2020-10-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jaja... med ett nick som Tupolev så kanske du inte inte heller vill tro detta om Ryssland.

Men om det är händelseförloppet som besvarar de bevis och ögonvittnesskildringar som finns + Sveriges egentligen helt vansinniga hantering av olyckan... + en svensk militär bekräftar det.... Ja då var det nog så!

Vi får trösta oss med att Ryssland gav alla inblandade flera varningar att lägga av innan + att det var fullständigt absurt att smuggla det här på en passagerarfärja. Dessutom kanske utkomsten blev mycket värre än vad ryssarna hade planerat. De kanske bara ville skrämmas lite - och så slutade det helt fel. Sverige borde väl för helvete kunnat lasta det på en ubåt i så fall? Eller en fiskebåt? Eller landvägen till NATO landet Tyskland som dräller av amerikanska baser där de hade kunnat lämna av sin last. Det är strängt förbjudet att använda passagerartrafik för militärtrafik av mycket goda skäl.

När det gäller Calle JänkarBalle....
Man måste vara en vuxen människa med lite livserfarenhet för att genomskåda denna falska människa, landsförrädare och globalistlakej.. Det var varken du eller jag på 80-90 talet, troligen - så klandra inte dig själv.

Det jag fetat och understrukit i ditt inlägg, måste vara orsaken till att man ljuger om hur Estonia förliste.

Det är strängt förbjudet att använda passagerartrafik för militärtrafik av mycket goda skäl.

Det är ett folkrättsbrott att ha kontraband, smuggla ut krigsmateriel på civila fartyg till länder i krig. Att vi har politiker som ens kommer på tanken att smuggla vapen på platser där civila vistas är vad detta handlar om.

Det är svensk vapenindustri och svenska politiker som blandat sig konflikter och krig genom att sälja vapen olagligt och i "hemlighet" ta ställning i dessa krig. Trodde dumhuvudena att det var de civila som skulle skydda deras transporter mot repressalier?

Att använda ett civilt fartyg som Estonia för vapentransporter visar på en likgiltighet inför enskilda människors rätt till liv. Det sunda förnuftet och de överlevandes redogörelse drunknade i politikernas mörkläggning. En mörkläggning som fortsätter!

I vanlig ordning utreder politikerna sig själva, och de snackar om klaner!
Citera
2020-10-03, 13:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Att det påståendet är oxymoron är ingenting som du begriper alltså. Och att man sagt annorlunda i andra intervjuer också.
Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Men då kanske du kan länka till dom intervjuerna så kan man värdera dom?
Citera
2020-10-03, 13:34
Medlem
enligt dykarna är ju luckan till bildäck nästan stängd inte kan det kommit in så mycket vatten den vägen då?
Citera
2020-10-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du spelar uppenbarligen dum - eller är du det. Det fanns en genomföring i skrovet för att man skulle kunna ändra vinkel på stabilisatorns flap som närmast kan beskrivas som en flygplansvinge. Du trodde alltså att det var en låda man svetsat på. Hur skulle den stabilisera båten? Upplys en "som spelar dum".

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/3bfenstabilisatormsestonia.png

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page10.html
Stabilisatorn sitter i en låda ”stabiliser fin space” och är utfällbar, inte ut genom en ”genomföring”. Om du klarar av att länka till ritningar så borde du även försöka titta på dom själv. Det finns ingenting i filmmaterialet som tyder på att hålet skulle vara i närheten av stabilisatorn, ännu mindre att en ubåt skulle ha träffat vingen. Det är lika långsökt som att hållet skulle ha uppstått av en torpedträff.
Citera
2020-10-03, 13:40
Medlem
Citat:
Klart att man kunde bärgat massvis med omkomna (dock inte alla). Men till vilket pris i människoliv och psykisk hälsa?

Missförstå mig rätt. JAG personligen tyckte då som jag tycker nu. Man borde bärgat så många omkomna som möjligt på ett så säkert sätt som möjligt och sedan bärgat hela fartyget.

Vad jag vänder mig emot är de konspiratoriska vinklingarna.

Jag köper inte det där. Du menar i princip att om en person drunknar och försvinner så slutar man leta efter kroppen för att upptäckten kan vara påfrästande psykiskt för dykarna? Om jag förstod dig rätt. De är utbildade och har oerhört mycket stöd psykiskt vid en katastrof. Man hade också kunnat göra det på ett säkert sätt då Estonia inte ligger på något jätte djup.

Se det istället att nära 1000 personer och deras annhöriga hade kunnat få frid. Vilket jag är säker på hade skett om detta var en “vanlig” olycka.

Nu är så inte fallet och man väljer att inte bärga och dyka för att inte få upp sanningen till ytan.
Citera
2020-10-03, 13:49
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Men ge dig. Man får selektiva utlåtanden som passar med upphovsmännens agenda att skapa sensationalism och hypa sitt clickbait. Dokumentären inte så tokigt utformad i sif men man får en äcklig eftersmak då syftet är just sensationalism. Syftet är inte ärligt och slutsatserna är inga slutsatser utan bara spekulativ vinkling. Det är "spökjakt" fast i en allvarligare kostym.
Är det något i sak du vänder dig emot? Att det dokumentären hävdar är sensationellt betyder inte att det är fel.
Citera
2020-10-03, 13:50
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Flera mycket intressanta vittnesmål i denna sammanställning. I synnerhet från Thomas Grunde som beskriver de två smällarna föröver, där den andra smällen är så kraftig så han kastas över bardisken och landar mellan bord och stolar.

Vad tusan kan det vara som får ett 15 000 ton tungt fartyg att skaka till så kraftigt, måste ju ha varit en kollision med något?
Bogvisiret förklarar allt 😂
Citera
2020-10-03, 13:53
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Jag köper inte det där. Du menar i princip att om en person drunknar och försvinner så slutar man leta efter kroppen för att upptäckten kan vara påfrästande psykiskt för dykarna? Om jag förstod dig rätt. De är utbildade och har oerhört mycket stöd psykiskt vid en katastrof. Man hade också kunnat göra det på ett säkert sätt då Estonia inte ligger på något jätte djup.

Se det istället att nära 1000 personer och deras annhöriga hade kunnat få frid. Vilket jag är säker på hade skett om detta var en “vanlig” olycka.

Nu är så inte fallet och man väljer att inte bärga och dyka för att inte få upp sanningen till ytan.

Precis, föreställ dig till exempel att man struntar i att utreda ett mord för att utredarna inte ska behöva tvingas titta på ett illa tilltygat lik. Helt absurt, och självklart brydde sig inte sosse-mördarna sig om det.
Citera
2020-10-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Flera mycket intressanta vittnesmål i denna sammanställning. I synnerhet från Thomas Grunde som beskriver de två smällarna föröver, där den andra smällen är så kraftig så han kastas över bardisken och landar mellan bord och stolar.

Vad tusan kan det vara som får ett 15 000 ton tungt fartyg att skaka till så kraftigt, måste ju ha varit en kollision med något?
Kollision med ubåt i fören (första smällen) Estonia tappar bogvisir och får slagsida och kränger av kollisionen. Ubåten får rotation av kollisionen och ubåtens akter träffar sidan på Estonia (andra smällen).

Eventuellt är den andra smällen torped som är tänkt för ubåten man tror försökt hindra Estonia och dess frakt (militärutrustningen) men som istället träffar Estonia, därav hålet i sidan. Då ser jag en kollision med rysk ubåt som högst trolig och att svensk/nato båt avfyrat.
Senast redigerad av Felicie 2020-10-03 kl. 14:03.
Citera
2020-10-03, 13:58
Medlem
Caroline Krook är ju en troende människa och har sannolikt kortare sträcka mellan vardagsliv och själen än de flesta andra. Hon har genom åren känt sig illa till mods att hon som medlem i Etiska rådet satt som ett får inför Sjöfartsverkets föredragningar. Hon och de andra i rådet hade bara som allvarsamma amatörer inget annat att göra än att sitta och nicka inför det snabbpratande fackfolket, lierade med politikerna som myndigheter är eftersom myndighetschefer är beroende av de förtroendevaldas humör.

Biskop emerita Krooks tyngre samvete gled genom åren över till starkare empati och tro till de förolyckade och anhöriga.
När dokumentären - märk väl olaglig! i grunden enligt Svensk Byråkrati byggd på lagar förtroendevalda stiftat i riksdagen - sänts tog Krook kontakt med public service och fick någon lindring för sitt oroliga samvete.

Det biskopen emeritas sa som, enligt mig, var skarpast i hennes berömliga framträdande var hennes mot slutet i intervjun framförda misstro mot att Statens haverikommission anförtroddes ansvaret för en eventuell andra grundlig undersökning.
Som att tillåta en svarande vara sin egen åklagare, även om Krook inte använde just de orden.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-10-03 kl. 14:06.
Citera
2020-10-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Caroline Krook är ju en troende människa och har sannolikt kortare sträcka mellan vardagsliv och själen än de flesta andra.
Ja att religiösas tankegångar tar genvägar är ju ingen nyhet direkt.
Citera
2020-10-03, 14:16
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du spelar uppenbarligen dum - eller är du det. Det fanns en genomföring i skrovet för att man skulle kunna ändra vinkel på stabilisatorns flap som närmast kan beskrivas som en flygplansvinge. Du trodde alltså att det var en låda man svetsat på. Hur skulle den stabilisera båten? Upplys en "som spelar dum".

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/3bfenstabilisatormsestonia.png

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page10.html

Jag tycker den här teorin är intressant, även om jag inte köper "itdemokrati"s hemgjorda ritning, eller att det var just en u-båt stabilisatorn kolliderade med. Om installationen gjorts slarvigt, eller man inte ens tagit hänsyn till kollision mellan stabilisator och något annat, då kan mycket väl stabilisatorns infästning ha utsatts för ett högt vridande moment bara genom en flytande container som ligger strax under sidan och kanske till och med fastnar ett tag på stabilisatorn (detta skulle förklara: skrapande ljud, stor ljus grej vid sidan av fartyget, samt de intryckta plåtarna). Det blir en jävla kraft på sidan av fartyget, i praktiken en hävarm som trycker in plåtarna.

Men det skulle behövas mycket mer tekniskt material om stabilisatorns konstruktion och infästning och någon sådan har jag aldrig sett till. Det är i vilket fall en fullt rimlig teori som med ett alexanderhugg förklarar flera mystiska saker och framför allt behövs inga hoppande ubåtar eller ryska torpederingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in