Citat:
Ursprungligen postat av
Strommingen
Överlevande Sara Hedrenius uppgifter om att hon sett en sent ankommande transport är mycket trovärdiga och ska tas på största allvar. Men denna transport vill myndigheterna mörka annars hade man lagt papperen på bordet för länge sedan.
Jag kanske borde citerat från artikeln i Svenska YLE:
Citat:
I den nyaste upplagan av Die Estonia (2019) presenterar [Jutta Rabe] ett nytt vittne, gränsvakten Janno J, som säger sig ha sett fyra ryska militärlastbilar köra ombord sist av alla på Estonia inför den sista resan.
[...]
Triathleten Ain-Alar Juhanson, som förlorade tre idrottskamrater på Estonia, kan bestämt avfärda Rabes nya vittnesuppgifter.
- Vi körde sist ombord med vår skåpbil. Vi tittade noga omkring oss på bildäck, eftersom som ledaren Jaan olovligt skulle sova i bilen. Han hade ingen hyttplats. Dessutom ville han vakta våra dyrbara cyklar. Vi såg absolut inga beväpnade vakter och inga militära fordon någonstans.
Min poäng var att detta vittnesmål inte nödvändigtvis går emot det som Hedrenius säger utan dessa vittnesmål kan båda vara sanna utan att någon ljuger, på det sätt som jag förklarade i mitt tidigare inlägg.