2020-10-02, 22:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Jag storhandlar på Willys.

Skulle aldrig tänka mig att gå in där. Det vore som att be om somaliedoft. Jag använder deras onlineshop, hämtar i en egen entré med en egen parkering. Träffar ingen, luktar fräscht. Billigt!
Lätt värt 49kr.

Köper allt kött på citygross. Skulle aldrig handla kött på Willys.(visst, korv kanske!)

Matbudget 8000kr i månaden
Kostar det 49 kr för att hämta maten vid butiken på Willys? Jag köper på nätet via Hemköp och de tar 49 kr för att köra hem maten och leverera den utanför min dörr! Hemköp och Willys tillhör ju båda Axfood och har i stort rätt lika varor.

Jag är väldigt nöjd med Hemköps E-handel. Otroligt trevlig kundtjänst, bra funktion där man kan följa bilen vid leverans och hög leveranssäkerhet.
Citera
2020-10-02, 22:16
Avslutad
Jag har egentligen ingen favorit utan brukar handla i den butik jag känner för just den dagen. Har både en ICA-butik och Willys-butik i nära anslutning till min bostad.

Som någon tidigare nämnt brukar det vara mer humana priser på Willys och min känsla är också att varuutbudet är större. ICA har inte lika stor variation på sina produkter och i vissa fall tycker jag deras priser är obefogat höga. Tycker mig se minst lika mycket invandrare som handlar på ICA som på Willys men det är absolut ingenting som stör mig.
Citera
2020-10-02, 22:21
Medlem
Willys.... Har dock aktier i både ica och axfood...
Citera
2020-10-02, 22:25
Medlem
Handlar nästan alltid på city gross, ligger på bekvämt avstånd från arbetet. Annars blir det den butiken som är närmast. Vilket egentligen är ICA hemmavid men tycker att alla småbutiker har riktiga ockerpriser så sticker mer ofta ner till willys istället. Men hämtar jag paket kan det bli ett paket smör eller något där också.
Citera
2020-10-02, 22:39
Medlem
SwizzerNöts avatar
Håller med om att ICA byter ut kända märken mot eget skit som tillverkas gud vet var (ofta danmark/holland/tyskland eller polen). Vinsten är enorm, lättaste sättet att bli miljardär idag är att äga ett ICA-Maxi.

Tyvärr är inte dagligvaruhandel en marknad där det finns fri konkurrens och det saknas helt reglering så priserna blir därefter.
Citera
2020-10-02, 22:41
Medlem
godboys avatar
Både när det gäller ICA, Willys, Coop m fl så har de ju olika segment, ICA har ju konceptet Nära, Kvantum och Maxi så om man ska jämföra med t ex Willys så får man ju göra det med motsvarande nivå.

I alla fall föredrar jag ICA Maxi, svensk personal mestadels och okej sortiment. Willys har inte allt jag vill ha och jag orkar inte springa i mer butiker än nödvändigt.
Citera
2020-10-02, 22:54
Medlem
En klar överrepresentation av folk som handlar på Willys är negrer och annat avskum. Oftast osorterat och stökigt. Okunnig personal som inte bryr sig.

Jag väljer ICA.
Citera
2020-10-02, 23:10
Medlem
Hellre ICA och Hemköp. Jag har råd med lite bättre kvalitet. Och vad händer vid nästa galna-ko-sjukan? Vilka kommer att agera snabbast? Köttdisken på din lokala ICA/Hemköp, eller praktikanterna på Willys/Lidl om lassar upp pallvis med vakuumförpackad biff från Tjeckien?
Citera
2020-10-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlovbetaeckaren
Var föredrar du att handla, lägga dina pengar och finns det någon skillnad i sortiment, priser och bemötandet mellan de olika kedjorna?

Jag gillar Ica, Coop och Lidl bäst. Men såklart finns produkter som man ibland gillar från Hemköp eller Willy
Citera
2020-10-02, 23:39
Medlem
Medlemloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Japp, men generellt gäller det att plocka russinen ur kakan. Willys och lidl för basvaror sedan kan man komplettera med det som behövs hos ica.

Tyvärr lever jag inte som jag lär då lokala ica ligger mycket närmare än någon annan kedja.

För mig är det avståndet som styr. Tid är pengar och jag vill inte lägga de fjuttiga timmar man har varje dag/vecka utöver jobb på att springa runt i olika butiker. Jag tar den butik som ligger närmast och har allt det jag söker. Jag anser inte heller att det är värt tiden att kunna hitta inuti olika butiker, leta efter erbjudanden för varje enskild butik och sedan göra någon form av lista av det. Än så länge ligger matbutiken tillräckligt smidigt (och har bra utbud) för att det ska vara värt att handla själv, men om man flyttar till ett område där man snackar om att behöva sätta sig i en bil eller ta sig en längre bit (20minuter+) för att komma till matbutiken, ja då blir det mathem eller liknande koncept.
Citera
2020-10-03, 00:03
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Gillar dem alla Coop, Willys, ICA finns nästan inget negativt o säga där man växlar mellan dem för variation. Lidl är väl den butik jag tycker håller lägst standard, men dem har dock en produkt dem andra inte har vilket är helt sinnesjuka belgiska chocklad praliner. Så när man väl bestämmer sig för att handla på Lidl så blir övriga varor lidande men man får sitt guld i pralinerna.
Citera
2020-10-03, 00:07
Medlem
ICA har flera olika typer av butiker; ICA-nära, ICA-Supermarket och ICA-Maxi. På samma sätt har Axfood också flera olika storlekar; Handlarn, Hemköp och Willys. När man jämför ska man titta på koncernernas samtliga butikstyper.
Handlarn och ICA-Nära tycker jag är ganska jämförbara. Båda är små närbutiker där sortimentet är begränsat och prisbilden högre.

ICA-Supermarket och Hemköp tycker jag också är ganska lika varandra.

Jämför man ICA-Maxi och Willys så är det ganska stor skillnad. ICA-Maxi har ett betydligt större sortiment och säljer ofta TV-apparater, kläder, inredningsdetaljer med mera medan Willys har ett betydligt smalare sortiment.

Valet av butik beror ofta på närhet och vad man själv gillar. En del prioriterar att det ska vara enkelt att slinka in efter jobbet medan andra vill åka iväg på en ledig dag för att storhandla. Många har troligen flera butiker som de regelbundet besöker. En stor butik för veckohandling och en mindre butik för kompletteringsinköp.

P.S ICA-butikerna är en form av Franshie där varje butik drivs separat av en lokal ICA-handlare. Axfood driver de flesta större butiker själva men det finns fristående Willysbutiker.

P.S.2. ICA-kortet fungerar på alla ICA-butiker. Willys motsvarighet fungerar inte på Hemköp och det är ju lite dumt. Måste vara registrerad hos båda för att kunna utnyttja extrapris trots att det i grund och botten är samma företag.
Senast redigerad av Mynicname 2020-10-03 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in