2020-10-02, 08:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Gött med en lista som inte tar med avgifterna när man rankar utveckling......
Det är väldigt sneaky om det är så. Jag kollade några minuter på hemsida och det står ingenstans att de räknat bort avgifterna. Kan du länka till fakta som styrker det?
Citera
2020-10-02, 08:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Bra poäng. Säkraste sättet att inte klå index är att köra indexfond. De kommer garanterat gå sämre än sitt respektive index.

I övrigt är faktiskt Avanza Zero hans bästa fond detta år. Nu säger det inte så mycket för han ligger fortfarande på minus. Det är verkligen en bedrift med tanke på senaste månadernas börsrally. En apa som slumpmässigt plockat fonder hade fått bättre avkastning.
Det är lite samma med att välja en globalfond. Man är garanterad att missa de lyckorus som jag själv haft när t.ex Volvo stiger 50% på några månader. En globalfond är ett totalt utsmetande av all aktielycka som finns i världen, någon slags hängslen-och-livrem.

Dock har de gått ganska bra de senast 11 åren, när USA-börsen ständigt satt nya rekord (den står för 52% av en globalfond) och värderingarna där börjar likna IT-bubblans 2000. Som lök på¨laxen har SEK sjunkit mot alla andra valutor i 5-7 år vilket blåst upp utdelningen ytterligare 30% för just svenskar. Kommer det att fortsätta så i 11 år till? Naturligtvis inte. SEK har börjat stiga, upp 20% från botten, vilket gör att alla globalfonder ser usla ut i år. Det är ändå bara början, när SEK återtar sitt historiska normalläge så har den stigit 20% till mot USD.

Jag tror att en globalindexfond från corona och 10 år framåt kommer att ge samma urusla resultat som hedgefonder de senast 10 åren. De var bara uppfunna för att tjäna pengar till ägarna av fondfirmorna som det nu ser ut.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-02 kl. 08:41.
Citera
2020-10-02, 09:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du påstår att du har hållit på i 25 år men argumenterar som någon som nyss upptäckt börsen.
Prova att argumentera i sak och inte i person så tillför du tråden något.

avanza zero är en av Sveriges sämsta fonder. En global indexfond har det mesta av sina pengar i USA och USD som har haft den högsta värderingen någonsin. Neråtsidan är enorm.

Berätta varför du har alla dina pengar i dessa val.

Berätta hur länge du haft pengarna där och hur mycket du slagit index.
Citera
2020-10-02, 09:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Prova att argumentera i sak och inte i person så tillför du tråden något.
Har du läst dina egna inlägg?

Jag argumenterar gärna i sak.
Citat:
avanza zero är en av Sveriges sämsta fonder. En global indexfond har det mesta av sina pengar i USA och USD som har haft den högsta värderingen någonsin. Neråtsidan är enorm.

Berätta varför du har alla dina pengar i detta.

Berätta hur länge du haft pengarna där och hur mycket du slagit index.
Jag vet inte varför jag plötsligt ska sitta och försvara mina investeringar.

Eftersom du inte begriper vad en indexfond är ens, så blir det dessutom omöjligt.
Citera
2020-10-02, 09:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Har du läst dina egna inlägg?

Jag argumenterar gärna i sak.

Jag vet inte varför jag plötsligt ska sitta och försvara mina investeringar.

Eftersom du inte begriper vad en indexfond är ens, så blir det dessutom omöjligt.
Att inte förklara sina investeringar i en investeringstråd är inte att argumentera i sak.

Att skriva i en "vi som slår index"-tråd och bara äga index är rätt o-matematiskt.

Det var strongt att pricka in den 6:e sämsta Sverigefonden av 96. Eftersom du aldrig omviktar eller erkänner att du har fel så kommer du att få leva med denna miss i hela ditt ekonomiska liv.
Citera
2020-10-02, 09:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Att inte förklara sina investeringar i en investeringstråd är inte att argumentera i sak.
Det har jag gjort tillräckligt.
Citat:
Att skriva i en "vi som slår index"-tråd och bara äga index är rätt o-matematiskt.
Eh, jaha.

Så du med björnar ska inte skriva i trådar om att börsen går upp?

Jag skrev i den här tråden för att det var missuppfattat vad ett index är. Jag trodde det var allmän kännedom.

Nu vet jag bättre. Folk som påstår sig ha erfarenhet har ingen aning om vad ett index är.

Finns fina exempel i tråden.
Citat:
Det var strongt att pricka in den 6:e sämsta Sverigefonden av 96. Eftersom du aldrig omviktar eller erkänner att du har fel så kommer du att få leva med denna miss i hela ditt ekonomiska liv.
Apropå att argumentera i sak och inte person.

Men det är ju jättebra att du kan förutspå framtiden, det är det inte många som kan. Jag kan det absolut inte. Och alla som har hållit på med att handla på börsen i 20+ år vet ju varför. Dock inte du.
Citera
2020-10-02, 09:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Så du med björnar ska inte skriva i trådar om att börsen går upp?

Jag skrev i den här tråden för att det var missuppfattat vad ett index är. Jag trodde det var allmän kännedom.

Nu vet jag bättre. Folk som påstår sig ha erfarenhet har ingen aning om vad ett index är.

Finns fina exempel i tråden.

Apropå att argumentera i sak och inte person.

Men det är ju jättebra att du kan förutspå framtiden, det är det inte många som kan. Jag kan det absolut inte. Och alla som har hållit på med att handla på börsen i 20+ år vet ju varför. Dock inte du.
Det är riktigt, jag hade aldrig skrivit i en tråd "Vi som bara tror på bull-market". Möjligen trollat i den.

Min vanligaste kommentar på FB är Ingen vet något om framtiden. Åter igen är vi alltså överens.
Citera
2020-10-02, 09:27
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det är riktigt, jag hade aldrig skrivit i en tråd "Vi som bara tror på bull-market". Möjligen trollat i den.
Ja, trolla är du bra på.
Citat:
Min vanligaste kommentar på FB är Ingen vet något om framtiden. Åter igen är vi alltså överens.
Lustigt, för om man inte vet något om framtiden så är en indexfond det rationella valet.
Citera
2020-10-02, 09:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja, trolla är du bra på.

Lustigt, för om man inte vet något om framtiden så är en indexfond det rationella valet.
Det är nog där vi skiljer oss. Eftersom jag vet att jag inte vet, så måste jag ha en strategi för att kalibrera in vinster och förluster på smartast möjliga sätt. Det går inte att pricka en topp, men jag kan med lite erfarenhet pricka en botten t.ex crorona-botten i mars. jag fokuserar alltså på nergång inte på uppgång. Osv 100 små regler som om de har matematisk precision gör att jag slår index på sikt. Inte varje år men oftare än 50% av åren.

Du "vet" att indexfonder är bäst. Men ingen vet någonting. Du har bara lurats av fond-bolagen att fonder med noll i avgift alltid går bättre. Tydligen fel. Att indexfonder alltid går bäst. Tydligen fel. Du har bara inte förstått än hur lurad du är. Det krävs antagligen någon rejäl tidningsartikel som får upp dina ögon för verkligheten, att "köp en billig indexfond" inte är lösningen. För det finns ingen lösning för Svensson, han ger alltid bort sina pengar till den som vet mer. Jag förutspår att gör du din omviktning alldeles för sent.

Läs här om graal, en gång hade Svensson miljarder i den hedgefonden. Det är så man kan gråta. De förlorade pengar varje år, men skyllde på att de hedgade för dåliga tider. Sedan kom corona. Och då gick de ännu sämre. De hedgade tydligen aldrig:
(FB) Hedgefonden GRAAL lägger ner. En gång Sveriges största hedgefond. Fan vilken historik
Citera
2020-10-02, 09:45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det är nog där vi skiljer oss.
Du och jag och tex Eugene Fama.

Citat:
Du "vet" att indexfonder är bäst. Men ingen vet någonting. Du har bara lurats av fond-bolagen att fonder med noll i avgift alltid går bättre. Tydligen fel. Att indexfonder alltid går bäst. Tydligen fel.
Ingen har påstått att index alltid går bäst. Inte bara en halmgubbe utan ett bevis på att du inte vet vad en indexfond är.

En indexfond presterar genomsnittligt.

Jag vill prestera genomsnittligt.

Citat:
Du har bara inte förstått än hur lurad du är. Det krävs antagligen någon rejäl tidningsartikel som får upp dina ögon för verkligheten, att "köp en billig indexfond" inte är lösningen. För det finns ingen lösning för Svensson, han ger alltid bort sina pengar till den som vet mer. Jag förutspår att gör du din omviktning alldeles för sent.
Nej, det är inte därför jag köpt index.
Citat:
Läs här om graal, en gång hade Svensson miljarder i den hedgefonden. Det är så man kan gråta. De förlorade pengar varje år, men skyllde på att de hedgade för dåliga tider. Sedan kom corona. Och då gick de ännu sämre. De hedgade tydligen aldrig:
(FB) Hedgefonden GRAAL lägger ner. En gång Sveriges största hedgefond. Fan vilken historik
Vad har det med något att göra?

Att aktiva fonder suger är såklart inte ett argument mot indexfonder. Tvärtom.
Citera
2020-10-02, 10:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag vill prestera genomsnittligt.

Att aktiva fonder suger är såklart inte ett argument mot indexfonder. Tvärtom.
Du bör alltså hålla dig till tråden "Vi som presterar genomsnittligt".

Det finns inget genomsnittligt i min person. Det är alltså där vi skiljer oss.

Exemplet graal visar att fondbolag med medias hjälp kan få en image av att vara ofelbara och lönsamma för vanliga investerare. Det var de inte, sett 10 år senare. Man kan lära sig något av detta även för globala indexfonder, som har övertagit hedgefondernas positiva status.

Noterar att du påstår att graal är ett bevis för att indexfonder är bra. Det är naturligtvis fel. Om HM går dåligt så är det inte ett bevis för att Volvo går bra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-10-02 kl. 10:08.
Citera
2020-10-02, 10:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du bör alltså hålla dig till tråden "Vi som presterar genomsnittligt".
Jag skriver var jag vill. I synnerhet i trådar skapade för att försöka tvåla till just mig.

Men du tycker inte det alltså. Är det något jag ska ta hänsyn till?
Citat:
Det finns inget genomsnittligt i min person. Det är alltså där vi skiljer oss.
Ja, det är möjligt. Än sen?

En annan sak som skiljer är att jag inte får ett rus av börsen, jag är inte spelberoende.

Mina pengar är ett verktyg för att kunna leva. Och då har jag inte lust att sitta och spela med dem.
Citat:
Noterar att du påstår att graal är ett bevis för att indexfonder är bra. Det är naturligtvis fel. Om HM går dåligt så är det inte ett bevis för att Volvo går bra.
Nej det påstod jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in