2020-10-04, 20:11
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Oavsett om den kommer ner med aktern eller fören först så lägger den ju sig vågrätt.
Ja på lera. Och då ser det ut som man toppat Svaberget i 10 knop. Konstigt? Nej, inte om man är dum och dryg.
Citera
2020-10-04, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag är intresserad av sanningen.

Det är bara det att när det visade sig att det faktiskt pågick smuggling på båten - och nu även visar sig finnas ett hål. Stiger så klart oddsen för att de sk. foliehattarna har rätt.

Men ingen ger någonsin en ursäkt till foliehattarna eller viktar om oddsen. Det är det jag retar mig på.

/Johan
Fast att det pågått något form av militära transporter är ju känt sedan länge. Det kom man ju fram till ganska omgående och det är officiella uppgifter. Det är ingen nyhet.
Citera
2020-10-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Källa: https://news.err.ee/1142941/mart-helme-remains-must-be-brought-to-the-surface-from-ms-estonia

Allt mer tyder på att Estland kommer att dyka och undersöka vraket samt hämta upp kroppar. Utan att Sverige kan göra något åt det. Underbart! Dock skulle jag vilja se en oberoende utredning.
Citera
2020-10-04, 20:16
Medlem
Citat:
Tvärtom så säger den militäre sprängexperten i dokumentären att hålet inte har uppstått av en explosion.
Plåtexperten som gör beräkningar på hur mycket kraft som krävs att göra hålet i dokumentären medger också att det kan ha uppstått när hon träffade botten.

Och tydligen är det rätt många andra fartygsexperter som säger samma sak:

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-teorin-sa-uppstod-halet-i-estonia-7002074

Tveksam referens när det är haverikommisionens medlemmar som producerade mörkläggningsrapporten i artikeln och de vill ju uppenbarligen tysta ner allt igen.... De som inte tyckte det var mödan värt att undersöka skrovet från början.
Citera
2020-10-04, 20:17
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Spännande teori; om man hypotetiskt skulle sänka ett fartyg med denna konstruktion, hur skulle man kunna göra det på bästa/snabbaste sätt?

En annan teori; kan hålet och sprickan ha uppkommit vid själva bottenstötningen? Eller när skeppet sjönk? Fören eller aktern bör ju ha träffat botten/sjunkit först, vid det ögonblicket så borde konstruktionen blivit belastad på ett helt annat sätt än vad den är byggd för då borde det kunna hända spännande saker med stålet, text sprickor eller att det blir knäckt text innåt.
I vattnet väger inte båten mycket. Den kommer landa mjukt. Den lär hamnat med fören i kanske 0,5 knop. Sedan långsamt ner i leran. Så nej, det där hålet fanns innan det slog ner i lera. Ja menar, titta på hålet, ser det ut som något kan hända när det når lera?
Citera
2020-10-04, 20:19
Avstängd
En teori är att finnarna sprängde Estonia så att den sjönk för att förhindra en invasion. Det sägs ju att de fanns militär utrustning ombord. De var säkert ryssar som förberedde en invasion.
Citera
2020-10-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Länka då till de intervjuer från 90 talet som du påstår menar annorlunda.
Vilka dykare påstår du tyckte annorlunda och borde ha intervjuats i dokumentären?
Jag har ställt dessa frågor till dig tidigare utan att du svarat.

Det gjorde jag bla tidigare men det ignorerades fullständigt och bemöttes bara med citat från dokumentären eftersom den tydligen är det nya PK.

Jag gillar dock speciellt foliehattarnas nya käpphäst.
Att det var jobbigare att lämna kvar kroppar i Estonia än att plocka upp dem. Jag kritiserar inte dykaren i fråga men det är ett uttalande som är jävligt märkligt att spinna på i dokumentären eftersom man inte plockade upp några kroppar från vraket och därmed blir uttalandet en oxymoron, vilket får dokumentären att framstå som osäker eller ett utfall av desperation. Vederbörande kanske hade haft PTSD om man gjort det omvända men så är det med mentala trauman. Man lider av det som hänt. Inte av det som aldrig inträffade.

Men det spelar dock mindre roll. Det fanns folk som inte ville gå in i vraket igen och bad om att få bli avlösta. Det fanns även en del äventyrare och andra som sade sig varit villiga att utföra uppdraget.
Visst hade man kunnat bärga många omkomna men att få det till en konspiration är dagisnivå.
Politikerna på 90-talet var ännu mer etiskt bajsnödiga och "PK" än idag och turerna kring hanteringen bör ses i det ljuset. Det är synd och skam att man inte bärgade vraket när det begav sig för då hade den här diskussionen aldrig uppstått.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-04 kl. 20:28.
Citera
2020-10-04, 20:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ja på lera. Och då ser det ut som man toppat Svaberget i 10 knop. Konstigt? Nej, inte om man är dum och dryg.

Okej jag ger mig. Du har helt rätt. Det måste ha varit en rysk ubåt som rammade Estonia strax ovanför vattenlinjen när ubåten balanserade på en våg.
Citera
2020-10-04, 20:25
Medlem
Citat:
” Han har under veckan sagt att han tror att hålet uppstod i samband med att Estonia slog i botten, och vidhåller sin teori.
– Om fartyget har slagit i midskepps så har hela tyngden tagits på mitten där lerlagret är bara fyra-fem meter. Då har det blivit en sådan skada som har legat mot botten. Och som man aldrig har sett, säger han.”
Olle Rutgersson, Estoniaexpert och professor i skeppsbyggnadsteknik.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnKR5B/mysteriet-med-estonias-forsvunna-fena-lost--upptacktes-nara-halet

Jag ger inte mycket för denna experts uttalande. Andra experter har en annan åsikt. Är som många andra i tråden övertygad om att hålet tillkom innan Estonia förliste.
Citera
2020-10-04, 20:26
Medlem
amfibiesoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
I vattnet väger inte båten mycket. Den kommer landa mjukt. Den lär hamnat med fören i kanske 0,5 knop. Sedan långsamt ner i leran. Så nej, det där hålet fanns innan det slog ner i lera. Ja menar, titta på hålet, ser det ut som något kan hända när det når lera?

Jag är ingen expert men borde det inte vara en massa hål i skrovet om det var det som orsakade hålet?
Citera
2020-10-04, 20:28
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Jag ger inte mycket för denna experts uttalande. Andra experter har en annan åsikt. Är som många andra i tråden övertygad om att hålet tillkom innan Estonia förliste.

Håller helt med dig. Professorn i skeppsbyggnadsteknik är helt ute och cyklar. Det är mer troligt med en rysk ubåt eller torped.
Citera
2020-10-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amfibiesoldat
Jag är ingen expert men borde det inte vara en massa hål i skrovet om det var det som orsakade hålet?

Ja, det borde det mest sannolikt. Teorin att hålet uppstod när Estonia slog i botten håller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in