2020-10-04, 15:06
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Jämför med Kursk ...
Då visste ju ryssarna knappat vad de skulle göra, och allt tog jättelång tid att både tänka ut, och sen icscensätta (och det misslyckades dessutom till slut).

Men här, direkt efter Estonia sjunkit, så erbjöd de sin redan färdiga hjälpinsats.

Ja, förmodligen var det inte riktigt allvarligt menat, utan mest tänkt att fungera som en slags provokation - ett sätt för dem att säga att "Vi vet."
Att "Vi vet" och dessutom att "Vi kan komma och ta tillbaka det ni stal meddetsamma om ni vill."
Kursk var mycket senare. 2000 tror jag. Då hade förfallet under Jeltsin pågått 7 år till och den ekonomiska krisen 1998 hade ställt till det ÄNNU värre än det redan var. Dessutom inträffade Kursk olyckan vid Stillahavskusten - 8 tidszoner från Moskva och just efter hela regeringen bytts ut. Tror att det året var ryska militärens absoluta bottenskrap. Putin började investera i militären ganska omgående - just för att situationen var helt ohållbar.

Sven Hirdman som var Sveriges ambassadör i Moskva, uppfattade erbjudandet som genuint och har sagt det flera gånger i svensk TV. Och det var ju inte en "vi vet" gest - för hela Europa visste, så fort man var på väg till jobb eller skola. Dessutom ligger Moskva två timmar före Sverige. Så det är väl inte osannolikt att de hann reagera snabbt. Företaget som erbjöd hjälp var privat med länkar till ryska marinen.

Men som sagt - man kan absolut inte utesluta att det var en gest för att "ge ett budskap" som inte Hirdman uppfattade trots att han var en skicklig yrkesdiplomat. Eller att det var ett försök att få legitim tillgång till vraket för syften utöver att rädda döda.

Jag brukar tro det bästa om folk dock - Ryssland har erbjudit Sverige hjälp utan undermotiv i andra sammanhang - så det kan ha varit en vänlig gest, eller en gest av en helt oskyldig part för att säga "Vi är också ett Östersjöland och har mycket expertis att dela" .
Citera
2020-10-04, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Att ”smuggling” pågått är belagt, däremot saknas stöd för att det skedde den aktuella dagen enligt Johan Hirschfeldts utredning.

Att militärfordon observerades på lastområdet har uttalats av två vittnen. Ingen av den hävdar såvitt jag minns att fordonen verkligen körde ombord och stannade där. En som arbetade ombord har hävdat att det körde in militärfordon, men annan person har sagt att det inte stämmer. Dessutom skedde tidigare transporter i civila fordon. Det finns med motstridiga uppgifter goda skäl att fästa tilltro till rapportens slutsatser.

Att Ryssland varnat är inte alls belagt. Det är en intervjuad brittisk journalist som hävdat att en fd MI6-anställd ska ha sagt detta för många år sedan, om jag minns rätt från dokumentären.
Då ljög Sara Hedreius enligt dig! Var du ombord och såg lastningen samma kväll du också tilsammans med enough is enough?
Citera
2020-10-04, 15:08
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Tråden om dykaren Bergmark försvann. Den hade 23 svar. Finns den på annan plats infogad någonstans?
Citera
2020-10-04, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Då ljög Sara Hedreius enligt dig! Var du ombord och såg lastningen samma kväll som Sara?

Nja.
Sara såg gröna militärfordon köra på båten.

I ditt förvridna huvud är det = smuggling
= smuggling av atomvapen
= atomvapen som krävde att Ryssland sänkte Estonia....

Du drar lite väl långa växlar.
Citera
2020-10-04, 15:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Då ljög Sara Hedreius enligt dig! Var du ombord och såg lastningen samma kväll som Sara?

Så du menar att den finske idrottare som var sist in på fordonsdäck och inte såg något militärfordon köra ombord ljuger?

Det är inte bevisat att smuggling förekom den natten. Så enkelt är det. Och det är inte bevisat att hålet fanns där när fartyget sjönk.

*Hedrenius
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-10-04 kl. 15:16.
Citera
2020-10-04, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nja.
Sara såg gröna militärfordon köra på båten.

I ditt förvridna huvud är det = smuggling
= smuggling av atomvapen
= atomvapen som krävde att Ryssland sänkte Estonia....

Du drar lite väl långa växlar.
Var skrev jag om atomvapen?
Var skrev jag om Ryssland?
Ta det lungt med rökat då det verkar för starkt för dig.
Citera
2020-10-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Varför ser du inte på dokumentären innan du ger dig in i tråden?

Dom säger där att det hade tagit en dag max för några dykare att få upp alla kroppar. Det ligger på 80 meters djup vilket inte är några problem för dom.

Skribenten ovan pratade om att bärga vraket...
Citera
2020-10-04, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Varför ser du inte på dokumentären innan du ger dig in i tråden?

Dom säger där att det hade tagit en dag max för några dykare att få upp alla kroppar. Det ligger på 80 meters djup vilket inte är några problem för dom.

Nej.
Ett företag har efteråt sagt att man hade kunnat bärga ca 150st kroppar.

Det är rimligt dom stött på så många direkt, men det finns ju också många fler som dom fullständigt ignorerade.

Tror du man simmar igenom en färja på en kvart? Det lär ju finnas hundratals kroppar man inte anser värda leta upp. Kan tex krävas flera dykare som ägnar timmar åt att söka igenom hytter, maskinrum, förvdridna utrymmen med stor risk för ras. Olyckor.

Jag ska inte tycka någonting.
Men kan man inte blicka ut i andra operationer ?

Tex hur enkelt/snabbt går det dyka på 30 meters djup - i Östersjön och med det vädret som rådde?

Är det rimligt en handfull dykare hinner skyffla ur kroppar som, sedan ska stiga till ytan självgående. 10 kroppar / timmen?

Tillåt mig tvivla.
I Indoniesien förliste en färja 2018.
Av 180 saknade så bärgades 3 lik inom några dagar
Citera
2020-10-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Har för mig att man sa att vågorna kunde vara Upptill 14 meter

Det är mkt prat om hur höga vågorna kunde vara o folk blandar friskt med våghöjd o hur höga vågorna var.
Våghöjden är skillnaden mellan vågdal o vågtopp. Så skulle det finnas 14 meter höga vågor så är det våghöjden man talar om. I detta fall 7 m höga vågor.

Flera rapporter talar om en våghöjd på omkring 7 m. Alltså ca 3,5 m höga vågor, mao storm.
Citera
2020-10-04, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så du menar att den finske idrottare som var sist in på fordonsdäck och inte såg något militärfordon köra ombord ljuger?

Det är inte bevisat att smuggling förekom den natten. Så enkelt är det. Och det är inte bevisat att hålet fanns där när fartyget sjönk.
Ok du vet bättre än vittnet Sara.
Vet inte själv något om den finske idrottaren, kan inte uttala mig om honom
Citera
2020-10-04, 15:20
Bannlyst
Citat:
Var skrev jag om atomvapen?
Var skrev jag om Ryssland?
Ta det lungt med rökat då det verkar för starkt för dig.

Sara såg gröna bilar.

Berätta nu hur hennes vittnesmål styrker att smuggling förekom då.

Fly inte debatten din nolla.
Citera
2020-10-04, 15:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok du vet bättre vittnet Sara.
Vet inte själv något om den finske idrottaren, kan inte uttala mig om honom

Sa jag att jag vet bättre? Så vitt jag vet står ord mot ord mellan vittnen, så beviset finns inte där.

Läs på då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in