2020-10-02, 20:39
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Menar du att det är första gången du har hört ubåtsteorin/ryktet?
Knappast va, eftersom det florerat sedan ’94.

Som du säkert vet är det inte antalet personer som snackar som är avgörande för ett avslöjande, utan graden av uppmärksamhet som snacket ges. Eftersom tilliten till svenska myndigheter var så stark under 90-talet, så avfärdade folk allt som inte basunerades ut av SVT.

Nuförtiden är folk, eller i alla fall en stor del av befolkningen, mycket mer skeptiska till vad politiker och MSM påstår.
På 90-talet var jag en ung tjej i 20-årsåldern. Jag hade mer spännande saker att fundera på, än vad som hände med Estonia. Dessutom trodde jag inte på den tiden att Sveriges regering skulle ljuga så grovt. Jag trodde på historien om bogviseret. 1997 flyttade jag utomlands och var inte i Sverige på över 20 år. Så ja - jag missade detta. Men har just hunnit i kapp genom att titta på Jutta Rabes dokumentär och spelfilm, samt på den nya dokumentären.
Citera
2020-10-02, 20:43
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Calle Bildt var min idol när jag växte upp. Tyckte han var cool och modig. En politiker med karaktär och integritet.

Tänk så fel jag hade. Herregud, Estonia sänktes med en torped från en rysk ubåt och våra politiker mörkade hela skiten.

Detta är skandal, titta på Swebbtv, Håkan Bergmarks och Henning wittes(whitetv.se) senaste inslag. Man blir helt matt.

Jaja... med ett nick som Tupolev så kanske du inte inte heller vill tro detta om Ryssland.

Men om det är händelseförloppet som besvarar de bevis och ögonvittnesskildringar som finns + Sveriges egentligen helt vansinniga hantering av olyckan... + en svensk militär bekräftar det.... Ja då var det nog så!

Vi får trösta oss med att Ryssland gav alla inblandade flera varningar att lägga av innan + att det var fullständigt absurt att smuggla det här på en passagerarfärja. Dessutom kanske utkomsten blev mycket värre än vad ryssarna hade planerat. De kanske bara ville skrämmas lite - och så slutade det helt fel. Sverige borde väl för helvete kunnat lasta det på en ubåt i så fall? Eller en fiskebåt? Eller landvägen till NATO landet Tyskland som dräller av amerikanska baser där de hade kunnat lämna av sin last. Det är strängt förbjudet att använda passagerartrafik för militärtrafik av mycket goda skäl.

När det gäller Calle JänkarBalle....
Man måste vara en vuxen människa med lite livserfarenhet för att genomskåda denna falska människa, landsförrädare och globalistlakej.. Det var varken du eller jag på 80-90 talet, troligen - så klandra inte dig själv.
Senast redigerad av gullfia 2020-10-02 kl. 20:50.
Citera
2020-10-02, 20:51
Medlem
AreYouBacks avatar
dPlay Serien är mycket välgjord men inga svar på frågorna. Ingvar Karlsson håller sig undan av någon dålig anledning.
Citera
2020-10-02, 20:52
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
Jo. Men kraften måste vara 500 ton vid hålet. Hela styrbord sida tar upp kraften vid nedslagen. Och med tanke på att det är bara är lerbotten där, är det lite märkligt. Samtidigt som många experter anser att det måste finnas ett hål för att förklara händelseförloppet. Och inte vart som helst. Brevid maskinrummet har analyserna visat. Och vart har dom hittat hålet. Detta har många experter misstänkt.

Jag tänker väl att, om hålet uppstod vid "landningen", så har varit typ ett stenblock som orsakat hålet. Har inte sett nåt övertygande belägg för att det inte skulle kunna finnas sten på platsen fast botten överlag är lera.

Om fartyget lade sig på ett stenblock är det ju rätt massiva krafter på en liten punkt av skrovet, måste vara oerhört mycket mer än 500 ton.
Citera
2020-10-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Bogvisiret befann sig ju dock över vattenlinjen (ubåtar å andra sidan...). Dessutom hade Estonia en bulb som sticker ut framför fartyget straxt under vattenytan vilket leder bort föremål från fartygets bog. Eller var det den där flygubåten?

Jo men nu råkade det ju vara rätt hårt väder. Även ett skepp som Estonia lär väl niga ner sig ganska bra i vågorna ?

Btw, visste man inte innan att det skulle vara "storm" eller kom det som en suprise suprise på plats ?
Känns som det va lite brådis att komma över till svedala.
Citera
2020-10-02, 20:53
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Gällande det nya hålet så vore det klokt att man skär ut en kvadratdecimeter där man anser att skadan har haft mest anslag och sedan gör en analys. Vad är det som har kommit i kontakt med skrovet och orsakat skadan? Är det en sten från botten eller någon metall för det ser man ganska enkelt när man exempelvis använder ett elektronmikroskop.

Lite skumt är det förstås att precis där man upptäckte det nya hålet är exakt där man tidigare fyllde 10 000 ton med sten för att täcka fartyget.

Det kommer bli spännande att se hur de ansvariga ska försöka klura ur sig ur detta på ett bra sätt, jag gissar på lagen om gravskydd och en sten på botten och ingen mer utredning...
Citera
2020-10-02, 20:53
Medlem
Citat:
Nej det gör den inte. Du får gärna peka på vart det i så fall påstås.
Ingen annan yttre skada observerades på
vraket än den på visiret och i området
kring främre rampen.
Det står ingenting om barbord respektive styrbord.

Att man inte kunde undersöka styrbordssidan av fartyget är inte konstigt alls. Det skulle snarare varit en fysisk omöjlighet i och med att hon vid tillfället vilade med 120 graders styrbords slagsida i bottensedimentet. Hon har vridit sig lite ytterligare på skallen sedan dess och då kan det självklart dyka upp lite mer att observera. Men vid tiden för haveriutredningen så var det dagsaktuella området på skrovet troligen inte möjligt att nå.

Att inga andra skador hittats utom kring fören betyder i mina öron att de inte hittat skador verken på babords eller styrbords sida, inte aktern heller för den delen. Barbord som skadats borde det finnas flera av eftersom hela inredningen for omkring, men det var nog ingen avgörande faktor.
Citera
2020-10-02, 20:55
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Gällande det nya hålet så vore det klokt att man skär ut en kvadratdecimeter där man anser att skadan har haft mest anslag och sedan gör en analys. Vad är det som har kommit i kontakt med skrovet och orsakat skadan? Är det en sten från botten eller någon metall för det ser man ganska enkelt när man exempelvis använder ett elektronmikroskop.

Lite skumt är det förstås att precis där man upptäckte det nya hålet är exakt där man tidigare fyllde 10 000 ton med sten för att täcka fartyget.

Det kommer bli spännande att se hur de ansvariga ska försöka klura ur sig ur detta på ett bra sätt, jag gissar på lagen om gravskydd och en sten på botten och ingen mer utredning...

Detta görs i Jutta Rabes dokumentär från 2000 - men meningarna är delade mellan de tyska experterna angående huruvida hålet orsakats av en sprängning/explosion eller inte (det var Jutta Rabes teori , på goda grunder).
Men hade hon fel och det i själva verket var en missil, så kan ju det förklara det tvetydiga resultatet.
https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY

Jag är också nyfiken på om hålet i Juttas dokumentär, är samma hål som in den nya svenska dokumentären - jag har svårt att avgöra, men tycker hålet i Juttas dokumentär är mindre...
Senast redigerad av gullfia 2020-10-02 kl. 20:58.
Citera
2020-10-02, 20:56
Medlem
Folk blir tydligen arga för att man inte spekulerar i tråden så här får ni en ny spekulation.

Ett vittne säger sig ha sett ett vitt föremål i vattenytan när gan stod ute på däck.
Estonias livbåtar hade vitt skrov.
En av Estonias livbåtar återfanns aldrig (endast ett fåtal delar av den).

Kan vittnet faktiskt ha sett en av Estonias livbåtar? Kan den ha fastnat i sin dävert eller kan dess tampar tom ha fastnat i stabilisatorn och släpats med? Har Estonia sjunkit och lagt sig på livbåten och orsakat skadan i skrovet eller är dess försvinnande en del av ett icke uppklarat mysterium?
Citera
2020-10-02, 20:56
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleisseleiste
Btw, visste man inte innan att det skulle vara "storm" eller kom det som en suprise suprise på plats ?
Känns som det va lite brådis att komma över till svedala.

Den saken har diskuterats sen dag 1. Estonia borde aldrig ha lämnat hamnen den kvällen, särskilt som fartyget inte var byggt för att gå i så hög sjö utan för att gå inomskärs Åbo-Stockholm.
Beslutet att gå ut ligger väl på kaptenen och rederiet.
Citera
2020-10-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Att inga andra skador hittats utom kring fören betyder i mina öron att de inte hittat skador verken på babords eller styrbords sida, inte aktern heller för den delen. Barbord som skadats borde det finnas flera av eftersom hela inredningen for omkring, men det var nog ingen avgörande faktor.

Du menar nog styrbord.
Rockwaters dykare som faktiskt var inne i fartyget vittnade om att hela inredningen, hela sektioner av hyttblock mm kollapsat ner mot styrbordssidan.

Utsidan av vraket på styrbordssidan har man aldrig kunnat undersöka ordentligt (åtminstone inte då) eftersom hon ligger på den sidan mot botten.
Citera
2020-10-02, 21:00
Medlem
Citat:
Folk blir tydligen arga för att man inte spekulerar i tråden så här får ni en ny spekulation.

Ett vittne säger sig ha sett ett vitt föremål i vattenytan när gan stod ute på däck.
Estonias livbåtar hade vitt skrov.
En av Estonias livbåtar återfanns aldrig (endast ett fåtal delar av den).

Kan vittnet faktiskt ha sett en av Estonias livbåtar? Kan den ha fastnat i sin dävert eller kan dess tampar tom ha fastnat i stabilisatorn och släpats med? Har Estonia sjunkit och lagt sig på livbåten och orsakat skadan i skrovet eller är dess försvinnande en del av ett icke uppklarat mysterium?

Driver du? Skulle livbåten ha skapat hålet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in