2020-10-02, 08:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
För dom som inte förkastar haverirapporten HELT gör farbror_barbro det enkelt att hitta och läsa det han lägger fram. Jag hade personligen tröttnat på att svara på samma frågor hela tiden men jag anser att om man följer det han skrivit ser man att det finns bitar i rapporten som är troliga och andra som måste undersökas mer.

Bara för att man "vill" att det ska vara en ubåt/explosion/torped gör inte att man kan eller ska sluta tro på grundläggande fysikaliska lagar.

Med en bra teori, som kan förklara citatet ovan, kan man komma ett steg närmare en lösning. För mig spelar det ingen roll HUR det hänt, Cthulhu själv kan få vara inblandad, bara det går att BEVISA.
Kort kommentar:
-stabilitetskurvorna och citatet med slutsatserna i mitt inlägg var INTE från JAIC utan det helt oberoende Safety at Sea i Glasgow som studerade frågan på uppdrag av VINNOVA (precis den typen av studie som vissa alltid efterfrågar, hela tiden, men sällan läser).
Citera
2020-10-02, 08:12
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Civilt farligt gods omfattas av ett grundligt regelverk och jag kan som passagerare göra bedömningen om det är värt risken att åka tillsammans med en tankbil på färjan eller inte. Så du menar att vapenexport/import inte faller under handelsavtal och att Försvarsmakten kan köra utan papper? Varför finns det då exempelvis tullbefrielser för militär utrustning inom EU?

- Tjena Tullverket det är Gösta på FMV (egentligen jag), det kommer en lastbil på torsdag med militär utrustning (egentligen ryska smuggelcigg). Kan ni vara snälla att inte titta i den utan bara vinka förbi. Tack, och tack för senast!

Transporterar du en handelsvara över gränser så följs den av dokumentation. Finns det inga papper kallas det att smuggla.

Med militärflyg.
Nu måste du kunna skilja på tullbefrielser, regler för införsel från annat EU land.
Efter det är fri rörlighet av varor mellan EU-länder så behövs ingen dokumentation utom när det rör sig om punktskattevaror då behövs dokument. Då det gäller restriktionsvaror finns upptagna vilka i artikel 36 i Romfördraget. Har du anmälningsplikt.
Tex vapen, men har du rätt att inneha vapen för du ta in det.

Tullverket får också godsmanifestet av rederiet, så de ser alla lastbilar och reg nr 12 timmar innan färjan ankommer
Citera
2020-10-02, 08:13
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej man får inte göra vad man vill när som helst hur som helst. Militärtransporter och annat kan vara sånt som måste godkännas av olika myndigheter. Vi är ett "fritt" land och vi får inte alltid sälja vapen till alla länder
Om Estland har fri vapenförsäljning så har. Vilken myndighet sätter sig över ett land regering?
Citera
2020-10-02, 08:18
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nu var det ju inte bara plåt.
Du får se serien först innan det är någon mening att svara dina idiotiska inlägg.
Nej tack, inget mer tittande för mig. Jag har sett hålet och det räcker. Vad mer finns det å se tycker du? Mig lurar du inte till några konspirationsteorier som om något är idiotiskt så är det just sånt.

jag har så mycket viktigare filmer att ta del av - trailern i TV-nyheterna räckte mer än väl
Citera
2020-10-02, 08:20
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det borde ske en demonstration där man kräver att regeringen berättar vad som hände.

Det är mycket som borde göras/gjorts i denna historia. Nu verkar man dock bara slå ifrån sig åter igen. Men tror faktiskt inte dom kommer undan denna gång. Vi lever i en annan värld nu. Fight the power!
Citera
2020-10-02, 08:26
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Här om veckan körde ett ryskt krigsskepp in i ett stort jävla lastfartyg i Danmark, de körde upp en ubåt i Karlskrona på land... saker händer!

Ja, men det känns otroligt osannolikt att en u-båt krockar samtidigt som bogvisiret ramlar av.

Om kollisionen orsakat att bogvisiret lossnade - är det mer tänkbart, men kan det ha varit så?
Citera
2020-10-02, 08:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vi är nog många som lag ner galet mkt tid på detta.
Kan inte finnas någon som tvivlar på att Estonia får slagsida med mkt vatten på bildäck. Frågan är hur vatten kommer in under bildäck.
När hon lägger sig 30-40 grader tål innerväggarna så pass mkt tryck från allt vatten som samlats? Var alla dörrar stängda från bildäck ?

Detta hål skapar nya frågor o därför bör det undersökas .
Vatten under bildäck kunde komma in via ventilationstrummorna på sidan så snart slagsidan nått ca 30 grader. Strax därefter hamnade akterfönster och dörrar i vattnet. Nu vet vi att det fanns (i sammanhanget små) mängder vatten på däck 1 redan innan innan den första kraftiga slagsidan ca 01:15. Vi vet också att flera överlevande från däck 1 såg vatten vid dörrarna till bildäck när de passerade. Så att vatten i något skede kunde tränga neråt i fartyget är att betrakta som helt säkert.

Vi har inte har någon rimlig skattning av hur mycket vatten som de överlevande såg (0.1 ton, 1 ton, 10 ton) men det det var inte de 500-1000 ton som skulle krävts för att ge ens måttlig slagsida. Det finns emellertid också de som anser att vatten måste ha fyllt delar av däck 0 redan innan vattnet på däck 2 orsakade slagsidan. Dörrarna från bildäck var nog stängda och låsta, vakthavande matros behövde ju stanna på vägen ner för att få dörrarna upplåsta (!), men knappast täta ens i perfekt skick. Därför är trapphuset en fullt rimlig delförklaring till hur däck 0 och 1 vattenfylldes efter slagsidan. Jag är inte säker på att det kan förklara vattnet på durken på däck 1 innan slagsidan.

Självklart skall hålet undersökas.
Teorier om hål har funnits sedan dag 1 och jag förespråkade nya dykningar vid styrbordsidan redan för ~15 år sedan. Då ansågs den sidan dold av botten.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-02 kl. 08:34.
Citera
2020-10-02, 08:31
Medlem
Det som för mig är det starkaste "beviset" att detta inte står rätt till, är det faktum att Sveriges regering på den tiden betett sig otroligt konstigt i beslutsfattningar och hantering. Och har fortsatt genom åren och även 2019 när filmarna dök ner och efteråt. Det verkligen flödar över kanterna med mörkläggning. Toastolen har fått stopp och det forsar över och ut i hallen.

Bara det faktum att man ville lägga betong över skeppet är bland det sjukaste jag hört. Anhöriga skriker nej, man skiter i detta. Man försöker få det till att man tillslut lyssnade på dom anhöriga, men Estland var dom som skrek högst och förmodligen därför man gav upp.

Rockwater sa 94 att dom kan bärga alla döda. Bara i första dyket när dom var ner, helt oförberedda på att ens ta upp nåt. Så hade dom kunna tagit upp 100+ kroppar om nån bara sa åt dom. Det fanns inga tvivel från Rockwaters sida att bärga kropparna. Dom säger också att det hade varit tekniskt svårt att bärga hela fartyget, men klart görbart. Man hade alltså klarat av att bärga skeppet också, men hade fått jobbat på ett tag.

Samma dag som Rockwater lämnar sin rapport. Så rekommenderar det "etiska" rådet att inte bärga. Alltså, va? Var det ingen som läste vad Rockwater sa? Förmodligen, men man blev tillsagd att skita i det.

Gång på gång har man läst "ser ingen anledning att starta ny utredning av Estonia katastrofen" från regeringens sida. Även fast man har en hel anhörighetsgrupp som skriker efter det. Trodde ju att Sverige var mer modern och en demokrati där man faktiskt lyssnar på folket. Nu är det ju mer Kina och Ryss fasoner där man nekar, trycker ner och förnekar in i döden. Hål eller inte, ubåt eller ej, bogvisir eller inte. Regeringens beteende är inte ett normalt beteende för en demokrati i ett så litet land som vårat.
Senast redigerad av catzizfantazticz 2020-10-02 kl. 08:43.
Citera
2020-10-02, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jag har sedan tidigare haft teorier att man fraktat kärnvapenrobot och att ev. läckage av radioaktivitet kan ha varit en orsak till att man ville täcka över skeppet med betong. När Tjernobyl small så täckte man över reaktor två med betong för att isolera från radioaktivitet.

Mig veterligen så har man aldrig testat att mäta radioaktivitet kring vraket men med tanke på tulltjänstemannens utsago om att han enbart såg vad han uppfattade som militär elektronik så kanske kärnvapen är lite långsökt.

Vi vet ju eg. inte vad som smugglades över till väst annat än att det var av militär karaktär...

Edit: Fast om man nu fraktade något mer känsligt som kärnvapenrobotar så skulle ju det vara fördelaktigt att sänka Estonia genom anstötning istället för torpedering då torpedering skulle kunna få ev. robotar att säga ''boom''. Då skulle man enkelt kunna skicka ner en ubåt och i bästa fall desarmera robotarna så att de sedan skulle vara obrukbara..

Jag har hört från en förstahandskälla att det första dom gjorde med överlevare som hamnade på Utö va just att mäta om dom hade blivit utsatta för radioaktivitet... Är inte det lite märkligt beteende efter en "vanlig" passagerarfärjeolycka?
Citera
2020-10-02, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Ja, i detta fall dig.

Klockren! Dock är JAIC:S Rapport hans "bibel" så tror han ser sig mer som Jesus
Citera
2020-10-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Nu var frågan inte ställd till mig, men allt fler efterlevande ansöker om att få strö sina anhörigas aska i havet. Ett dilemma med Estonia är att alla saknade inte kommer att återfinnas. Ett antal efterlevande kommer säkert att få tröst genom att kunna begrava sina döda hemma i byn, andra kommer att tas ifrån det de betraktat som sina käras grav.

Allt fler? Hur många är allt fler av den svenska befolkningen?
Så bara för att alla inte får hem sina anhöriga så ska alla ligga kvar? Tycker inte det är rimligt eller rätt
Citera
2020-10-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Jag har hört från en förstahandskälla att det första dom gjorde med överlevare som hamnade på Utö va just att mäta om dom hade blivit utsatta för radioaktivitet... Är inte det lite märkligt beteende efter en "vanlig" passagerarfärjeolycka?

Förklara mer då.
En överlevande som berättar eller någon av dom som genomför testet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in