2020-10-02, 07:06
Medlem
StJeromes avatar
Det borde ske en demonstration där man kräver att regeringen berättar vad som hände.
Citera
2020-10-02, 07:13
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag är väldigt vaken, vakna du också och glöm det där med transporter.
Fast man har ju erkänt just det..

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=514181
Citera
2020-10-02, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Detta är för mig den största tabben någonsin av politikerna och jag skäms för Sverige. Varför lyssnade inte de på de anhörigas önskemål? Obegripligt!!
För att då hade det fått stora politiska konsekvenser. Det är vad jag tror i alla fall.
Man har ju fan förbjudit dykningar på internationellt vatten och lobbat stenhårt för att hälla cement över hela skiten.
Det ligger en hel djurkyrkogård begraven här.
Citera
2020-10-02, 07:14
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Hur långt tid är det från att smällarna hörs tills skeppet börjar luta?
Sker direkt.
Citera
2020-10-02, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Sker direkt.
Ja att Estonia tog in vatten från sidan är så uppenbart så man storknar
Citera
2020-10-02, 07:18
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Ja att Estonia tog in vatten från sidan är så uppenbart så man storknar
Flera vittnen tror också att man gått på grund, just pga smällarna och den direkta lutningen...
Citera
2020-10-02, 07:20
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag säger så här:
stabilitetskurvorna jag refererade till visar att med 1000-2000 ton vatten i förliga delen av däck 1 så kan vi få max 14-22 grader slagsida (Fig. 9). Då kan lastförskjutning kanske knuffa oss till 30 grader (notera dock att vi har positiv stabilitet ett bra tag). Det återstår då att förklara varför hon kapsejsar.

En mer fundamentalt problem är att det saknas ett rimligt scenario där 1000-2000 ton vatten skvalpar fritt på däck 1 senast 01:15 samtidigt som 20 personer tar sig ut utan problem och ingen ser hålet i sidan eller vattenmassorna som forsar från sida till sida. Det går inte ihop.

För dom som inte förkastar haverirapporten HELT gör farbror_barbro det enkelt att hitta och läsa det han lägger fram. Jag hade personligen tröttnat på att svara på samma frågor hela tiden men jag anser att om man följer det han skrivit ser man att det finns bitar i rapporten som är troliga och andra som måste undersökas mer.

Bara för att man "vill" att det ska vara en ubåt/explosion/torped gör inte att man kan eller ska sluta tro på grundläggande fysikaliska lagar.

Med en bra teori, som kan förklara citatet ovan, kan man komma ett steg närmare en lösning. För mig spelar det ingen roll HUR det hänt, Cthulhu själv kan få vara inblandad, bara det går att BEVISA.
Citera
2020-10-02, 07:26
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nästa gång jag åker färja ska jag ha med mig en flytoverall/överlevnadsdräkt i en liten ryggsäck och bara hålla mig på övre däck. När båten börjar kantra och alla slåss om flytvästar så sitter jag redan i min overall med ett glas Jägermeister.
Kommer se skitskumt ut där i Öresund
Citera
2020-10-02, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Som jag skrev förut har jag ägnat orimligt mycket tid på Estoniafrågan genom åren. Det leder väl tyvärr också till att jag blir orimligt irriterad på nytillkomna som fastnat för en ny dokumentär eller bok i ärendet och sedan vägrar ta in all annan information som funnits i 25 år. Vissa blir irriterade, och det är kanske motiverat, men de borde kolla in kompisen i spegeln också och fundera om han verkligen läst på tillräckligt och har rätt kritisk blick.

Det är heller inte så att jag inte är intresserad av det ”nya hålet” och hur det kan ha tänkas uppstått, tvärtom. Det är oerhört intressant. Men det är ju heller ingen nyhet att vatten under vattenlinjen inte fick Estonia att kapsejsa. Det visste man redan på 90-talet från olika stabilitetsberäkningar och kanske t.o.m. när hon byggdes 1979 (?). Likaså vet vi säkert att 20 personer överlevde från däck 1 så det kan inte ha varit närmast vattenfyllt när de tog sig ut.

På andra sidan har vi då ett officiellt scenario med ett bogvisir på land, men många frågetecken. När föll visiret av? Hur kunde hon ligga på sidan länge nog för att sjunka? När uppstod slagsidan? Var rampen verkligen helt öppen när slagsidan kom? Kan det finnas ett hål också? Alla dessa frågor är viktiga, och förtjänar kanske mer uppmärksamhet. Men att döma ut JAIC och allt i närheten för att sjunkförloppet inte passar alla observationer, samtidigt som man glatt accepterar att en ubåt eller torped ska ha sänkt Estonia när detta inte passar in på nästan något annat vi vet... det är foliehattsvarning.

Vi är nog många som lag ner galet mkt tid på detta.
Kan inte finnas någon som tvivlar på att Estonia får slagsida med mkt vatten på bildäck. Frågan är hur vatten kommer in under bildäck.
När hon lägger sig 30-40 grader tål innerväggarna så pass mkt tryck från allt vatten som samlats? Var alla dörrar stängda från bildäck ?

Detta hål skapar nya frågor o därför bör det undersökas .
Citera
2020-10-02, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Händer inte mycket? Blir det en ny oberoende och undersökning? Tycker det är en självklarhet oavsett vad orsaken till hålet är. Politikerna sticker som vanligt huvudet i sanden och faktiskt även svensk media.

Detta är för mig den största tabben någonsin av politikerna och jag skäms för Sverige. Varför lyssnade inte de på de anhörigas önskemål? Obegripligt!!

Kommer nog inte hända så mkt. Känns som det redan dött ut
Citera
2020-10-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Om nu rampen föll ner av sin egen vikt erbjöd den väll inget skydd alls? Vid varje vågdal föll den ner och skopade in kommande våg. Eller skapade hydraulik mm någon typ av friktion som stoppade upp rampen?

Rampen är ju stängd nu. Så vad säger egentligen att den var öppen?
Om hydraulik fanns kvar så ska rampen vara stängd
Citera
2020-10-02, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nu var det ju inte bara plåt.
Du får se serien först innan det är någon mening att svara dina idiotiska inlägg.

Mkt bra sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in