dykarnas samtal."

From this interview it is clear that there is at least one "last letter" from a Swedish woman who died in the wreck. The letter has been brought up by the divers, but where is it? Was the letter delivered to the relatives of the victim? Probably not.

This indicates that in spite of the quick sinking of the ship, people had time to write "last letters". Can it also be so that people left messages after been trapped in air pockets in the ship?
http://members.tripod.com/~MV_Estonia/save.html
Citera
2020-10-04, 18:07
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ett annat varv skulle piratkopiera en lösning som fick ett fartyg att sjunka, är detta teorin?

Nej... Ritningarna sekretessbelades innan båten lämnade varvet.
Fartyget sjönk bevisligen bara 1 gång under sin livstid (ganska vanlig siffra bland fartygsolyckor).
Konstruktionen som sådan är inte ensam orsak till förlisningen (om vi förutsätter att den officiella versionen är sann).
Att stjäla ritningen och bygga ett fartyg som inte släpps ut på stormande hav hade ju varit ett exempel, men med huvudet i röven så är det ju svårt att tänka ut det själv gissar jag
Citera
2020-10-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
De nämner i dokumentären att texten inte funnits på samma plats över tid och att man därför skall vara försiktig med att utgå från den i positionsbestämningar.

Det var därför jag nämnde fönsterparen. Vi kan även titta på uppehållet i fönster på däck 5 (C-deck) som referens. Uppehållet är Informationshallen eller tax-free-butiken eller liknande. Hålet ligger inte rakt under utrymmet, utan närmare fören.

Grafik med hål:
https://ibb.co/1mFkBx4

Foto:
https://midtifleisen.files.wordpress.com/2018/09/estonia-ferry-wikimedia.jpg

Utrymmet syns även vid sida 19 i ditt dokument, C-deck, R951.
http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

Hålet ligger vid ca 90 på längdskalan. Mitt emellan skorstenens framkant och bryggan. Sektion 4 på däck 1. På däck 0 blir det för om ballasttankarna.

Aftonbladet måste ha fel.
Citera
2020-10-04, 18:08
Medlem
Harry_s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=cr1R7_EDiR0
Citera
2020-10-04, 18:10
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.

Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY

Men...... enl. de som påstår att det varit en större kollision, begrundat på deras hörsel som sade att det var en ordentlig smäll, typ crash. En torped skulle förmodligen ge en mera distinkt smäll, mera likt pang eller nåt.
Vet hur en torperd ser ut och ungefärlig vikt, och hur den rör sig i vatten. Att en detonation från en sådan är uteslutet......... om det inte finns speciellla laddningar som är avsedda att göra viss skada. Det vet jag inget om.
Att en torr-torped, som du kallar det, skulle göra den "nyupptäckta skadan" midskepps över vattenlinjen är väl ändå inte realistiskt, eller?
Citera
2020-10-04, 18:11
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Vi tar det igen. Ett vittne säger sig ha sett gröna fordon. BEVISAR det att det förekom smuggling av militär utrustning den 28 september? Nej. Ett vittne gör det inte till fakta, gröna fordon kan dessutom vara nåt helt annat.

Hålet i sidan upptäcktes nu, på vilket sätt BEVISAR det att hålet fanns när fartyget sjönk 1994? Det gör ett inte.

Foliehatten sitter stadigt på de som tror detta var en sänkning eller explosion.

Kom igen då... Fram med bevis som leder till någonting i ämnet. Allt (även den officiella rapporten) är teorier, uppskattningar och gissningar.
Teoretisk rutt
Uppskattad våghöjd
Gissade tider

Vad i förloppet anser du är bevisat, och vad grundar du det på?
Citera
2020-10-04, 18:12
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nja.
Sara såg gröna militärfordon köra på båten.

I ditt förvridna huvud är det = smuggling
= smuggling av atomvapen
= atomvapen som krävde att Ryssland sänkte Estonia....

Du drar lite väl långa växlar.

Militära fordon finn även i civilt ägo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in