2020-10-02, 14:08
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så den personen menar på riktigt att "små" hål i en båt inte spelar någon roll. Okej

Jag vill inte verka som en foliehatt här, men när gick DN ordentligt EMOT den politiskt korrekta linjen som svenska staten och kapitalet förespråkar? Det lär väl ha varit någon gång på 60-talet kanske... Inte under min livstid i alla fall!

För att tala klarspråk: DN är väldigt bra på att skriva artiklar som stödjer den politiskt korrekta etablissemangsåsikten Förmodligen gäller det Estonia lika mycket som massinvandring, kriminalitet i samhället eller vilken fråga som helst.

Att DN har skrivit så tycker jag är ointressant. Jag vill höra vad forskarexpertis - helst från ett land som inte är misstänkt inblandat överhuvudtaget. tycker.
Senast redigerad av gullfia 2020-10-02 kl. 14:12.
Citera
2020-10-02, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
när det gäller rykten om att en svensk ubåt kolliderat så är det lätt att avfärda. en ubåt ligger i vattenlinjen som högst medan hålet är i höjd med bokstaven E på sidan som sitter flera meter över ytan. skulle ubåten göra hålet så måste ubåten hoppa upp och det kan inte svenska ubåtar (inga andra heller)

Det var ju ganska kraftiga vågor. Ubåten höjd vid nosen lär inte vara samma som skeppets vattenlinje. Ubåtens vattenlinje ligger mitt i ubåten. Om ubåten är 100 m så ligger den 50 m från skeppet vattenlinjen.
Citera
2020-10-02, 14:10
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur skulle motormannen kunna se bogvisiret på en kamera på bildäck? Menar du rampen och vattnet motormannen, 3:e M och systemteknikern såg spruta in på bildäck bredvid rampen? Är det den kameran du menar?
Varför diskuterar du ens i tråden om du inte sett dokumentären?
Citera
2020-10-02, 14:12
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Rätt mig gärna om jag har fel, men det var väll rampen dem såg och inte visiret?
Sant, men rampen åkte enligt officiella uppgifter ner när bogvisiret föll av.
Citera
2020-10-02, 14:15
Medlem
gullfias avatar
För alla som inte sett dokumentären och inte har DPlay. Den ligger på Pirate Bay där vem som helst kan ladda ned den gratis. För att kunna delta på ett informerat sätt i diskussionen så måste du ha sett dokumentären.
Citera
2020-10-02, 14:16
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
En sak jag funderar på när man ser dokumentären. Avsnitt 2 när man hör dykarna gå in i båten. Rösterna är helt annorlunda än dom man hör på youtube. hur kommer det sig? Det är mkt mkt klarare röst och man hör vad dom säger.
Inte sett dokumentären men är det kanske tungdykare som andas vanlig luft som går in?
Citera
2020-10-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Jag vill inte verka som en foliehatt här, men när gick DN ordentligt EMOT den politiskt korrekta linjen som svenska staten och kapitalet förespråkar? Det lär väl ha varit någon gång på 60-talet kanske... Inte under min livstid i alla fall!

För att tala klarspråk: DN är väldigt bra på att skriva artiklar som stödjer den politiskt korrekta etablissemangsåsikten Förmodligen gäller det Estonia lika mycket som massinvandring, kriminalitet i samhället eller vilken fråga som helst.

Att DN har skrivit så tycker jag är ointressant. Jag vill höra vad forskarexpertis - helst från ett land som inte är misstänkt inblandat överhuvudtaget. tycker.

Håller med dig, men de käfta emot Tegnell en hel del.
Citera
2020-10-02, 14:17
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Varför diskuterar du ens i tråden om du inte sett dokumentären?

Rädd för sanningen troligtvis. Har han argumenterat för den officiella linjen i över 10 år här på Flashback så tar det nog emot att erkänna att man har haft fel...Det är förståeligt på nåt sätt.
Citera
2020-10-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det finns inga konkreta bevis för att bogvisiret lossnade innan fartyget sjönk. Har aldrig funnits.

Det har avhandlats förut i tråden. Bogvisiret väger 64 ton och har ingen flytkraft. Det är bara att bildgoogla så ser du hur det ser ut.

Att bogvisiret hittades ca 1 nm från vraket, är ett bevis konkret nog för mig, att lossnade innan Estonia sjönk.
Hur skulle det annars kommit dit? Ubåten tog det på släp?
Citera
2020-10-02, 14:26
Medlem
mb20guys avatar
Känns bra att denna tråd lever i högsta grad iallafall. Det inger lite hopp. Flashback - sanningens sista utpost
Citera
2020-10-02, 14:27
Medlem
goenissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Eller så gick vi bara längre i skolan?
Det lustiga i kråksången är att det det inte ens finns någon alternativ rapport som ens skrapar på ytan av den grundlighet som haverikommissionen lade ner.

Det finns saker att kritisera i haverirapporten och det kan säkerligen finnas detaljer som är direkt felaktiga mot hur detaljerna var i verkligheten (det kommer man aldrig att kunna veta). Men att gå därifrån till att slå ifrån sig hela haveriutredningen till förmån för ännu sämre hypoteser och rena amsagor är riktigt korkat.

För att göra en vetenskaplig liknelse. Allmänna Relativitetsteorin, Särskilda Relativitetsteorin och Kvantfysiken går inte att sammanfoga (ett faktum idag). Alltså förkastar jag dem fullständigt till förmån för min egen hittepå-hypotes. Trots att tidigare nämnda modeller fungerar med extremt högt sigma inom sina tillämpningsområden.

Ja statens indoktrineringscentran har uppenbart varit framgångrika. om man gör sådana liknelser med en förljugen utredning...
Citera
2020-10-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Också jäkligt intressant. Ingen gravfrid, inga försök att täcka över.

Jag har funderat länge på varför en borgerlig regering och den efterföljande sosseregeringen får samma panik, och gör allt för att dölja vad som skett när Estonia förliste. Det som pågått för att dölja sanningen visar att svensk demokrati har val, bara för att fördela politikernas förmåner inom 7 klövern.

Jag tror svaret finns i folkrätten om kontraband under pågående krig och konflikt. Estonia har transporterat vapen, en sak som rättfärdigar att främmande makt torpederar fartyget med en missil eller rammar fartyget.

Det handlar om rörande enighet i Sveriges egen ihopsnickrade folkrätt, säkerhetspolitik, i allt från minkar till u-båtar, där det är många självlärda kockar som bökar i den humanistiska soppan.

Någon har tillverkat och sålt vapen, till en part under pågående konflikt, lastat det på Estonia, och haft regeringens godkännande. En sak som skett med kunskap om att civila liv riskeras. Visste ens rederiet om att de transporterade krigsmateriel på ett civilt fartyg?

Det är pinsamt, och det handlar om att ta anser. Rädslan för sanningen är bestickande. Det är så märkligt med den bristande transparensen, den heliga gravfriden, funderingar om betong m.m. att det måste röra sig om något som de vill dölja till varje pris. Det handlar om skadestånd till drabbade och sörjande, liknande de enorma belopp som utbetalades i Lockerbie i enlighet med den internationella rätten.

Med så många döda människor kan inte kritiska röster avfärdas av korrupta makthavare, som brukligt med epitet som som rättshaverister eller konspirationsteoretiker.

Det behövs en oberoende utredning, av kompetens utanför Sverige. Jäv och korruption har redan förstört all trovärdighet från de ansvariga politikerna om vad som skedde med Estonia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in