Citat:
Ursprungligen postat av
gullfia
Är det möjligt för <någon> att komma till vraket i en ubåt utan att någon får reda på det - och att sen dyka från ubåten, utan att någonsin gå upp till ytan...? Och sedan lämna platsen, utan att någon vet att man varit där?
Eller finns det bevakning av området i form av alarm, radar eller rent av kameror?
Låt säga att det man är intresserad av - inte är guldklockor och taxfree-sprit, utan det som fanns på bildäck... Kan man ta sig in där, utan att någon vet något om det?
Jag menar - det är väl fullständigt sannolikt att det har varit dykare från både Sverige - eventuellt Ryssland och kanske tredjepart ifrån NATO eller privata intressen har varit där och dykt för att få tag i, eller få bort spåren av den militära lasten?
I dokumentärerna jag sett så ser man ingenting utom utifrån +´den tidiga dykningen med brittiska dykare - där man går omkring bland hytterna och döda kroppar - i december 94. Dykarna som var med då, klagade ju över att de inte fick titta på de mer intressanta delarna av fartyget - t.ex. bildäck.
Men det är väl väldigt osannolikt att bildäck och bryggan INTE sökts igenom grundligt, trots att det inte finns officiell information om det? . T.ex. Kapten Aavo Piht - mysteriet med honom vore ju enkelt att lösa. Var han fortfarande ombord när skeppet sjöng, så lär han varit på bryggan tillsammans med den andre kaptenen. Även om de inte vill identifera varenda Svensson på båten så hade de ju kunnat bekräfta att de två kaptenernas kvarlevor fanns på bryggan.
Det måste funnits gott om människor som hamnade i luftfickor och var vid liv länge nog att skriva meddelanden till nära och kära. Detta debatterades mycket precis dagarna efter - folk som fortfarande var vid liv på botten. Jag tycker det är väldigt fult att man inte försökt hitta lappar och sånt som de kan ha skrivit. De avlidna förtjänar verkligen den respekten.
Jag tror det är möjligt att komma med en UV farkost och utföra dyk därifrån. Det finns ju vissa spår utav att någon dykt på Estonia innan de första officiella dyken utförts. Och uppe vid ytan så lär det ha varit ett par båtar konstant så dom borde ju ha sett om någon skulle ha dykt ifrån ytfarkoster.
Spåret jag tänker på är att på undersidan utav babords bryggvinge så ser det ut som om någon försökt göra ett hål eller liknande men inte tagit sig genom helt i vad som på bryggan blir golvet. Det är flera lager. Detta ska inte ha funnits där vid inspektionerna vid hamn men före första dyken. Så någon har varit där.
Bryggan söktes igenom grundligt men kropparna som hittades där verkar inte tillhört de kända namnen som skulle vara där. Fel kläder, tatueringar m,m. Men det kan ha naturliga orsaker till det med tanke på situationen som rådde strax innan hon gick helt under ytan.
Ordörande från den estinska delen av haverikommisionen har nämt ett sista brev som skulle kunna varit från någon som fortfarande levde. Dykarna ska ha nämnt något de också. Som så mycket annat så går det brevet inte att finna idag.
Själv undrar jag hur man skulle kunna skriva ett brev om man överlevt men befann sig i totalt mörker, borde vara skrivit medans man kunde se något.
Citat:
en svenskas avskedsbrev. E. A.) I anteckningar gjorda av en av oss som följde dykarnas arbete, finns hänvisningar till detta brev. Eftersom denna person inte hade kännedom om namnen på de ombordvarande, måste detta namn ha erhållits via dykarnas samtal."
From this interview it is clear that there is at least one "last letter" from a Swedish woman who died in the wreck. The letter has been brought up by the divers, but where is it? Was the letter delivered to the relatives of the victim? Probably not.
This indicates that in spite of the quick sinking of the ship, people had time to write "last letters". Can it also be so that people left messages after been trapped in air pockets in the ship?
http://members.tripod.com/~MV_Estonia/save.html