2020-10-02, 15:05
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
DN skriver idag att hålet man hittat på skrovet är för litet för att det ska kunna orsaka ett sådant förlisningsförlopp som man föreställer sig:

Snudd på omöjligt att ett så litet hål hade sänkt Estonia (DN.se).

Hur ligger det till med den saken egentligen? Det går väl inte utesluta att det finns fler hål?

En journalist på DN som gör en överslagsräkning baserat på haverikommissionens data. Vattentätt, lås tråden!
Citera
2020-10-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Du har 0 (noll) koll. Flera av de som hamnade i spat innan hon sjönk sa att hela fören var borta.

Flera? 1-2 pers?
Citera
2020-10-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men det var natt och belysningen borta samtidigt som de kämpar för sitt liv ändo så registrerar dom något som inte ska finnas från ett stort avstånd.
Sannolikt ledande frågor under förhöret som påverkar vittnesmålet.
Ett ytterligare argument som styrker tveksamheten är den överlevande som visas i dokumentären som när han sitter på sidan utav fartyget ska signalera till färjorna han ser ljusen av i horisonten med sin kamera tar en bild för att avfyra blixten. Senare efter framkallning upptäcker han att han fotograferat en person som suttit 3 meter ifrån honom. Som han inte såg då.

Klockrent
Citera
2020-10-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jo det tror jag i regel... Och jag tycker han verkar trovärdig. Därför tycker jag att det var lite märkligt med. Men, jag har sett det flera gånger nu och han nämner ingenstans att han har räknat på annat än vikten. Han får dessutom detta som en mer ”spontan fråga” av dokumentärfilmaren än övriga exempel som han tveklöst har räknat mer på...

I övriga exempel anger han också hur vikten påverkas vid olika knop. Det gör han inte med bogvisiret.

Han nämner endast att en vikt på 55 ton inte kan skada såhär, och det har jag heller inga invändningar på. Han nämner sedan att det behövs en kraft som motsvarar ”20 stycken bogvisir”. Han utgår alltså bara från grundvikten.

OM han hade räknat på knop hade det blivit MER än 55 ton som den väger när den står helt still, men han nämner i alla fall ingenting annat än vikt grundvikten.

Även om det ändå är helt omöjligt att detta objekt kan åstadkomma en så stor skada så ser jag inte att det gjordes en uträkning på varken knop eller stormvindar:

https://www.google.com/search?q=bogvisir+estonia&newwindow=1&rlz=1CDGOYI_ enSE902SE902&hl=sv&prmd=imnv&sxsrf=ALeKk00jdDHiQiy 5Jn1iTnqaDrODEtSryw:1601642306474&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=2ahUKEwjH6e_F9pXsAhWqAxAIHe8jAcgQ_AU oAXoECBEQAQ&biw=320&bih=454#imgrc=rEhkaQ1mc0m3DM

https://www.google.com/search?q=bogvisir+estonia&newwindow=1&rlz=1CDGOYI_ enSE902SE902&hl=sv&prmd=imnv&sxsrf=ALeKk00jdDHiQiy 5Jn1iTnqaDrODEtSryw:1601642306474&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=2ahUKEwjH6e_F9pXsAhWqAxAIHe8jAcgQ_AU oAXoECBEQAQ&biw=320&bih=454#imgrc=rEhkaQ1mc0m3DM&i mgdii=YrGnFatVkNv_KM

https://www.google.com/search?q=estonia+dokument%C3%A4r&newwindow=1&rlz=1 CDGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=vin&sxsrf=ALeKk01v3 9o8D8obOZWbffXIjnFrE-T6Dw:1601580585244&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2 ahUKEwjQ7fLOkJTsAhWMHHcKHU-2ALAQ_AUoAnoECAwQAg&biw=320&bih=454&dpr=2#imgrc=lU Ml0kRpV-miEM

Men jag är inte ett dugg säker, jag sa bara att jag inte tycker det går att utesluta. Det var som sagt även det första samma expert var inne på...

Men någon beräkningen på 14 knop och vindar på 20 m/s kan det inte vara sålänge som man bara anger vikten 55 ton, för det är som sagt bara grundvikten när den står helt still. (Tillägg: Jag vet inte exakt knop, har sett allt mellan 14-21)
Så du tycker skadorna på visiret passar in?
Citera
2020-10-02, 15:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Om jag lägger upp det såhär då: Vad tyder på att det INTE är mörkläggning vid det här laget? Med allt material vi nu har från dokumentären och det som fanns innan.
Intressant negativ bevisbörda, men ok. ”Mörkläggning” är ett vitt begrepp så några av dessa kanske just du tycker är av halm, men de är högst verkliga för många i tråden:
- Tre olika länder var inblandade i JAIC. Hur skulle de ha gått tillväga för att mörklägga orsaken tillsammans? 35 ledamöter med olika bakgrund.
- En nyckelpunkt i alla konspirationsteorier är bärgningen av bogvisiret. Den genomfördes av Finland och Sverige gemensamt. Dussintals personer i två länder måste vara överens om bogvisirets historia är bluff.
- Bogvisiret befinner sig på land och har undersökts av mängder med folk, inklusive universitet/test-institut som gjort dragprover (om jag minns rätt har även Meyer-varvets experter fått undersöka det). Tanken att ingen av dessa skulle märka att visiret skurits eller sprängts (!) bort från vraket är absurd.
- En bärande idé är att man ville dölja vapensmuggling. Sverige fick en ny regering efter olyckan. Varför skulle Carlsson tvätta Bildts byk? Och Person? Mona? Reinfeldt? Löfven? Varför skulle Finland ställa upp på detta? Estland?
- Förutom SSPA/Chalmers så har helt oberoende experter från HSVA i Hamburg och Safety-at-Sea i Glasgow har ägnat åratal åt studier av olyckan. Ingenstans har det flaggats för att det skulle finnas gravade hundar. Eller annat.

Där har du några punkter. I grund och botten handlar det väl om hur man ser
på världen: svartvit eller gråskala, ljuger folk jämnt eller talar de i allmänhet sanning. Har jag alltid rätt även om jag inte kan detaljer, eller kan det finnas expertis på annat håll? Den gamle tråd-antagonisten Heiwa var tveklöst av den förra kategori. Sålunda gick han från Estoniakonspiration till att förneka WTC, atombombers existens och nu senast... månlandningar.
Citera
2020-10-02, 15:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det var mitt i natten och strömmen hade gått och all belysning avslagen när hon sjönk. Kan inte varit den bästa sikten.
Månljus har det sagts... :-)
Citera
2020-10-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Håller med dig, men de käfta emot Tegnell en hel del.

Lite OT, ursäkta, men ja givetvis gjorde DN det.

Tegnell är en av väldigt få (förutom Vitryssland, Brasilien och USA) som vägrade stänga ned hela landet och kräva masktvång..

Bara en tanke.

ONT:

Om Sverige, Finland och Estland hjälps åt med att bärga Estonia så kostar det väl betydligt mindre för varje land samt att vi alla, främst anhöriga, får ett riktigt slut på hela det här?

Varför bärgar man inte Estonia!?
Citera
2020-10-02, 15:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Men det var natt och belysningen borta samtidigt som de kämpar för sitt liv ändo så registrerar dom något som inte ska finnas från ett stort avstånd.
Sannolikt ledande frågor under förhöret som påverkar vittnesmålet.
Ett ytterligare argument som styrker tveksamheten är den överlevande som visas i dokumentären som när han sitter på sidan utav fartyget ska signalera till färjorna han ser ljusen av i horisonten med sin kamera tar en bild för att avfyra blixten. Senare efter framkallning upptäcker han att han fotograferat en person som suttit 3 meter ifrån honom. Som han inte såg då.
Men det är är jätte-intressant:
vi har ett visir som idag står på land och 4+ vittnen som redan de första dagarna, INNAN visiret bärgats, berättar i förhör att visiret saknades då Estonia sjönk. Din första tanke är att de såg fel eller fick ledande frågor. Varför resonerar någon på det viset?
Citera
2020-10-02, 15:25
Medlem
CassandraCs avatar
att det mörkas vad som hänt estonia fattar ju vem som helst med över 70iq, men att ryssarna eller vem som nu ville sänka båten skulle köra in i den med en ubåt låter som en så jävla långsökt manöver, isåfall är det ju en olycka att de kört in i båten om något.

ifall ryssarna ville sänka den känns det mer rimligt att de skulle plantera bomber på båten, men skadad på båten som är under bildäck ser ut som att något åkt in i den, och det kan inte vara bågvisiret då det väger för lite och hur skulle de kunna få sådan kraft från sidan om det nu ramlar bort från framsidan av båten medans den åker?

tldr: skadorna ser ut som att en ubåt har åkt in i båten från sidan men att denna strategi skulle vara en utänkt manöver för att sänka båten låter orimligt då det sätter dem i ubåten i stor risk, om detta var det som hände var det som hände en olycka som sedan tystas ned eftersom det faktiskt fanns militära grejer från soviet ombord på båten men det var inte därför den vart sänkt.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Och du tycker inte att det känns dumt att sitta och försvara undersökningar och teorier som du inte ens vet hur, eller mot vilken bakgrund, de är utförda?
"Men det står ju här" är ett jääääävligt dumt sätt att styrka sin poäng om man inte vet vad källan är baserad på. Tycker du håller dessa rapporter lite väl varmt om hjärtat sett till vad du tycks veta om dem. Trodde att någon som är så infernaliskt inbiten i ärendet skulle vara aningens mer källkritisk, men icke...
Vad i artikeln från experterna på Safety-at-Sea är det som du tycker att jag eller du skall kritisera? Vad har stabiltetsbetäkningar med Sonarbilder att göra?

Har du läst artikeln i fråga själv? Hur tänker du; kunde Estonia kantra utan vatten på bildäck? Ja eller nej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Observera att övertäckningen plötsligt avbröts. Med hänvisning till de anhörigas protester. Samma protester som man innan fullständigt negligerat.

Att man avbröt övertäckningen berodde naturligtvis på att uppdraget att täcka över hålet var slutfört.
Jag köper den teorin.
Citera
2020-10-02, 15:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Tycker man borde testa lite mer hur förhållanden var den natten. Spekulationer hit o dit hur mycket vatten som togs in innan hon sjönk lär varierar rätt bra om det är vindstilla och inga vågor vs 27m/s och 4m vågor.
Absolut, och det har testats åtskilligt i modellförsök i vågbassäng och simulerats med CFD. Men vi kan aldrig veta exakt hur vågorna slog in 01:15-01:20 så det blir alltid en uppskattning.

Sedan handlar artikeln jag länkade till inte om det dynamiska förloppet (hur snabbt vatten kom in) utan det statiska: stabiliteten hos Estonia med en viss mängd vatten på olika däck, oavsett hur snabbt eller var det kom in. Man kan därför dra generella
slutsatser, utan att veta t.ex. exakt våghöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in