Citat:
Ursprungligen postat av
arlovbetaeckaren
Var föredrar du att handla, lägga dina pengar och finns det någon skillnad i sortiment, priser och bemötandet mellan de olika kedjorna?
Jag märker av vissa skillnader, ja. Bland annat finns det flera ICA-butiker här som har eget bageri, delikatess/chark, salladsbar och vad jag skulle kalla "färdig mat". De kan exempelvis göra egna smörgåsar (troligen på brödet som bakas i butiksbageriet) och egna färdigrätter (matlådor typ, med mat som man kan värma). En ICA-butik har även varm, tillagad mat där man betalar per hg. Fungerar ungefär som salladsbaren. ICA-butikerna erbjuder även catering, och man kan beställa saker från bageriet/konditoriet.
Willys har inte sådana saker. Åtminstone inte där jag bor. Så på den fronten vinner i alla fall ICA.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cornelia92
Affärerna har ju olika erbjudanden varje vecka. Willys har rätt bra erbjudanden vissa veckor, ICA brukar bara ha några få saker på erbjudande. Till Willys kan man gå vilken dag som helst, även typ söndag 20.30 och det finns kvar, stora gavlar med veckans varor, o.s.v. Går man till ICA så är det slut 8 gånger av 10. Inge extra gavlar, bara ordinarie hyllplats. ICA som är egna handlare har väl större incitament att inte tillhandahålla erbjudanden, så det är mer lockvaror som står i bladet men inte finns i verkligheten. Om man inte hade tur att gå den tisdag efter leverans mellan 10.00 och 14.30 när varan fanns. ICA känns girigare än Willys... Är det erbjudande på nötfärs på Willys så är det, är det erbjudande på ICA så är det... "tyvärr är nötfärs slut" skrivet på en lapp på hyllkanten. Så då känner jag mig "blåst" av ICA, mindre benägen att fortsätta handla där. Försämring av bonusprogram också, för oss som inte är storfamiljer. Tror det är stor skilllnad från exemplar till exemplar inom kedjorna, beroende på butikschef o.s.v.
Handlar på båda. Men mer på Willys. ICA har en del bra grejer som inte finns på Willys. ICA Basic / Euro shopper känns som det mest är skräp, köper aldrig det. (Några få undantag.) Willys "garant" kan vara helt okej.
Jag tycker att ICA generellt sett brukar ha fler intressanta erbjudanden än Willys. Sällan Willys har något som lockar mig. Men det går lite i perioder också. Vissa veckor har exempelvis ingen butik några direkt lockande erbjudanden precis.
Jag köper typ aldrig Garant. Har gjort det några gånger dock. ICA Basic köper jag däremot en del av, och det mesta är okej eller bättre.
Willys hatar jag att handla på när det gäller extraerbjudanden. Har hänt flera gånger att jag har försökt handla något på extrapris, och så är det slut. Även om jag åker dit flera dagar i veckan och kollar. Det har bland annat hänt med köttfärs. Men nej, man kan inte gå dit alla dagar och så finns veckans varor kvar. Nu senast förra veckan hade de exempelvis extrapris på Mildas gräddprodukter. 5 st för 20kr. När jag var där i söndags så fanns det bara kaffegrädde kvar, och det fanns det gott om. Matlagningsgrädde, mat & visp etc var helt slut. Sådana saker har inträffat flertal gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Det verkar gå en skiljelinjer någonstans runt födda ~85 Vi lite äldre drar oss för att köpa tjänster öht om det är möjligt att göra själv och tvärt om verkar gälla för yngre.
Finns undantag. Jag är född senare (efter 1985, även om jag inte vill nämna årtal). Jag har aldrig riktigt gillat att köpa tjänster eller köpa på nätet, om jag kan handla i fysisk butik och göra saker själv. Visst, nu handlar jag på nätet emellanåt. Men jag har gett matbutiker på nätet flera chanser, och är inte riktigt nöjd. Bland annat brukar det bli försenade leveranser. Någon butik hade glömt några varor som jag hade beställt, även om jag kunde få dem i efterhand. Osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Det verkar gå en skiljelinjer någonstans runt födda ~85 Vi lite äldre drar oss för att köpa tjänster öht om det är möjligt att göra själv och tvärt om verkar gälla för yngre.
Finns undantag. Jag är född senare (efter 1985, även om jag inte vill nämna årtal). Jag har aldrig riktigt gillat att köpa tjänster eller köpa på nätet, om jag kan handla i fysisk butik och göra saker själv. Visst, nu handlar jag på nätet emellanåt. Men jag har gett matbutiker på nätet flera chanser, och är inte riktigt nöjd. Bland annat brukar det bli försenade leveranser. Någon butik hade glömt några varor som jag hade beställt, även om jag kunde få dem i efterhand. Osv. Så nu köper jag hellre maten själv.