Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag säger så här:
stabilitetskurvorna jag refererade till visar att med 1000-2000 ton vatten i förliga delen av däck 1 så kan vi få max 14-22 grader slagsida (Fig. 9). Då kan lastförskjutning kanske knuffa oss till 30 grader (notera dock att vi har positiv stabilitet ett bra tag). Det återstår då att förklara varför hon kapsejsar.
En mer fundamentalt problem är att det saknas ett rimligt scenario där 1000-2000 ton vatten skvalpar fritt på däck 1 senast 01:15 samtidigt som 20 personer tar sig ut utan problem och ingen ser hålet i sidan eller vattenmassorna som forsar från sida till sida. Det går inte ihop.
För dom som inte förkastar haverirapporten
HELT gör farbror_barbro det enkelt att hitta och läsa det han lägger fram. Jag hade personligen tröttnat på att svara på samma frågor hela tiden men jag anser att om man följer det han skrivit ser man att det finns bitar i rapporten som är troliga och andra som måste undersökas mer.
Bara för att man "vill" att det ska vara en ubåt/explosion/torped gör inte att man kan eller ska sluta tro på grundläggande fysikaliska lagar.
Med en bra teori, som kan förklara citatet ovan, kan man komma ett steg närmare en lösning. För mig spelar det ingen roll HUR det hänt, Cthulhu själv kan få vara inblandad, bara det går att BEVISA.