2020-10-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du har rätt till din åsikt att det var rätt att lämna kropparna därnere och att gjuta betong över vraket.
Borde man ha gjort likadant efter 9/11 och flodvågskatastrofen i Thailand? Bara låta kropparna vara och gjuta betong över alltihop.

Lite skillnad i värde på centrala New York och havets botten i mitten på Östersjön.

För att inte tala om kostnaden och svårigheterna att göra rent.
Citera
2020-10-04, 14:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
På sidan 163 beskriver man ett scenario med ett en kvadratmeter stort hål på styrbords sida in till swimmingpool området. Detta leder först till en slagsida på 10 grader och leder så småningom till att färjan sjunker på en timme. Slående att det är just detta hål som dokumentären hittat!

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

Verkar inte hålet finnas en bit akterut från swimmingpool-området?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet
Citera
2020-10-04, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Johan Fransson var en politisk tillsatt gd på verket. Ungefär som Dan Eliasson i polismydigheten.
Fransson sågs som mobbare och gjorde sig av med obekväma. Han var jurist och kunde inte den marina biten,det är en sån typ vi har att hantera. Kan skriva mer sen, behöver läsa på lite.
Hade fel om att han var gd. Sjöfartssäkerhets direktör var han.
Johan Franson var den man som placerade kartritaren Anders Ahlmark att arbeta på en fyr ute på havet.
Ahlmark blev känd som fången på fyren i media på den tiden. Franson verkar vara en obehaglig människa,väl lämpad för sin uppgift i denna sorgliga historia.
Citera
2020-10-04, 14:52
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Men vänta nu.
Är inte haverikommisionen en lögn?

Alla tomtar I tråden säger ju att den officiella versionen är buffel, och båg.

*Den första utredningen missade hålet
*den första utredningen har tappat bort material, förvanskat förhör

*den första utredningen anklagas också för att ha klippt bort videomaterial

Men nu plötsligt duger den!?
Varför skulle just detaljen om botten vara "ärlig" i en annars så förljugen utredning?

Det är så komiskt.

OnTopic.
Jag vet inte, det är en intressant fråga och invändning. Det är dock väl känt och uppkommit tidigare i tråden

- att undersökningar ej är gjorda på allt skrov som låg mot botten. Man har väl heller inte prickat in hela sjöbotten vart 5 meter med sonar, djup, provborrningar jtan förmodligen skattat ?
Behöver nog inte nämna det på FB då dom flesta nog förstår innebörden.. men Informations Bias är typ 90% av trådar likt denna. Den information som passar ens egna agenda sugs åt direkt.
Inte alls insatt i den här tråden... Men ett hål i båten bevisar typ ingenting alls. Det ställer bara fler frågor och får lika många svar som frågor. Men har man en bestämd agenda/teori så är det klart att ett hål är allt och stärker ens egna teori. Jag skulle som lekman kunna dra upp 30 möjliga teorier för hålets uppkomst. Men ingen med bestämd agenda skulle ta något av det på allvar.

I dagsläget tror jag iaf inte alls på en konspiration eller mörkläggning.
Men vi får väl se... Men jag tror att VÄLDIGT många i denna tråd kommer bli ytters besvikna när man lämnar en slutgiltig rapport. Ungefär som Palmemordet. Många frågor kommer stå obesvarade...
Men med handen på hjärtat, är inte det ganska naturligt? Inte direkt så att vi har speciellt många katastrofer med samma förlopp att jämföra med. Sen är det ju dessutom 26 år sedan det hände.
Citera
2020-10-04, 14:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Enligt min bedömning ligger hålet i sektion 4 på däck 1 (tween-deck) och däck 0 (tank-deck).

Se sida 20 i din länk, utrymme RT198 på tween-deck, samt R1014 på tank-deck.

Enligt den här bilden verkar väl hålet vara en bit akterut om det? Runt 70 meter räknat akterifrån?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet
Citera
2020-10-04, 14:57
Medlem
wedonthavetimes avatar
Det är nog läge för alla att bli kritiska till den befintliga estoniautredning när det nu visar sig att denna inte ens har tagit reda på utifall fenstabilisatorerna var infällda, utfällda eller skadade.
Citera
2020-10-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kanske för att båda sidor klantat sig. Så att över 800 civila råkade omkomma

Har tänkt lite på detta, och tror som sagt det är osannolikt att båda skulle klanta sig så det är problematiskt för båda sidor.

Jag kan inte se att Ryssland skulle ha gjort något "orimligt" vad gäller Estonia, iallafall inte som går att bevisa någorlunda enkelt. Man har ju knappast torpederat Estonia med någon vanlig torped. De här träningstorpederna eller vad det pratas om har jag svårt att uttala mig, jag kan inget om detta, men tycker personligen att det låter osannolikt. På samma sätt har man knappast rammat Estonia heller, då skulle det rimligtvis vara tal om helt andra skador.

Det som verkar mer logiskt är väl mer att Sverige/NATO/whatever klantat till det, Ryssarna vet någorlunda vad som hänt och har detta som ett ess i rockärmen. Så de har inget intresse av att offentliggöra vad som hänt eftersom det skulle försvaga deras förhandlingsposition, och samtidigt har såklart inte Sverige/whatever intresse av förklarliga skäl. Sen när den här Voronin börjar bli en belastning och riskerar att avslöja saker så gör man sig av med honom, han verkar ju inte direkt ha varit bundis med Putin oavsett om jag förstått det rätt.
Citera
2020-10-04, 15:00
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Jag förstår inte att folk ifrågasätter varför det gick så fort. Ett fartyg utan fron (tappat bogvisir) borde ju ta in enorma mängder vatten. Lite slag slag sida och fartyget lägger mot styrbord, öppen front, vatten kommer in och luft strömmar ut. Detta pågår ca 30 min tills den knappt ligger över vatten linje n. Det blir lite ojämnvikt pga 100 bilar/lastbilar glider ner i baken på fartyget, och vips så börjar Estonia resa sig med fören i luften. Full med vatten och luften strömmar ut från fronten. Tänk er ett glas i vatten, ju mer du fyller på till slut dyker den.

Vet inte vart du jobbar men jag litar på
Chalmers och forskare i denna frågan

” Utredare: ”Estonia sjönk för fort”
PUBLICERAD 20 SEPTEMBER 2006
Haverikommissionens slutsatser om hur Estonia sjönk i stormen på Östersjön 1994 stämmer inte till fullo. Det anser forskningschefen Claes Källström på SSPA som utreder sjunkförloppet.
SSPA, som ägs av stiftelsen Chalmers, ska köra simuleringar för att jämföra den officiella versionen mot vittnes- mål från besättning och passagerare.

Enligt utredarna är det osannolikt att fartyget kunde vattenfyllas bara pga en öppen bilport. Man arbetar därför med många hypoteser bl.a. att militär materiel som fraktades i hemlighet på Estonia skulle ha exploderat.”
Citera
2020-10-04, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nu är det ju inte bevisat att något smugglades 28 september eller att fartyget hade ett hål i sidan när det sjönk. Foliehatten sitter kvar.
Då ljög Sara Hedreius enligt dig! Var du ombord och såg lastningen samma kväll som Sara?
Citera
2020-10-04, 15:03
Medlem
Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.

Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY
Citera
2020-10-04, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Enligt den här bilden verkar väl hålet vara en bit akterut om det? Runt 70 meter räknat akterifrån?

Enligt dokumentären ska det vara precis föröver om texten ESTLINE. Strax akter om tredje paret runda fönster.

https://midtifleisen.files.wordpress.com/2018/09/estonia-ferry-wikimedia.jpg
Citera
2020-10-04, 15:05
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Lite skillnad i värde på centrala New York och havets botten i mitten på Östersjön.

För att inte tala om kostnaden och svårigheterna att göra rent.
Varför ser du inte på dokumentären innan du ger dig in i tråden?

Dom säger där att det hade tagit en dag max för några dykare att få upp alla kroppar. Det ligger på 80 meters djup vilket inte är några problem för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in