2020-10-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är det riktiga hålet, här i närbild:

https://is.mediadelivery.fi/img/468/1d338acf470149cd81ec95ceea03b74f.jpg

UV-verktyg = undervattensverktyg = verktyg som är designade och gjorda för undervattensarbete.

Tyvärr, det är en rendrering
Citera
2020-10-04, 14:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Alltså är det rimligt att fortsätta att kalla foliehattarna för foliehattar även när det visar sig ha rätt?

Jag menar foliehattarnas ståndpunkt var ju att militären smugglade ryska vapen och att det fanns ett hål i Estonia.

Nu är detta så vitt jag kan förstå 25 år senare belagt även i Expressen och SVT.

På samma sätt var det bara rasister som hävdade att apatiska flyktingbarn utsattes för tortyr av sina föräldrar. Nu när detta verifierats i Expressen är det verkligen rättvist att fortsätta kalla pionjärerna för rasister?

Ja samma resonemang går så klart att tillämpa på en rad "foliehatts" och "rasist"-frågeställningar.

/Johan

Men nu är det ju inte bevisat att något smugglades 28 september eller att fartyget hade ett hål i sidan när det sjönk. Foliehatten sitter kvar.
Citera
2020-10-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregerbackspegel
Det nya hålet som hittats ligger gott och väl ett par tre meter ÖVER vattenlinjen. Skarven mellan blå och vit färg är inte vattenlinjen. Just saying...
Det blir under vattenlinjen under väderomständigheterna för Estonias förlisning. Tror du hon låg och flöt i en damm eller? Idiot.
Citera
2020-10-04, 14:24
Medlem
mjohan84s avatar
Hade varit kul att se resten av materialet som de har filmat

”Regissören och journalisten Henrik Evertsson som ligger bakom den avslöjande dokumentärserien säger att stabilisatorfenorna var oskadade och att man valde att fokusera på den stora skadan i skrovet vid klippningen.

” – Stabilisatorfenan sitter lite under (hålet, reds. anm.) och den såg vi också. Den var infälld, säger Linus Andersson, expert på undervattensundersökningar och som var med vid inspelningen.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet
Citera
2020-10-04, 14:24
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om man ser den stora bilden med hemlig smuggling av rysk militär materiel på en passagerarfärja så ändras oddsen ganska rejält. Plötsligt blir det ganska osannolikt att två väldigt exceptionella saker inträffar samtidigt. Att transporter pågick är bekräftat. Det finns också vittnen som har sett fordon köra på båten innan den aktuella färden. Ryssarna hade varnat för allvarliga konsekvenser om transporterna fortsatte.
Dessutom har vi fallet Avo Piht med flera som tycks ha försvunnit efter att de har räddats.

Att ”smuggling” pågått är belagt, däremot saknas stöd för att det skedde den aktuella dagen enligt Johan Hirschfeldts utredning.

Att militärfordon observerades på lastområdet har uttalats av två vittnen. Ingen av den hävdar såvitt jag minns att fordonen verkligen körde ombord och stannade där. En som arbetade ombord har hävdat att det körde in militärfordon, men annan person har sagt att det inte stämmer. Dessutom skedde tidigare transporter i civila fordon. Det finns med motstridiga uppgifter goda skäl att fästa tilltro till rapportens slutsatser.

Att Ryssland varnat är inte alls belagt. Det är en intervjuad brittisk journalist som hävdat att en fd MI6-anställd ska ha sagt detta för många år sedan, om jag minns rätt från dokumentären.
Citera
2020-10-04, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gregerbackspegel
Det nya hålet som hittats ligger gott och väl ett par tre meter ÖVER vattenlinjen. Skarven mellan blå och vit färg är inte vattenlinjen. Just saying...

Är så trött på dumma människor.

1. Om du placerar färjan i en spegelblank sjö finns en sk vattenlinje.

2. Om du plötsligt har en färja med 30 graders slagsida, så är denna vattenlinje ändrad.

Dig, Trumphie, mfl troll skulle man behöva behandla som barn. Sätta er resolut i ett badkar med leksaksbåtar, tvinga er rita in linjen. Att ett hål på styrbord sida kan hamna flera meter högre, eller lägre relativt havsytan beroende på lutning.

Ska börja med att säga jag har ingen fast åsikt ännu. Det är bekvämt dock sätta mig i ett fack.

Det är frekvent div konsp. Tomtar som gärna gör dessa saker i urval:

* man litar inte på staten
*man kan därför inte lita på dess haverikommision

*oberoende utredningar viftar man bort
*alt säger att dom nog också ingår i mörkläggningen

*allt material, ifrågasätts och är manipulerat

*enstaka vittnesmål som stödjer sin bestämda FishyyyyTeori är plötsligt betrodda.

*En dokumentärfilm, dess skapare och material 2020 är givetvis korrekt?

Här ska man inte misstro dom... minsann.
Deras agenda är ädel.
Deras filmer är lag.
Citera
2020-10-04, 14:30
Medlem
mjohan84s avatar
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/95863fcd-cead-4773-9fde-4da7fce162e6?fit=crop&h=413&q=50&w=700&2e599097

Kika denna bild.. man säger att hålet är ovan fenan som är inringad... det borde betyga typ mot hissen... undra vad som ligger mot väggen där hålet är då för jag antar att hissen är placerad i centrum på
Båten
Citera
2020-10-04, 14:30
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ta det lugnt nu med alkoholen, araben. Det här är det riktiga hålet, vad är det du inte fattar?:

https://is.mediadelivery.fi/img/468/1d338acf470149cd81ec95ceea03b74f.jpg
Men snälla rara... är du utvecklingsstörd?
https://svd.vgc.no/v2/images/1a1279fd-ebf2-48e3-9509-57efdadc30a5?fit=crop&h=490&q=80&upscale=true&w=98 0&f6158994
Det är en rendering av hålet. Det är inte en bild på riktiga hålet. Du tror att båten ligger där efter 26 år och är vit som snö? Du tror att man kan fota hela båten i det där vattnet? Dom bästa bilderna på hålet är grumliga närbilder och ser ut så... typ https://cached-images.bonnier.news/swift/bilder/mly/c59b64b9-eeca-4db7-8c88-f00e9590e133.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C480:270&crop=480:h;center,top&ou tput-quality=80&output-format=auto

Sluta trolla.
Citera
2020-10-04, 14:32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag tycker det var bra skrivet, även om det motsäger en del av vad jag sa. Jag är tjej och har inte gjort lumpen - allt jag vet om hur det militära är, är sånt som jag hört eller läst. Däremot så minns jag 90-talet och är väl bekant med förhållandena i Ryssland på 80-90 talet. Många som skriver i tråden har noll koll på Ryssland och är för unga för att minnas stämningen och situationen på 90-talet - det var ju rätt unikt, som det var i Östeuropa då. Tack och lov!

Jag tror att det var NÅGOT fuffens som regeringen till alla pris ville dölja. Anledningen till spekulationen om Ryssland var helt enkelt vad Krister Holmén skrev i sitt brev till Efterlyst (antar att du sett det?). Om det han säger stämmer, så förklarar det i prinicip alla hål i historien (och i skrovet!). Jag har dock väldigt svårt att tro att Ryssland skulle göra något sådant - försökte spekulera i hur det hade kunnat gå till i så fall. Min slutsats blev att man hade avsikten att skrämmas eller varna och att det gick fel.

Sen tänkte jag på vilka som hade kunnat genomföra något sådant. Jag tänkte på ryska killar som presterade bra i mönstringen och hamnar i ubåtstjänst och blir befäl. I ungefär samma ålder som jag själv var då - och hur jag vet att de flesta i min ålder tänkte i Ryssland på den tiden. Det gick inte ihop för mig. Ej heller gick det ihop med den slappa och ganska ofokuserade Jeltsin perioden. Jeltsin var angelägen att vara Väst till lags. ( Fast det är klart att beslutet kanske togs utan godkännande från högsta ort... )

Men att Spetsnaz gör crazy saker, det vet jag förstås. Jag tänkte att deras stil hade varit att ta sig ombord på färjan och göra det de skulle. I stället för att skjuta något mot den - med ganska oförutsägbar utgång. Dessutom blir det ju väldigt svårt att oskadliggöra teknologin, på en sjunkande färja - eller på havets botten. Ryssland ville vid den här tiden visa att man lämnat Sovjetstilen bakom sig och var precis som vilket land som helst. Alla i Ryssland älskade Sverige då. Astrid Lindgren, socialdemokratin, svensk litteratur och att vi har liknande klimat och folktraditioner. Om någon fått en susning om att man attackerat svenska civila skulle det ha blivit fullständigt uppror. Jag tycker att allt talar emot att Ryssland skulle ha planerat någon form av operation alls, som riskerade svenska civila.

Att en svensk ubåt ensam skulle orsakat olyckan har jag också svårt att svälja, av den enkla anledningen att en sån fenomenal klantighet inte verkar trovärdig i Sverige... Men jag vet ju inget om hur det går till på ubåtar!

OM det var något hemligt i lasten så antar jag att NÅGON aktör var nere och hämtade upp den, eller oskadliggjorde den mycket omgående. Ett par lastbilar, kan det ha varit - om man ska tro vad Sara Hedenius sa. Militära lastbilar!
(Verkar underligt! Hur tror de svenska tullen skulle reagera - om gamla sovjetiska lastbilar kommer körandes 1994 i Värtahamnen!! Eller trafikanter på Stockholms gator, efter man kört av båten.... ) Hur blir man av med två lastbilars last, på 80 meter? Undervattensexplosion kanske? Var det därför ingen fick dyka in på bildäck? För att spåren av oskadliggörandet av lasten hade varit uppenbara? Och om ryssarna varit där och dykt som borde väl någon märkt det? Att t.ex. svenska, finska eller NATO ubåtar var i närheten och höll koll på aktivitet vid vraket? Det verkar väl troligt, eller?

Ryssland erbjöd ju sig att gå in och rädda eventuella överlevare som satt fast i luftfickor, morgonen efter förlisningen. De hade specialutrustning på plats i Östersjön, sa de till svenske ambassadören Sven Hirschmann. Sverige brydde sig inte ens om att svara på erbjudandet.

Jag personligen TROR att om Ryssland ville ta till med hårdhandskarna för att stoppa smugglingen så hade man inte torpederat Estonia utan förstört lasten ombord eller hotat inblandade personer och/eller deras familjer.

Jag hittar ingen lösning som klickar till 100% för mig. Samtidigt är jag övertygad om att en regering som mot anhörigas önskemål vägrar ta upp döda, vill gjuta in båten i en sarkofag av cement och dumpar tonvis med grus på den .... Som åtalar och startar smutskastningskampanjer mot människor som vill hitta sanningen... Som sprutar med vattenkanon på dykare och stör med svallvågor. Ja det är en demokratisk nation som gör ALLT i dess makt för att dölja något utan att ta till rena diktaturfasoner.
Tja, men ryska vanliga medborgare kan ju vara hur förtjusta i Sverige och svenskar som helst vid den tiden ...
det hade ändå inte varit representativt för de ryska Gangsters som - under 90-talet - praktiskt taget hade lyckats starta fullt inbördeskrig i stora delar av Ryssland och fd Sovjet.
Vissa ryska städer var ju rena rama skyttebanorna vid den tiden.

Det var, på många sätt, en ond tid i den ryska historien.
Och inte blev det bättre av att gangsterkrigen sammanföll med sönderfallet av det gamla Sovjetimperiet - där te de baltiska staterna inte ville vara med och leka längre.

Västerländska pengar tog sig in i Ryssland och med hjälp av både korrumperade ryska tjänstemän och befälhavare - tillsammans med yrkeskriminella gangsters - i syfte att köpa upp och ut så mycket av det som var värdefullt som bara möjligt.
Det var ju där som Sverige kom in i bilden - med smugglingen av militär materiel.

Ryska staten hade ingen kontroll då, ens över militärapparaten.
I synnerhet inte i forna satellitstater som Estland, Lettland, Littauen, etc.
Där fanns ryska marinbaser osv.

Och vem vet, egentligen, vad västmakterna lyckades lägga vantarna på, och försöka föra ut ur landet.
Det finns de som har menat att det handlat om så pass känsliga saker som atomreaktorer för ubåtar.

Dvs precis sådant som det hade funnits ett starkt vägande argument för att kapsla in med betong.
Radioaktiva kärnreaktorer mår ju sällan bra utan ett skyddande skal, särskilt inte omgivningen.

---

Det du skrev om det ryska beskedet om att hjälpa till att leta efter överlevande i luftfickor var iaf intressant.
För en så snabb, och så pass detaljerad, respons talar ju för att den var förberedd.

Jämför med Kursk ...
Då visste ju ryssarna knappat vad de skulle göra, och allt tog jättelång tid att både tänka ut, och sen icscensätta (och det misslyckades dessutom till slut).

Men här, direkt efter Estonia sjunkit, så erbjöd de sin redan färdiga hjälpinsats.

Ja, förmodligen var det inte riktigt allvarligt menat, utan mest tänkt att fungera som en slags provokation - ett sätt för dem att säga att "Vi vet."
Att "Vi vet" och dessutom att "Vi kan komma och ta tillbaka det ni stal meddetsamma om ni vill."
Citera
2020-10-04, 14:32
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Hittar inget mått på hur hög Estonia var totalt? Men djupgående verkar varit 5-7 meter. I den där grafiken ser det mer ut som Estonia klyver vågorna vilket borde vara omöjligt då det inte är V-skrov, definitivt inte ett "Pettersson skrov" heller. Ser man vågorna i den där filmen så speglar väl det där mer vågor som är 15 meter höga vilket låter inte väl.

Har för mig att man sa att vågorna kunde vara Upptill 14 meter
Citera
2020-10-04, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Så här skriver haveriutredningen angående djupet: "Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen. Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera. Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m."

Det ska mycket till innan den båten träffar på berg.

Men vänta nu.
Är inte haverikommisionen en lögn?

Alla tomtar I tråden säger ju att den officiella versionen är buffel, och båg.

*Den första utredningen missade hålet
*den första utredningen har tappat bort material, förvanskat förhör

*den första utredningen anklagas också för att ha klippt bort videomaterial

Men nu plötsligt duger den!?
Varför skulle just detaljen om botten vara "ärlig" i en annars så förljugen utredning?

Det är så komiskt.

OnTopic.
Jag vet inte, det är en intressant fråga och invändning. Det är dock väl känt och uppkommit tidigare i tråden

- att undersökningar ej är gjorda på allt skrov som låg mot botten. Man har väl heller inte prickat in hela sjöbotten vart 5 meter med sonar, djup, provborrningar jtan förmodligen skattat ?
Citera
2020-10-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Är det möjligt för <någon> att komma till vraket i en ubåt utan att någon får reda på det - och att sen dyka från ubåten, utan att någonsin gå upp till ytan...? Och sedan lämna platsen, utan att någon vet att man varit där?
Eller finns det bevakning av området i form av alarm, radar eller rent av kameror?

Låt säga att det man är intresserad av - inte är guldklockor och taxfree-sprit, utan det som fanns på bildäck... Kan man ta sig in där, utan att någon vet något om det?

Jag menar - det är väl fullständigt sannolikt att det har varit dykare från både Sverige - eventuellt Ryssland och kanske tredjepart ifrån NATO eller privata intressen har varit där och dykt för att få tag i, eller få bort spåren av den militära lasten?

I dokumentärerna jag sett så ser man ingenting utom utifrån +´den tidiga dykningen med brittiska dykare - där man går omkring bland hytterna och döda kroppar - i december 94. Dykarna som var med då, klagade ju över att de inte fick titta på de mer intressanta delarna av fartyget - t.ex. bildäck.

Men det är väl väldigt osannolikt att bildäck och bryggan INTE sökts igenom grundligt, trots att det inte finns officiell information om det? . T.ex. Kapten Aavo Piht - mysteriet med honom vore ju enkelt att lösa. Var han fortfarande ombord när skeppet sjöng, så lär han varit på bryggan tillsammans med den andre kaptenen. Även om de inte vill identifera varenda Svensson på båten så hade de ju kunnat bekräfta att de två kaptenernas kvarlevor fanns på bryggan.

Det måste funnits gott om människor som hamnade i luftfickor och var vid liv länge nog att skriva meddelanden till nära och kära. Detta debatterades mycket precis dagarna efter - folk som fortfarande var vid liv på botten. Jag tycker det är väldigt fult att man inte försökt hitta lappar och sånt som de kan ha skrivit. De avlidna förtjänar verkligen den respekten.

Vraket verkar i första hand övervakas genom radar från finland. Tar man sig dit med ubåt märker nog ingen något. Det verkar ju även som mindre båtar kan ta sig dit utan att det märks på radarn. Källa: https://www.nyteknik.se/fordon/estonia-finska-radarn-missar-vrakplundrare-6397737

Någon länkade den tyska rapporten igår där man gått igenom de bandinspelningar som är kvar officiellt. Bla påståas att Rockwater dykarna gick igenom ett antal hytter och letade efter något, man påstår att man flyttat lik från bryggan av oklar anledning, bla ska en Rockwater dykarna dragit ut ett lik från ett fönster på babords sida av bryggan och sen bara släppt det,

Man påstår även att det ska ha funnits ett till, icke officielt, dyklag som ska ha varit verksamt samtidigt som Rockwater var där nere, bla i bildäck. Vet någon om dessa filmer finns kvar, dessa påståenden är ju milt sagt anmärkningsvärda. Hade ju varit kul att slå ett öga på det själv, även om jag antar att det är många timmar dötid mellan det som är intressant. Källa: https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter27.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in