2020-10-03, 16:26
Medlem
Finns det några överlevande som var i hytten i närheten av hålet på sidan av båten?
Citera
2020-10-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Åter igen? Nej, påstår att det är bekvämt att säga så nu efteråt för dig..... låter ju fint av dig, men aldrig att du velat det! Du hjälper ju till att försöka tysta ner mörkläggningen!

Är bedrövligt att läsa dina korrupta inlägg

Jaså så nu försöker du desperat påstå att jag skrivit något annat och försöker med karaktärsmord? Nu får du ju fan ta och ge dig. Skilj på åsikter och fakta. Vad du eller jag har för åsikter har ingen som helst bärighet på faktiska omständigheter. Om du inte kan hålla borta dina känslor och vad du "tycker" från hur du analyserar information så tycker jag synd om dig.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-03 kl. 16:32.
Citera
2020-10-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Du bad om en siffra på kraft, och den fick du. Den har inget med vare sig fritt fall eller vakuum att göra. Inte heller luftmotstånd eller friktion. Det är helt enkelt den kraft som gravitationen utövar på en massa vid jordens yta.
Missade du varenda fysiklektion på högstadiet, eller är du för ung för att kommit dit?
...kraft som blir vid fritt fall i vakuum... herrejävlar så obildad man kan vara

Aa sorry... duktigt med kraften, men som du vet är det rörelseenergin som är relevant när det handlar om impact jävla amatör
Citera
2020-10-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns massor av inlägg på det temat om du läser. Botten består av mjukt sediment och under det finns hårdare moränlera. Om det finns större stenblock vet jag inte. men skadan på fartyget är väldigt tydlig. Det är som att något större föremål med en trubbig spets har pressats mot skrovet. Men det finns inga skrapmärken eller revor runt om utan det är bara intryckt på ett ställe. Jag tycker därför att en kollision är mer trolig än en sten. Det är dessutom tveksamt om fartyget någonsin har legat med hålet nedåt mot botten.
Mm, precis. Jag har läst det mesta sedan 1994. Jag hade en kompis som inte kom tillbaka. :/
Citera
2020-10-03, 16:31
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag jag tycker det är viktigt att veta vad det är för en person och verifiera allt han säger. Inte sjutton ljuger man på det viset, med fullständigt namn och födelsedatum - som dessutom stämmer på en riktig människa? Var det någon sensationssökande dåre, så hade han säkert ringt anonymt.

Jag tittade lite på kartan som det länkades till. Det ser faktiskt ut som att två fyrkanter har blurrats, just vid olycksplatsen.
Det kan säkert finnas djup på 180 meter där - om jag förstår den där kartan rätt.
http://data.bshc.pro/#5/59.530/20.945

Uppringd från Muskö och hämtad med helikopter olycksnatten, ska de flugit honom till den svenska ubåten då? Låter lite som en knäppgök som sett Jakten på Röd Oktober(kom 1990). Vad han arbetat som inom marinen framgår inte heller.
Citera
2020-10-03, 16:32
Medlem
En haverikommision som inte tar upp fartyget är inget annat än ett bevis på en kommission som är ett haveri. Sedan som någon skrev blanda in dagisfröknarna Sahlin och Uzman tillsammans med biskopen Krook är inget annat än SKANDAL!
Citera
2020-10-03, 16:33
Medlem
Verkar vara olika "smugglingar" som diskuteras. UG var Ericsson registrerad personbil som åkt två ggr och fraktat kretskort etc i typ kartong eller påsar som tullen skulle släppa igenom. Nu har det förvandlats till ögonvittne som såg en division med ryska militärlastbilar som kördes ombord (skulle herr tullare obemärkt släppa igenom dem ut på Stockholms gator också?), och tydligen en kärnreaktor (inget att förtulla!), och MI6 agent som vittnar om att ryssarnas allra hemligaste som de tydligen visste när/var/hur det fraktades, men varken stoppade det i Ryssland, vid gränsen, i Estland, eller köpte en biljett och slängde det överbord på Estonia, utan väntade med att "stoppa stölden" genom att ha ihjäl hundratals svenskar med ubåt... Inte ens en paranoid Stalin skulle göra så. Än mindre Rysslands "västvänliga" och svaga period. Det är ju en viktig del av försvarets och underrättelsetjänstens arbete att ta reda på motståndarens prylar prestanda och svagheter. Det är en del av the spy game. Man spionerar på varandra och försöker komma över varandras prylar. Inte straffmördade någon 1000 pers för att man blev av med något. Och flesta hemligheter blev stulna genom åren.
Citera
2020-10-03, 16:36
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Uppringd från Muskö och hämtad med helikopter olycksnatten, ska de flugit honom till den svenska ubåten då? Låter lite som en knäppgök som sett Jakten på Röd Oktober(kom 1990). Vad han arbetat som inom marinen framgår inte heller.
Om vi har en underrättelsetjänst värd namnet skulle nog en babblare som han råkat ut för en "olycka med dödlig utgång" ganska omgående.
Han är nog en mytoman dom anser ofarlig.
Citera
2020-10-03, 16:38
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Om vi har en underrättelsetjänst värd namnet skulle nog en babblare som han råkat ut för en "olycka med dödlig utgång" ganska omgående.
Han är nog en mytoman dom anser ofarlig.

Ja, skulle tippa mytoman ja, nån som vill vara märkvärdig.
Citera
2020-10-03, 16:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnhrrskrjnkjdv
Finns det några överlevande som var i hytten i närheten av hålet på sidan av båten?
Såg beskrivning (på ritningar) över var överlevare befann sig, ska se om jag hittar det igen.
Citera
2020-10-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Stabilisatorn sitter i en låda ”stabiliser fin space” och är utfällbar, inte ut genom en ”genomföring”. Om du klarar av att länka till ritningar så borde du även försöka titta på dom själv. Det finns ingenting i filmmaterialet som tyder på att hålet skulle vara i närheten av stabilisatorn, ännu mindre att en ubåt skulle ha träffat vingen. Det är lika långsökt som att hållet skulle ha uppstått av en torpedträff.
vad är detta för genomföring då....? Är det ett zonrör som fastnat, eller har man gjort den i efterhand för att smuggla ut militär materiel?
https://forumbilder.com/i/rXLz

https://forumbilder.com/i/rXf2
Senast redigerad av martinator 2020-10-03 kl. 16:51.
Citera
2020-10-03, 16:44
Medlem
Skrilllexs avatar
[quote=Skrilllex|73127527]Det var en rysk ubåt som skött ner Estonia med blind torped
https://www.youtube.com/watch?v=ON5v6MCzrdE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in