Citat:
Ursprungligen postat av
JayDee78
Underbart att se resonemang som bygger på faktiska uppgifter och inte bara dom vanliga killgissningarna om vad man tror utan att lämna referenser. Kudos!
Men tyvärr fläckar hålen i utredning ner summan av det hela allt för mycket för att jag ska ta den för ett otvetydigt dokument om vad som hänt.
Jag är relativt bra påläst, men jag misstänker att du läst mer och ska titta igenom HSVA rapporten ordentligt för att ha infon från den att stå på med.
Igen, kul med en vettig diskussion med en annan som inte bara kastar ur sig teorier!
Tackar! Konstruktiva diskussioner är det bästa man kan få ut av FB.
Jag inser att det är mycket att ta in i Estoniafrågan och jag har kanske ett visst försprång eftersom jag ägnade åratal åt den i stora tråden för 10-15 (?) år sedan. Å andra sidan har jag säkert glömt och blandat ihop en del med tiden.
I denna tråden är ämnet ”det nya hålet”. Den fråga som hittills ingen svarat på är hur detta hål hänger ihop med, eller förklarar, sjunkförloppet. Det är nämligen så att
det väl kända stora hotet mot RORO-färjor inte är hål under vattenlinjen. Fartyg
har skott, pumpar och i sista hand livbåtar för att möta det hotet. Det katastrofala är i stället lastförskjutning eller vatten på bildäck så att fartyget kantrar utan möjlighet till evakuering. Detta orsakade haverierna med Herald of Free Enterprise, Jan Hewelius (?) och El Salaam Boccaccio.
Frågan att ställa sig är därför om och hur vatteninträngning midskepps på däck 1
skulle kunna leda till sådan instabilitet att Estonia kantrar på ett par minuter. Jag har inte sett något resonemang om detta ännu, men jag är mycket intresserad av dina/era tankar.