Citat:
Ursprungligen postat av
bridge
Jag förstår inte att folk ifrågasätter varför det gick så fort. Ett fartyg utan fron (tappat bogvisir) borde ju ta in enorma mängder vatten. Lite slag slag sida och fartyget lägger mot styrbord, öppen front, vatten kommer in och luft strömmar ut. Detta pågår ca 30 min tills den knappt ligger över vatten linje n. Det blir lite ojämnvikt pga 100 bilar/lastbilar glider ner i baken på fartyget, och vips så börjar Estonia resa sig med fören i luften. Full med vatten och luften strömmar ut från fronten. Tänk er ett glas i vatten, ju mer du fyller på till slut dyker den.
Vet inte vart du jobbar men jag litar på
Chalmers och forskare i denna frågan
” Utredare: ”Estonia sjönk för fort”
PUBLICERAD 20 SEPTEMBER 2006
Haverikommissionens slutsatser om hur Estonia sjönk i stormen på Östersjön 1994 stämmer inte till fullo. Det anser forskningschefen Claes Källström på SSPA som utreder sjunkförloppet.
SSPA, som ägs av stiftelsen Chalmers, ska köra simuleringar för att jämföra den officiella versionen mot vittnes- mål från besättning och passagerare.
Enligt utredarna är det osannolikt att fartyget kunde vattenfyllas bara pga en öppen bilport. Man arbetar därför med många hypoteser bl.a. att militär materiel som fraktades i hemlighet på Estonia skulle ha exploderat.”