2020-10-03, 00:17
Bannlyst
Tycker att Willys butiker är dåligt planerade samt trista och kala. Dessutom är ICA Basics varor lika billiga om inte billigare än många av Willys varor. Finns en hel del bra ICA Basic-varor även om vissa saker såsom ketchup och kaffe är helt vedervärdiga. Sen om jag förlorar några hundralappar i månaden på att inte gå till Willys är sak samma, priset är verkligen inte allt när det kommer till fysisk handel till skillnad från e-handel.
Citera
2020-10-03, 00:43
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Willys.... Har dock aktier i både ica och axfood...

Så tänker en ekonomisk person som inte beter sig som personer med tendenser likt Lyxfällanpatrask. Vill man åt en trevligare upplevelse handlar man givetvis på ICA, men rent logiskt och ekonomiskt är Willys bättre på alla sätt och vis.

Såvida man inte är ekonomisk oberoende eller tjänar mer än 60k SEK brutto är det svårbefogat att handla ICA annat än för nischade varor samt trevligare upplevelse om man handlar tillsammans med någon annan.

Tjänar man mindre än 60k brutto bör man storhandla på Willys och investera i aktier likt dig.

Sen finns det undantag, har man inte en Willys i närheten och måste hålla på transportera sig på ett vis som gör att det inte blir värt tidsmässigt i ens egna liv kan det vara befogat att av bekvämlighetsskäl handla på ICA. Speciellt om man behöver tid mer för att ex lämna, hämta på dagis och andra livslogistiska skäl.
Citera
2020-10-03, 01:35
Medlem
Affärerna har ju olika erbjudanden varje vecka. Willys har rätt bra erbjudanden vissa veckor, ICA brukar bara ha några få saker på erbjudande. Till Willys kan man gå vilken dag som helst, även typ söndag 20.30 och det finns kvar, stora gavlar med veckans varor, o.s.v. Går man till ICA så är det slut 8 gånger av 10. Inge extra gavlar, bara ordinarie hyllplats. ICA som är egna handlare har väl större incitament att inte tillhandahålla erbjudanden, så det är mer lockvaror som står i bladet men inte finns i verkligheten. Om man inte hade tur att gå den tisdag efter leverans mellan 10.00 och 14.30 när varan fanns. ICA känns girigare än Willys... Är det erbjudande på nötfärs på Willys så är det, är det erbjudande på ICA så är det... "tyvärr är nötfärs slut" skrivet på en lapp på hyllkanten. Så då känner jag mig "blåst" av ICA, mindre benägen att fortsätta handla där. Försämring av bonusprogram också, för oss som inte är storfamiljer. Tror det är stor skilllnad från exemplar till exemplar inom kedjorna, beroende på butikschef o.s.v.

Handlar på båda. Men mer på Willys. ICA har en del bra grejer som inte finns på Willys. ICA Basic / Euro shopper känns som det mest är skräp, köper aldrig det. (Några få undantag.) Willys "garant" kan vara helt okej.

Som Homo economicus känns det svårt att motivera att betala mer för samma sak på ICA. Även om det är fler kebabtekniker på Willys. Den här tråden dyker upp några gånger om året, och konsensus är alltid att det är coolare och bättre att handla på ICA för flashbackare är rika och Willys är för kebabtekniker.

Har bara aktier i Axfood. Inget ICA. Men tror inte det påverkar.
Citera
2020-10-03, 05:03
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Singlehushåll under veckorna och särbo på helgen. Ingen storkund men tycker det är trevligt att handla mat. Vill gärna se kött, ost och grönsaker innan jag scannar.
Är 67 år och arbetar inte längre, handlar helst på förmiddagen då slipper man beslöjade kunder.
ICA är dyrare men bjuder på mer service och ett bra sortiment. Deras egna sortiment på en ganska närbelägen Maxi är helt OK.
Vill man slippa slöjor är det ganska få på Coop och CityGross också. Men butikernas kunder beror ju mest på området som butiken/affären ligger i.
ICA har ett bonussystem, 'Stammis' som utesluter småkunder som undertecknad men ger barnfamiljer en del.
Något sådant finns inte hos Willys, betyder nog en del för storkunder hos ICA.

Det enda jag får av ICA är lite utdelning på mina ICA-aktier. Men jag har inga problem att handla på Coop heller.

När jag sommararbetade på ICA på 70-talet fanns det ca 4 000 ICA-butiker. en del av dessa var verkligen små... Då fanns inte Maxikonceptet, då fanns en viss spänning mellan små ICA-handlare med låg omsättning kontra de stora ICA-handlarna, de sistnämnda fick mest support och stöd från ICA.
Lite synd Netto försvann, bra för konkurrensen.
Är också särbo och jag får bonus varje månad på ICA.
Gränsen går väl vid 2500 kr?
Har dessutom ICA-banken så blir dubbel bonus.
Citera
2020-10-03, 05:25
Medlem
Skulle aldrig sätta min fot på ställen som Willys och Lidl. Ju mer blattar jag slipper ju bättre mår jag.
Citera
2020-10-03, 06:49
Medlem
B.E.S.Ks avatar
Vart tusan ligger era ICA-butiker om ni har det så fritt från utlänningar? Kan ju inte finnas en fläck i Sverige som inte är besudlad längre.

Oavsett så är det vi kunder som blir lurade med allt detta EMV (egna märkesvaror). Många varor tillverkas av samma tillverkare. Bara det att de sätter sin etikett på produkten.

Kolla gärna in fabriksnummer på kött t.ex Nöt,gris och fågel nästa gång du handlar. Du kommer att upptäcka att samma fabriker tillverkar likadana typ av varor till både ICA / COOP etc.

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/livsmedelskontroll/livsmedelsanlaggningar/eu-godkanda-anlaggningar
Citera
2020-10-03, 07:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemlos
För mig är det avståndet som styr. Tid är pengar och jag vill inte lägga de fjuttiga timmar man har varje dag/vecka utöver jobb på att springa runt i olika butiker. Jag tar den butik som ligger närmast och har allt det jag söker. Jag anser inte heller att det är värt tiden att kunna hitta inuti olika butiker, leta efter erbjudanden för varje enskild butik och sedan göra någon form av lista av det. Än så länge ligger matbutiken tillräckligt smidigt (och har bra utbud) för att det ska vara värt att handla själv, men om man flyttar till ett område där man snackar om att behöva sätta sig i en bil eller ta sig en längre bit (20minuter+) för att komma till matbutiken, ja då blir det mathem eller liknande koncept.

Visst är tid pengar men vissa saker vill jag sköta själv, exempelvis välja lösviktsvaror själv. Så välbetald anser jag mig heller inte vara att jag skänker bort marginal i onödan. Å andra sidan är jag av den gamla stammen. Skulle inte köpa byte av vinterhjul heller när man kan få motionspass "betalt"
Citera
2020-10-03, 07:39
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Under studentåren handlade man alltid så billigt som möjligt. I takt med att man växer upp slutar man förhoppningsvis bära mjukisbyxor och handla på Willys.
Hellre betalar jag lite mera för bättre service och kvalité men även för att slippa röra mig i ett hav av patrask.
Citera
2020-10-03, 08:38
Medlem
Spelar ingen roll då de har 90% samma varor
Citera
2020-10-03, 09:45
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kostar det 49 kr för att hämta maten vid butiken på Willys? Jag köper på nätet via Hemköp och de tar 49 kr för att köra hem maten och leverera den utanför min dörr! Hemköp och Willys tillhör ju båda Axfood och har i stort rätt lika varor.

Jag är väldigt nöjd med Hemköps E-handel. Otroligt trevlig kundtjänst, bra funktion där man kan följa bilen vid leverans och hög leveranssäkerhet.

Willys ligger bredvid jobbet. Så att hämta där på egen utsatt tid ger mig en förlust på 2 minuter.

Istället för att behöva anpassa sig efter deras utkörningar.
Citera
2020-10-03, 09:53
Medlem
Medlemloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visst är tid pengar men vissa saker vill jag sköta själv, exempelvis välja lösviktsvaror själv. Så välbetald anser jag mig heller inte vara att jag skänker bort marginal i onödan. Å andra sidan är jag av den gamla stammen. Skulle inte köpa byte av vinterhjul heller när man kan få motionspass "betalt"

Då förstår jag. Vi har olika utgångspunkter. Jag jobbar hellre över en timme på jobbet och får en bit av veckans handling "avbetald" än att behöva springa runt i en butik bland massor av människor. Speciellt när man bor i innerstan i Stockholm och det är fullsmetat med folk vid 17-18tiden. Om jag hade bil så hade jag lämnat bort bytet av vinterdäcken och tagit en joggingrunda undertiden de byter, effektivare för hälsan och jag slipper stå med krokig rygg på en kall parkeringsplats och byta (annan sak om man har ett bra garage).
Är inte så rädd för lösviktsvarorna, det känns som att folk skulle fly tjänsterna om det började leverera dåliga frukter, jag betalar ju någon för att plocka fram en bra banan, inte plocka en dålig.

Åter till frågeställningen: Då säger jag ICA varje dag, som någon annan användare sa, det känns som att gå inne på ett lager när man går in på Willys.
Citera
2020-10-03, 09:57
Medlem
Innan corona blev det Ica, men nu blir det Willys då deras online tjänst funkar bättre här i mitt närområde.

Eftersom man aldrig går in i butiken undviker man det värsta slöddret som förekommer på Willy annars..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in