2020-10-03, 10:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemlos
Då förstår jag. Vi har olika utgångspunkter. Jag jobbar hellre över en timme på jobbet och får en bit av veckans handling "avbetald" än att behöva springa runt i en butik bland massor av människor. Speciellt när man bor i innerstan i Stockholm och det är fullsmetat med folk vid 17-18tiden. Om jag hade bil så hade jag lämnat bort bytet av vinterdäcken och tagit en joggingrunda undertiden de byter, effektivare för hälsan och jag slipper stå med krokig rygg på en kall parkeringsplats och byta (annan sak om man har ett bra garage).
Är inte så rädd för lösviktsvarorna, det känns som att folk skulle fly tjänsterna om det började leverera dåliga frukter, jag betalar ju någon för att plocka fram en bra banan, inte plocka en dålig.

Åter till frågeställningen: Då säger jag ICA varje dag, som någon annan användare sa, det känns som att gå inne på ett lager när man går in på Willys.

Det verkar gå en skiljelinjer någonstans runt födda ~85 Vi lite äldre drar oss för att köpa tjänster öht om det är möjligt att göra själv och tvärt om verkar gälla för yngre.

Få kan välja sin övertid, och oavsett det så lägger jag hellre ett sådant överskott på börsen än köper tjänster jag kan klara själv på min fritid för pengarna.

Each to his/her own men om fler inser prisskillnaderna och börjar styra om sina inköp lite så kommer konkurrensen på svensk livsmedelsmarknad skärpas lite snabbare.

Lyckas du få driva en vanlig Kvantum så är du multimiljonär inom ett par år, de marginalerna kommer från varorna.
Citera
2020-10-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlovbetaeckaren
Var föredrar du att handla, lägga dina pengar och finns det någon skillnad i sortiment, priser och bemötandet mellan de olika kedjorna?

Jag märker av vissa skillnader, ja. Bland annat finns det flera ICA-butiker här som har eget bageri, delikatess/chark, salladsbar och vad jag skulle kalla "färdig mat". De kan exempelvis göra egna smörgåsar (troligen på brödet som bakas i butiksbageriet) och egna färdigrätter (matlådor typ, med mat som man kan värma). En ICA-butik har även varm, tillagad mat där man betalar per hg. Fungerar ungefär som salladsbaren. ICA-butikerna erbjuder även catering, och man kan beställa saker från bageriet/konditoriet.

Willys har inte sådana saker. Åtminstone inte där jag bor. Så på den fronten vinner i alla fall ICA.

Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Affärerna har ju olika erbjudanden varje vecka. Willys har rätt bra erbjudanden vissa veckor, ICA brukar bara ha några få saker på erbjudande. Till Willys kan man gå vilken dag som helst, även typ söndag 20.30 och det finns kvar, stora gavlar med veckans varor, o.s.v. Går man till ICA så är det slut 8 gånger av 10. Inge extra gavlar, bara ordinarie hyllplats. ICA som är egna handlare har väl större incitament att inte tillhandahålla erbjudanden, så det är mer lockvaror som står i bladet men inte finns i verkligheten. Om man inte hade tur att gå den tisdag efter leverans mellan 10.00 och 14.30 när varan fanns. ICA känns girigare än Willys... Är det erbjudande på nötfärs på Willys så är det, är det erbjudande på ICA så är det... "tyvärr är nötfärs slut" skrivet på en lapp på hyllkanten. Så då känner jag mig "blåst" av ICA, mindre benägen att fortsätta handla där. Försämring av bonusprogram också, för oss som inte är storfamiljer. Tror det är stor skilllnad från exemplar till exemplar inom kedjorna, beroende på butikschef o.s.v.

Handlar på båda. Men mer på Willys. ICA har en del bra grejer som inte finns på Willys. ICA Basic / Euro shopper känns som det mest är skräp, köper aldrig det. (Några få undantag.) Willys "garant" kan vara helt okej.

Jag tycker att ICA generellt sett brukar ha fler intressanta erbjudanden än Willys. Sällan Willys har något som lockar mig. Men det går lite i perioder också. Vissa veckor har exempelvis ingen butik några direkt lockande erbjudanden precis.

Jag köper typ aldrig Garant. Har gjort det några gånger dock. ICA Basic köper jag däremot en del av, och det mesta är okej eller bättre.

Willys hatar jag att handla på när det gäller extraerbjudanden. Har hänt flera gånger att jag har försökt handla något på extrapris, och så är det slut. Även om jag åker dit flera dagar i veckan och kollar. Det har bland annat hänt med köttfärs. Men nej, man kan inte gå dit alla dagar och så finns veckans varor kvar. Nu senast förra veckan hade de exempelvis extrapris på Mildas gräddprodukter. 5 st för 20kr. När jag var där i söndags så fanns det bara kaffegrädde kvar, och det fanns det gott om. Matlagningsgrädde, mat & visp etc var helt slut. Sådana saker har inträffat flertal gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det verkar gå en skiljelinjer någonstans runt födda ~85 Vi lite äldre drar oss för att köpa tjänster öht om det är möjligt att göra själv och tvärt om verkar gälla för yngre.

Finns undantag. Jag är född senare (efter 1985, även om jag inte vill nämna årtal). Jag har aldrig riktigt gillat att köpa tjänster eller köpa på nätet, om jag kan handla i fysisk butik och göra saker själv. Visst, nu handlar jag på nätet emellanåt. Men jag har gett matbutiker på nätet flera chanser, och är inte riktigt nöjd. Bland annat brukar det bli försenade leveranser. Någon butik hade glömt några varor som jag hade beställt, även om jag kunde få dem i efterhand. Osv.

Citat:

Finns undantag. Jag är född senare (efter 1985, även om jag inte vill nämna årtal). Jag har aldrig riktigt gillat att köpa tjänster eller köpa på nätet, om jag kan handla i fysisk butik och göra saker själv. Visst, nu handlar jag på nätet emellanåt. Men jag har gett matbutiker på nätet flera chanser, och är inte riktigt nöjd. Bland annat brukar det bli försenade leveranser. Någon butik hade glömt några varor som jag hade beställt, även om jag kunde få dem i efterhand. Osv. Så nu köper jag hellre maten själv.
Senast redigerad av fushsia 2020-10-03 kl. 11:36.
Citera
2020-10-03, 12:41
Medlem
Griskissens avatar
Tror att det är stor skillnad mellan olika orter. Rent generellt har Willys ett mycket sämre sortiment. Utbudet krymper hela tiden och kvar blir Garant som det är vild chansning att köpa. Garants varor kan vara allt från ok till sånt som får åka direkt i soppåsen. Däremot håller ICAs eget märke hög kvalitet. Har hittills aldrig blivit besviken på det.

Det är också viss skillnad på kunderna. Mer stil på ICAs kunder, på Willys drar det runt mycket konstigt folk. Prova att gå in på Willys när de öppnar på söndagmorgon! Där hasar runt sorgliga individer som luktar illa och mumlar för sig själva.
Citera
2020-10-03, 16:57
Medlem
tuffkatts avatar
Båda är skräp. Handlar enbart på Hemköp.
Citera
2020-10-03, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Båda är skräp. Handlar enbart på Hemköp.

Både Willys och Hemköp drivs genom Axfood Aktiebolag så någon större skillnad kan det knappast vara tal om. Tycker mig i grova drag se liknande produkter i Willys och Hemköps sortiment, om än Willys har bättre priser.
Citera
2020-10-03, 23:09
Medlem
miikoss avatar
Svårt att jämföra Willys är en av Axfoods butiker, vet inte hur det ser ut, men möjligen så äger Axfood de flesta Willys?

Ica är ett företag som inte har några butiker alls, eller väldigt få. Utan det är lokala företagare som driver en eller ett fåtal butiker. Profilerade som Nära, Supermarket, Kvantum och Maxi.

För att inte jämföra äpplen och päron, så skulle du kanske precisera vilken typ av Ica butik du menar. Kvantum har väl mer livsmedelssprtiment än övriga, och maxi mer andra saker än livsmedel. Willys är väl typ som supermarket.
Citera
2020-10-03, 23:20
Medlem
miikoss avatar
Här är Ica maxi dyrast, så väljer bort de. Alltid kö då de har få kassor öppna.

Willys ligger i ett invandrarområde, så är alltid fullt av risiga bilar på parkeringen och långa köer, något billigare, men jobbigt att köa länge.

Bor nära ett Ica nära, så handlar där mest, har varit prisvärda, till och med billigare än Ica maxi, men har smyghöjt på slutet.

Men för att det är smidigt så handlar jag mest på Coop eller Ica nära, då de är närmast.

Willys verkar dock ha bättre e-handel än Ica. Det verkar som man på Willys betalar samma i butik som på nätet och sedan en extra avgift. Ica maxi här lägger på tre kronor på alla varor på nätet, så näthandel blir extremt dyrt om man storhandlar.
Citera
2020-10-03, 23:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Här är Ica maxi dyrast, så väljer bort de. Alltid kö då de har få kassor öppna.

Willys ligger i ett invandrarområde, så är alltid fullt av risiga bilar på parkeringen och långa köer, något billigare, men jobbigt att köa länge.
Det fetstilta. Varför kör du inte självscanning?
Citera
2020-10-03, 23:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Både Willys och Hemköp drivs genom Axfood Aktiebolag så någon större skillnad kan det knappast vara tal om. Tycker mig i grova drag se liknande produkter i Willys och Hemköps sortiment, om än Willys har bättre priser.
De delar varumärkena Eldorado och Garant, men Willys säljer långt fler varor av dessa varumärken. Jag vet dock inte om det beror på att Hemköp helt enkelt har mindre butiker eller om det till och med ser olika ut i avtalen för de olika kedjorna.

Ett liknande fenomen kan man se när det gäller ICA. Maxibutikerna har störst utbud av varor av varumärket ICA och ICA Basic, och sedan är det en fallande skala för Kvantum, Supermarket, Nära och Express.
Citera
2020-10-04, 00:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Japp, men generellt gäller det att plocka russinen ur kakan. Willys och lidl för basvaror sedan kan man komplettera med det som behövs hos ica.

Tyvärr lever jag inte som jag lär då lokala ica ligger mycket närmare än någon annan kedja.

EXAKT så!
Willys för "basvaror", ICA för "något extra". Mjölk är typ mjölk, mjöl är mjöl, Pepsi är Pepsi, oberoende av affär.

Et cetera.
Håller med dig totalt!
Citera
2020-10-04, 01:14
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det fetstilta. Varför kör du inte självscanning?

Problemet är att det är lika lång kö där.

Ica maxi envisas med att ofta ha hel eller delavstämning. En personal ansvarar för 10 självskanningaterminaler och snabbkassor. Ibland är det kortare kö i vanliga kassan.

Smidigaste brukar dock vara att självskanna och gå till kontantkassan, då brukar de komma fort och fråga om man vill betala kontant.

Willys handlar jag mest inte på pga läget och parkeringen, sjäcskanningen där är bättre, men det blir problem vid avstämning, då det är spelkassadiskenspersonal som ska hjälpa med det, så det blir lätt 5 minuter i väntan på personal.

Det går förstås snabbt både på Ica och willys, när man inte får avstägning, men personalbristen gör så att det blir långa köer vid avstämningar.
Citera
2020-10-04, 01:27
Medlem
Strongmanx2s avatar
Willys utan tvekan, bättre priser och roligare utbud (dock är ju utbudet subjektivt).

Citat:
Ursprungligen postat av arlovbetaeckaren
Där jag finns ser man alla dessa hasande avarter på Willys kladda på saker, öppna paket, ligger frysvaror överallt utom i frysen. Ligger krossade ägg på golvet, och någon måste betala för all denna vandalisering. När man kommer till kassan på Willys och det inte är någon svensk som övervakar jobbet och henne blir det som nu senast att jag betalade med en 500 hundring och hon matar in pengarna. Sedan står hon och tittar på mig, som retarderade gettovarelser gör. Jag frågade henne vad som händer och hon stpr bara tyst utan att säga något istället för att trycka på enter så att växeln spottas ut ur maskinen. När jag påminner henne igen att det finns kameror som spelar in så trycker hon på enter knappen utan att säga något sedan trillar slanten ned och det kommer "ursäkter".

Jag antar att willlys bygger sin affärsmodell på att ta in bottenskrap ingen vill ha genom att lönerna til ldessa varelser i kassorna betalas av de svenska skattebetalarna.

Jag jämför priserna beroende på vad jag behöver och sprider inköpen, är det en kedja som är billigare hadlar jag där men ofta hittar jag det jag behöver på andra ställen än på willys. Jag undviker skitstället willys för att jag vill inte bli bemött av en gettovarelse som nyligen och jag vill inte kliva i någon coronasmittads krossade ägg eller att ta saker någon coronasmittad gettovarelser tagit i.

Jag har handlat på Willys minst 1gång i veckan i över 10år, inte en enda gång av det du beskrev har jag upplevt.
Trist för dig ifall du bor i ett ghetto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in