2020-10-01, 20:12
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordanvind
Lägger den här. Igen...
https://youtu.be/-BsrzO7aXNs
Och det man kan konstatera i sådana här och andra videos som ska övertyga oss att raketer kan skapa framdrift i rymden är att man alltid skapar en situation som INTE är fri expansion. Här hav vi en liten vakuumkammare och en stor raketmotor vilket medför att gasutvecklingen från motorn snabbt trycksätter kammaren och då har vi inte fri expansion längre. I rymdens gränslösa vakuum inträffar inte det och inte heller med en större kammare och/eller mindre motor.
Citera
2020-10-01, 20:54
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Hej. Att någonting skulle gå att skicka upp utanför Jordens atmosfär genom en gasexpansion (vilket är principen en raket använder) är en fysisk omöjlighet,

Raketer fungerar ju inte enligt gasexpansionsprincipen din tröga dumskalle.
Citera
2020-10-01, 23:00
Medlem
Citat:
Hej. Att någonting skulle gå att skicka upp utanför Jordens atmosfär genom en gasexpansion (vilket är principen en raket använder) är en fysisk omöjlighet, och det fysiska fenomen som gör det till det kallas fri expansion.

Alltså, jag fattar ingenting! Förutom din snurriga förklaring om gaslagar svarade du inte på frågan om sidan med världens alla uppskjutningsramper för raketer:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rocket_launch_sites

Seriöst, menar du på fullt allvar att allt på denna sida är påhitt? Vad gäller för Esrange? De sysslar ju bland annat med satelliter. Dessutom, hur kan paraboler fungera om det inte finns satelliter?

Jag har lite svårt att ta in detta helt enkelt. Om alla länder som påstås ha rymdprogram ljuger, hur har du kunnat avslöja det?
Citera
2020-10-02, 09:14
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Alltså, jag fattar ingenting! Förutom din snurriga förklaring om gaslagar svarade du inte på frågan om sidan med världens alla uppskjutningsramper för raketer:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rocket_launch_sites

Seriöst, menar du på fullt allvar att allt på denna sida är påhitt? Vad gäller för Esrange? De sysslar ju bland annat med satelliter. Dessutom, hur kan paraboler fungera om det inte finns satelliter?

Jag har lite svårt att ta in detta helt enkelt. Om alla länder som påstås ha rymdprogram ljuger, hur har du kunnat avslöja det?

Kan man inte ställa en fråga så kan man heller inte få svaret på den. Egentligen är det lika självklart att det inte går att skicka upp något i rymden med en raket som att Jorden inte kan vara platt. Och det är också anledningen till att man gärna blandar ihop dom frågorna.
https://cluesforum.info/viewtopic.php?f=23&t=1810
Senast redigerad av patrixx 2020-10-02 kl. 09:18.
Citera
2020-10-02, 09:36
Medlem
Citat:
Kan man inte ställa en fråga så kan man heller inte få svaret på den.

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig. Då ställer jag följande frågor:

1. Menar du att all information på sidan som listar länder med uppskjutningsplatser för raketer är falsk?

2. Menar du att Esrange egentligen inte jobbar med raketer och satelliter?

3. Om svaren på frågorna 1 och 2 ovan är ja, hur har du tagit reda på det?

4. Hur kan paraboler fungera om inte stelliter finns?

Jag förstår att du menar att raketer drivs enligt gasexansion men, oavsett detta, hur kan det finnas så många olika rymdprogram och annan teknik som kräver satelliter om det är omöjligt? Är samtliga länder och rymdprogram etc. i maskopi med varandra?

Det är ju ganska orimligt, eller hur?
Citera
2020-10-02, 10:01
Medlem
patrixxs avatar
Ja på samtliga frågor. Naturligtvis så tror ingenjörerna på Saab space eller de som skruvade ihop månlandaren att sakerna åker ut i rymden, men det sker inte och kan inte ske eftersom det är fysiskt omöjligt.

"Sattelit" TV och GPS är markbaserade system. Läs på om Loran, Decca och Skywave.
Citera
2020-10-02, 11:26
Medlem
Citat:
Ja på samtliga frågor. Naturligtvis så tror ingenjörerna på Saab space eller de som skruvade ihop månlandaren att sakerna åker ut i rymden, men det sker inte och kan inte ske eftersom det är fysiskt omöjligt.

"Sattelit" TV och GPS är markbaserade system. Läs på om Loran, Decca och Skywave.

Det skulle vara intressant att veta vilken diagnos som leder till detta idiotiska beteende.
Dunning Kruger är ju som bekant inte en sjukdom...

Hade du läst på om system som förlitar sig på skywave så hade du vetat att atmosfärens skikt inte reflekterar signaler med de höga frekvenser/stor bandbredd som tv kräver.
Ditt påstående är med andra ord rent skitsnack som bevisar att du själv inte har läst på om ämnet.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2020-10-02 kl. 11:41.
Citera
2020-10-02, 11:55
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
...

Matar inte trollen.
Citera
2020-10-02, 12:04
Medlem
Man kan i sitt stilla sinne fundera över var Patrixx har inhämtat informationen om att raketers framdrivning skulle vara beroende av gaslagarna.
Alla som läst fysik på högre nivå än grundskolan (vilket Patrixx bevisligen inte har gjort) avfärdar påståendet som rent skitsnack som kommer från ren okunskap.

Samma sak gäller de påståenden Patrixx helt utan grund spyr ur sig om elektronisk kommunikation där han helt saknar utbildning och ens rudimentär kunskap.

Vi kan därför konstatera att de han vänder sig till enbart är de som i likhet med honom själv totalt saknar kunskap om de ämnen som diskuteras.
Frågan är med andra ord Cui bono (vem vinner på detta idiotbeteende)?

Gammalt djungelordspråk: Världens vetenskapsmän skakar på huvudet när Patrixx öppnar munnen för att tala.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2020-10-02 kl. 12:15.
Citera
2020-10-02, 14:16
Medlem
Jag börjar nästa tro att RCB är ett slags exepriment för att se om man med tillräckligt mycket tjat kan omvända människor till att tro på vad som helst. De kanske driver med oss helt enkelt.

Om man lyssnar på tidigare avsnitt av RCB och läser i olika forum står det klart att RCB i allmänhet och Patrik i synnerhet inte accepterar kvantmekaniken som förklaringsmodell av mikrokosmos. I det senaste avsnittet av RCB, ca. 99:28 in i programmet, tyckte jag att någon av herrarna Martin eller Patrik försa sig då kvantdatorer nämndes men snabbt slätades över.

Jag kan ha fel men det lät inte som att de helt avfärdar kvantdatorer.
Citera
2020-10-02, 14:58
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Ber om ursäkt ifall jag var otydlig. Då ställer jag följande frågor:
4. Hur kan paraboler fungera om inte stelliter finns?
Och Patrixx svarar "Ja".

??? Goda' yxskaft
Citera
2020-10-02, 15:05
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
[b]NFår nog be dig lyssna lite bättre apelsinen. Fenemologi, och kanske framförallt din användning av uttrycket var vad vi hade svårt att förstå, men du behöver inte bemöda dig att förklara närmare eftersom jag antagligen inte kommer att förstå ändå. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta som det heter.
Falsifierbarhet inom vetenskap förstår jag alldeles utmärkt tack. dk
9:20 in i programmet; tal om Popper och "Var det någon som förstod det?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in