2020-10-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Liknelsen med ett glas är felaktig, en rorofärja utan bogport är med som en flaska med en liten öppning i fören. Prova sänka en flaska genom att lägga den i vattnet och göra vågor. Du kan till och med fylla flaskan helt och det räcker att du sen tömmer ut en enda kapsyl av vattnet och lägger ner flaskan i vattnet och den kommer att flyta för alltid, den lilla mängden luft kommer inte ut.

Utan ett hål under vattenlinjen skulle Estonia ha kantrat runt med botten upp men hon skulle aldrig ha sjunkit. Den snabba kantringen kanske hade orsakat ännu fler dödsfall eftersom hon då inte hade blivit liggande på sida lika länge.

Det är därför experter aldrig har köpt den nuvarande förklaringen. Många har hävdat att detta hål måste finnas...och det fanns.

Ja detta skedde väl med Jan heweliusz året innan. Där slet sig lasten. Är sliten last något man avfärdat på Estonia förresten?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Jan_Heweliusz
Citera
2020-10-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
En viss skillnad mellan att signalspana på ryssland och att smuggla deras materiel med civila människor som sköldar.
Är det ett militärt mål? Då har alla färjelinjer och en massa flyglinjer runt jorden varit det med. Har du några exempel när attacker skett? Förutom utbåtsattacken mot Estnia så klart. Saknas lite sanity check i den här teorin.
Citera
2020-10-04, 13:59
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är det riktiga hålet, här i närbild:

https://is.mediadelivery.fi/img/468/1d338acf470149cd81ec95ceea03b74f.jpg

UV-verktyg = undervattensverktyg = verktyg som är designade och gjorda för undervattensarbete.

Nej, Det är en datagjord bild. Eller tror du att dom tvättade hela jävla båten och kunde sedan ta bilder från 100 meter? Dom enda bilderna som jag sett på hålet är från filmen, Extremt kassa och än har jag inte hittat någon där man ser hela hålet.
Citera
2020-10-04, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Flera mycket intressanta vittnesmål i denna sammanställning. I synnerhet från Thomas Grunde som beskriver de två smällarna föröver, där den andra smällen är så kraftig så han kastas över bardisken och landar mellan bord och stolar.

Vad tusan kan det vara som får ett 15 000 ton tungt fartyg att skaka till så kraftigt, måste ju ha varit en kollision med något?

Precis det är detjag ej heller förstår. Ett litet visir som lossnar och åker ner i djupet orsakar inte att ett 15000 ton fartyg skakar som en jordbävning så att människor slängs omkull, inredning och allt annat.
Citera
2020-10-04, 14:02
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det tråkiga med alla dessa rapporter är att de utgår ifrån att det finns en naturlig förklaring och att det var bogvisiret som orsakade katastrofen.
Det finns ingen farskningsrapport som har tagit med i bilden att det förekom hemliga militära transporter på fartyget. Ingen forskningsrapport har ens känt till det senast hittade hålet. Detta innebär att värdet av rapporterna starkt kan ifrågasättas.

Kanske för att en hemlig militär transport inte gör att att fartyg sjunker? Det spelar väl ingen roll om de fraktade avancerad radioutrustning eller apelsiner, så länge det inte var självutlösande bomber då förstås.
Citera
2020-10-04, 14:04
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
På sidan 23 här ser man genomskärning av däck 1: http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf

Från däck 1 kom alltså 22 överlevande. Två av dessa kom från maskinrummet kontrollrum och en från verkstaden. Det är väl kända namn från besättningen då. Resterande 19 kom från hytterna då, varav några var ur personalen?

Om det fanns en läcka vet vi ju inte hur mycket vatten som kom in den vägen. Däck 0 kan ju varit helt vattenfyllt så långr fria utrymmen anbelangar. Finns det något mer där än en spa-avdelning? Däck 1 består av den förliga delen av fartyget, resten är väl maskinrum?

De som räddade sig från däck 1 och vittnar i dokumentären tog sig ut relativt tidigt, vad jag förstår. Kan de inte tagit sig ut innan området vattenfylldes?

På sidan 163 beskriver man ett scenario med ett en kvadratmeter stort hål på styrbords sida in till swimmingpool området. Detta leder först till en slagsida på 10 grader och leder så småningom till att färjan sjunker på en timme. Slående att det är just detta hål som dokumentären hittat!

http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf
Citera
2020-10-04, 14:05
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
Att man hör stora smällar ibland på färjor är väl inget ovanligt, eller?

Har själv bara åkt två gånger men båda gångerna vaknade jag mitt i natten. För ett ögonblick trodde jag det var dags att evakuera men det är väl bara att det låter när man tar i en större våg.

För övrigt tycker jag det verkar extremt långsökt att man skulle ha krockat med en jävla ubåt och det där vittnesmålet från dokumentären om att han skulle sett en ubåt slinka förbi ger jag inte mycket för.

Jag och en tjejpolare åkte med Estlines lilla båt Baltic Kristina någon gång mellan 1998-2000 tror jag det var. Tror det var 4 år efter Estonia iallafall så 1998? Då hade vi 30+ m/s och vi hade en fönsterhytt i fören. Varje gång vi slog i en våg dundrade det genom hela skrovet rejält. I trappan fanns det information med en karta med lysdioder som visade vart vi var, och en barometer samt vindmätare, tror den stod på 28-32 m/s. Personalen var helt skräckslagna och gick runt i alla gångar med sin walkie talkie i högsta hugg och man såg rädslan i ögonen på dem. Vi låg dock vakna hela natten för det var omöjligt att sova. Har en bild på vågorna från hytten. Ser ut som en snöstorm och någon som byggt en säl i snön typ. Tydligen var vi väldigt få passagerare då flera visste om att det skulle bli storm.

https://ibb.co/YyW0KV6 (Var på den tiden digitalkameror inte fanns)

Men smällarna var rejäla och dova lät något i stil med boooooooooooooooooommmm och varje gång vi drog i en våg så tappa man balansen och det skramlade och skakade rejält.
Citera
2020-10-04, 14:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Nej, Det är en datagjord bild. Eller tror du att dom tvättade hela jävla båten och kunde sedan ta bilder från 100 meter? Dom enda bilderna som jag sett på hålet är från filmen, Extremt kassa och än har jag inte hittat någon där man ser hela hålet.

Ta det lugnt nu med alkoholen, araben. Det här är det riktiga hålet, vad är det du inte fattar?:

https://is.mediadelivery.fi/img/468/1d338acf470149cd81ec95ceea03b74f.jpg
Citera
2020-10-04, 14:08
Medlem
Det nya hålet som hittats ligger gott och väl ett par tre meter ÖVER vattenlinjen. Skarven mellan blå och vit färg är inte vattenlinjen. Just saying...
Citera
2020-10-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ja tänka sig. Ta hänsyn till vad som faktiskt filmats på botten. Folk är för tokiga.

PERFEKT
Javisst glasklart så om man rycker bottenpluggen ur en eka simmar man rätt snart
Den är ju inte djärv den slutsatsen ..att om om man har ett hål i skrovet på att passagerare fartyg.
Att sådant " Påverkar Förloppet " för att uttrycka det försiktigt.
Blir ju inget Nobelpris i fysik på den slutsatsen för h...e

Visst jag köper det att det hålet inte nödvändigtvis behöver ha uppkommit på ytan
Men vi ( omdömet tokig är ur påsen springer löst ) har

En styrbrygga som går med full maskin så mycket det går mot stormen låt vara inte den värsta men 20 meter /sekund låter det som med en gammal skorv med kända konstruktionssvagheter i Fronten.

Det är där jag är fn dom har slagit sönder skitet pga felaktigt handhavande men jag kan ändra mig om annat bevisar bättre

Hirschfeldt verkar också spritt Språngande Lost in the Blåst
Han får ett utrednings uppdrag och kommer ut med Kvällspressens Konstateranden .verifierade av Tullverkets visselblåsare
Resten är hemligstämplat och förstört Hittar man sådant ens i Sovjetunionens Historia sedan 1917

Blir Anmäld till rättsvårdande Myndigheter för att han ljuger -->

https://www.expressen.se/nyheter/anklagas-for-att-ha-morkat-om-estonia/

Den skruven är LÖS

Kom inte säg att inte det liknar en Cover upp eller Whitewash som det heter över där

https://en.wikipedia.org/wiki/Whitewashing_(censorship)

To whitewash is a metaphor meaning "to gloss over or cover up vices, crimes or scandals or to exonerate by means of a perfunctory investigation or through biased presentation of data

https://en.wikipedia.org/wiki/Cover-up#:~:text=A%20cover%2Dup%20is%20an,%2Dup%2C%20dec eption%20is%20used.

A cover-up is an attempt, whether successful or not, to conceal evidence of wrongdoing, error, incompetence or other embarrassing information. In a passive cover-up, information is simply not provided; in an active cover-up, deception is used.

--> Förstör
--> Anmäld till JO

Inte svårt det Heller drämma knytnäven på skrivbordet ropar

" Dom pengarna Arvodet betalar du tillbaks ditt j..a ******** så sätter vi ngn annan på detta
som var för svårt för dig OM nu inte JO satte in dig 6 år på spjället redan för grovt Tjänstfel ...ringer vi kollar "
Citera
2020-10-04, 14:13
Medlem
gullfias avatar
Är det möjligt för <någon> att komma till vraket i en ubåt utan att någon får reda på det - och att sen dyka från ubåten, utan att någonsin gå upp till ytan...? Och sedan lämna platsen, utan att någon vet att man varit där?
Eller finns det bevakning av området i form av alarm, radar eller rent av kameror?

Låt säga att det man är intresserad av - inte är guldklockor och taxfree-sprit, utan det som fanns på bildäck... Kan man ta sig in där, utan att någon vet något om det?

Jag menar - det är väl fullständigt sannolikt att det har varit dykare från både Sverige - eventuellt Ryssland och kanske tredjepart ifrån NATO eller privata intressen har varit där och dykt för att få tag i, eller få bort spåren av den militära lasten?

I dokumentärerna jag sett så ser man ingenting utom utifrån +´den tidiga dykningen med brittiska dykare - där man går omkring bland hytterna och döda kroppar - i december 94. Dykarna som var med då, klagade ju över att de inte fick titta på de mer intressanta delarna av fartyget - t.ex. bildäck.

Men det är väl väldigt osannolikt att bildäck och bryggan INTE sökts igenom grundligt, trots att det inte finns officiell information om det? . T.ex. Kapten Aavo Piht - mysteriet med honom vore ju enkelt att lösa. Var han fortfarande ombord när skeppet sjöng, så lär han varit på bryggan tillsammans med den andre kaptenen. Även om de inte vill identifera varenda Svensson på båten så hade de ju kunnat bekräfta att de två kaptenernas kvarlevor fanns på bryggan.

Det måste funnits gott om människor som hamnade i luftfickor och var vid liv länge nog att skriva meddelanden till nära och kära. Detta debatterades mycket precis dagarna efter - folk som fortfarande var vid liv på botten. Jag tycker det är väldigt fult att man inte försökt hitta lappar och sånt som de kan ha skrivit. De avlidna förtjänar verkligen den respekten.
Senast redigerad av gullfia 2020-10-04 kl. 14:21.
Citera
2020-10-04, 14:15
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Massinvasionen av diverse löst folk kostar Svenskarna runt 4 miljarder per månad sett bara till migrationsverkets kostnader.

Pausa massinvandringen 1 vecka så kan vi bärga Estonia och få svar på alla frågorna - samt att anhöriga får begrava sina släktingar.

Fy fan för flatheten i detta land. Alla jvla idioter ska rationalisera varför det är så dumt att kriminella i regeringen äntligen ska få sina straff(vilket kommer att ske om Estonia kommer till ytan.)

Tänk för fan till. Varför ville man hälla betong på skeppet? Är det så jvla svårt att begripa.

Stockholmsyndromet i hela Svea Rike är så jvla påtagligt.

Tycker du gör en sund jämförelse här, inte många som kan ta till sig de kostnader som regeringen slänger till vänster o höger.

Att ta upp estonia ger inte enbart en kostnad, utan skapar arbete och genererar inkomster i skrotvärde m.m. För att inte tala om miljöaspekterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in