2020-10-01, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ang. slagsida pga vatten på däck 1 (under bildäck):

Jag hittade till slut en referens med hydrostatiska kurvor för olika fall:
SHEDDING LIGHT INTO THE LOSS OF MV ESTONIA av Andrzej Jasionowski and Dracos Vassalos, 2002 (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf)
Safety at Sea var en av forskningsgrupperna i den VINNOVA-finansierad studien om Estonia på 00-talet.

I artikeln ovan finns stabilitetskurvor för olika fall, se Fig. 7-11. Av dessa framgår (Fig. 8) att vatten endast i hyttområdet på däck 1 och 0 inte på något sätt kan ge 30 grader slagsida eller kapsejsning (inte ens med 2000 ton vatten vilket rimligen motsvarar närmast 100%:vattenfyllning). Däremot kan vi få 30 grader slagsida om däck 0, 1, och 2 har vatten med fri vätskeyta (annars ökar stabiliteten, se Fig. 7!) 4000 ton krävs men då måste vatten kunna tränga upp från däck 1 till bildäck. Det innebär såklart att däck 1 är vattenfyllt och alla där drunknat. Dessutom skall maskinrum och andra utrymmen akterut vara vattenfyllda, men det vet vi inte skedde innan slagsidan.

För att fartyget skall kapsejsa krävs ytterligare 1000 ton vatten på bildäck, totalt 5000 ton. Detta kan jämföras att det räcker med 2000 ton på bildäck 2 för att fartget skall kapsejsa (Fig. 8). Anledningen är att fartyget blir mer stabilt med helt vattenfyllda områden under vattenlinjen (sedan sjunker hon förstås till slut...).

Av detta drar författarna följande slutsats:
It can be inferred from these arguments that flooding of either forward or aft spaces below the car deck cannot induce heel angles of more than 20-25deg. Note that the stability at equilibrium in each case is higher than the initial stability of intact ship. Moreover, in case of simultaneous flooding of both, the FS and the AS, a heel angle of not more than 30deg will be induced, see Figure 11.
Therefore, it should be made clear that for MV Estonia to attain heel angles larger than about 30deg, flooding of car deck spaces must take place.

- Resultaten av de hydrostatiska beräkningarna visar alltså att det inte är möjligt att Estonia kantrade pga vatten under bildäck, och i synnerhet inte som den aktre delen var torr och slagsidan då är begränsad till ca 22 grader.
- Eftersom det krävs vatten på bildäck så måste max slagsida (22 grader) först gälla under en tid så att vatten kunde ”rinna upp” till däck 2. Först då kan fartyget nå 30 grader och sedan kapsejsa med totalt 5000 ton vatten ombord. Men detta innebär alltså att halva deplacementet (!) är vattenfyllt redan innan bryggan skickar ut alarm och Mayday-anrop. Jag överlåter åt er andra att bedöma hur rimligt det är.

Notera att ovanstående gäller oavsett hur vattnet kommer in under bildäck: Jutta Rabes sprängda hål, det ”nya” torped/ubåt/visir-hålet, eller Heiwas rostiga pool. Estonia kantrar inte oavsett.

Om jag kommer ihåg grafiken från dokumentären rätt så ligger väl det nya hålet så att vatten kan komma in på både däck 1 och bildäck. Hålet ligger så att säga "mellan" eller på både däck 1 och bildäck. Så man behöver kanske inte anta att hela däck 1 ska vara fyllt innan vätska börjar komma in på bildäck (som vad jag förstår enligt dig rapporten antar).

Ber om ursäkt att jag inte läst rapporten nu, men vet du på rak arm om den tar hänsyn till ev följdeffekter av att en mindre slagsida kan få last och bilar att flytta på sig som i sin tur ger en större slagsida? (Figurerna skriver dessutom inte ut vad axlarna betyder vad jag kan se, så det är svårt att snabbt förstå vad figurerna försöker säga.)
Citera
2020-10-01, 23:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Estland var vid tillfället ett fritt land och gör därmed som det vill

Nej man får inte göra vad man vill när som helst hur som helst. Militärtransporter och annat kan vara sånt som måste godkännas av olika myndigheter. Vi är ett "fritt" land och vi får inte alltid sälja vapen till alla länder
Citera
2020-10-01, 23:17
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semiprime
Om man skulle övervaka Estonia med ubåt skickar man väl inte in en 170m lång atomubåt i Östersjön?
Nej, verkligen inte. Alabama är ju en strategisk "boomer". Hon ska ligga dold uppe i Norra ishsvet och vänta på tredje världskriget och inte ägna sig åt eskorttjänst i plaskdammen Östersjön.

Men om hon stävar in i Faslane med en skada i tornet ett eller två dygn efter Estoniakatastrofen kan det ju ge upphov till rykten.
Citera
2020-10-01, 23:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Som jag skrev förut har jag ägnat orimligt mycket tid på Estoniafrågan genom åren. Det leder väl tyvärr också till att jag blir orimligt irriterad på nytillkomna som fastnat för en ny dokumentär eller bok i ärendet och sedan vägrar ta in all annan information som funnits i 25 år. Vissa blir irriterade, och det är kanske motiverat, men de borde kolla in kompisen i spegeln också och fundera om han verkligen läst på tillräckligt och har rätt kritisk blick.

Det är heller inte så att jag inte är intresserad av det ”nya hålet” och hur det kan ha tänkas uppstått, tvärtom. Det är oerhört intressant. Men det är ju heller ingen nyhet att vatten under vattenlinjen inte fick Estonia att kapsejsa. Det visste man redan på 90-talet från olika stabilitetsberäkningar och kanske t.o.m. när hon byggdes 1979 (?). Likaså vet vi säkert att 20 personer överlevde från däck 1 så det kan inte ha varit närmast vattenfyllt när de tog sig ut.

På andra sidan har vi då ett officiellt scenario med ett bogvisir på land, men många frågetecken. När föll visiret av? Hur kunde hon ligga på sidan länge nog för att sjunka? När uppstod slagsidan? Var rampen verkligen helt öppen när slagsidan kom? Kan det finnas ett hål också? Alla dessa frågor är viktiga, och förtjänar kanske mer uppmärksamhet. Men att döma ut JAIC och allt i närheten för att sjunkförloppet inte passar alla observationer, samtidigt som man glatt accepterar att en ubåt eller torped ska ha sänkt Estonia när detta inte passar in på nästan något annat vi vet... det är foliehattsvarning.

Hur länge har det var känt om det där hålet då? Jag är mest förvånad att ett sånt stor skepp sjunker på så kort tid.
Citera
2020-10-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Det var dock det första som den norska experten var inne på... Att det sedan avfärdades var framför allt pga vikten (55 ton), vilket är sant och rimligt. Jag kritiserar honom inte.

Men, han gjorde ju faktiskt aldrig någon beräkning alls på vilken kraft det blir om 55 ton samtidigt lossnar i en fart på 20 knop...

Han nämner däremot att det krävs en kraft som är 20 ggr kraftigare än 55 ton.

Är det då så orimligt att 20 knop är vad som behövs för att komma upp i den kraften? Men det borde väl gå att göra ungefärliga beräkningar på vilken kraft det motsvarar, hur som helst verkade han aldrig ta hänsyn till vilken hastighet som bogvisiret lossnade i.

Tillägg: + Att det samtidigt var stormvindar på runt 20 m/sek. (Vilket även gör det mindre självklart för mig att visiret bara sjönk rakt ned)

Fast givetvis är jag inte 100 % säker, det är en teori. Men ingen annan teori har hitills förklarar fler motstridiga uppgifter för mig än den teorin.

Det skulle kunna förklara varför det påstås att vattnet kom från två helt olika håll, det skulle kunna förklara varför vittnet såg ”något vitt” som sedan plötsligt försvann.

Det skulle kunna förklara varför norska militären i dokumentären såg det som osannolikt att det var en sprängning (även om han inte uteslöt det till 100 %).

Men ni kan vara lugn, jag tror fortfarande att det finns mer skumma grejer bakom Estoniahistorian :-)

Den här teorin förklarar inte hur regeringar har hanterat det och allt hemlighetsmakeri. Jag tror just nu att själva olyckan var en olycka, men att övriga märkligheter kan ha mer att göra med vad som exempelvis fraktades på bildäcket.

Dels baserat på alla uppgifter relaterat till det militära, eller varför dykarna enligt officiella rapporten undersökte alla däck utom bildäcket. Varför det är bristfälliga uppgifter om hur man har undersökt vissa delar av fartyget. Osv.

Hur som helst är det många frågor kvar att besvara även med min teori och jag ser inte att man har utrett olyckan/fartyget tillräckligt. Och inte minst om hålet fanns där hela tiden, olycka eller inte.

20 knop?
Citera
2020-10-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej man får inte göra vad man vill när som helst hur som helst. Militärtransporter och annat kan vara sånt som måste godkännas av olika myndigheter. Vi är ett "fritt" land och vi får inte alltid sälja vapen till alla länder

I det här fallet så var det säkert NATO som egentligen ville ha det hemliga materialet från Ryssland. Sverige och Estland hjälpte till på olika sätt. Esterna hade säkert inget emot det. De var ju ganska sura på Ryssarna och ville bli NATO-medlemmar. Detta var ju naturligtvis hemliga operationer så man gick säkert inte den vanliga vägen och sökte alla tillstånd som behövdes. Den svenske tulltjänsteman som har bekräftat att man släppte igenom transporter utan kontroll sa att han aldrig hade varit med om något liknande,
Citera
2020-10-01, 23:24
Medlem
gullfias avatar
Det kan ha funnits annan olaglig skit på båten också. Alla som minns den här tiden - i Stockholm, och har en uppfattning om hur illa det var när Sovjetsystemet brakat ihop - vet att det var rena vilda västern!
Saker stals hej-vilt i Stockholm och smugglades till Baltikum och Polen för att säljas där.

Ifrån Baltikum och Polen anlände allt från knark, vapen till kriminella, prostituerade tjejer, stöldligor, och laster med konstiga grejer som någon köpte upp. I mitt studentboende var det en kille som hade köpt en massa konservburkar med mat och kött som han sålde för en krona styck. Om folk i Stockholms innerstad fick sin bil stulen så gick de ned till Värtahamnen, vid infarten mot kvällens båt österut. Där kunde han i många fall upptäcka sin bil i kön till färjan och rapportera till polisen. Brottslingen försökte samma sak igen, nästa kväll.

Folk i Estland och hela andra sidan Österjön var fattiga som kyrkråttor, fullständigt disillusionerade med politiken - levde i ruinerna efter en försvunnen stormakt, i en ny stat som var genomkorrupt, styrd till stor del av CIA, där nästan inget funkade som det skulle. Det fanns gott om människor som faktist svalt - de visste inte var deras nästa mål mat skulle komma ifrån. Det fanns nästan inga jobb och många som faktiskt arbetade fick inte ut sin lön. Vem som helst kan bli kriminell under sådana omständigheter. Det kan hända att båtens kapten och stora delar i besättningen var insyltade i någon stor härva för att tjäna pengar. Låt säga att det var så - och de råkade i konflikt med gangsters..

Kort och gott - det var inte BARA ryska militären, eller CIA som hade stora intressen på de här båtarna - och som var skrupelfria. Det var även ryska maffian, estniska maffian, Jugoslaviska maffian som var mycket aktiv i Sverige vid den här tidpunkten och många andra gangsters. Visserligen kanske såna inte skulle orsaka en explosion på en färja med flit - men konstigare saker har hänt!
Citera
2020-10-01, 23:24
Medlem
1876randoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Som nya zeeländaren i dokumentären sa, så samarbetade MI6 och SäPo i smugglingen. Smugglingen ska ha rört ytterst känslig missilteknik.

Calle räknade väl kallt med att ryssarna skulle låta skiten fortgå. Eller så körde en svensk ubåt in i skiten av misstag - då man eskorterade.
Nej. Det var militären som smugglade varorna, det är till och med bekräftat av militären att dom åkt över med varor 2 gånger.

Att det var KSI är troligt men inte bekräftat.

Avhopparen från MI6 hävdar att dom var inblandade, vilket är mycket möjligt. Vi har haft ett militärt samarbete mellan våra militära underrättelsetjänster sedan innan DC3:an, vad deras roll var är oklart.

Det är inte säkert alls att statsministern eller försvarsministern visste om smugglingen innan olyckan skedde.
Senast redigerad av 1876random 2020-10-01 kl. 23:26.
Citera
2020-10-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Då hade det varit väldigt intressant att höra din åsikt vad du grundar den på. Tycker du att havet är den bästa gravplatsen? Tycker du inte att svenska medborgare ska begravas på en kyrkogård eller annan plats anhörig kan begrava personen?.

Nu var frågan inte ställd till mig, men allt fler efterlevande ansöker om att få strö sina anhörigas aska i havet. Ett dilemma med Estonia är att alla saknade inte kommer att återfinnas. Ett antal efterlevande kommer säkert att få tröst genom att kunna begrava sina döda hemma i byn, andra kommer att tas ifrån det de betraktat som sina käras grav.
Citera
2020-10-01, 23:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Som jag skrev förut har jag ägnat orimligt mycket tid på Estoniafrågan genom åren. Det leder väl tyvärr också till att jag blir orimligt irriterad på nytillkomna som fastnat för en ny dokumentär eller bok i ärendet och sedan vägrar ta in all annan information som funnits i 25 år. Vissa blir irriterade, och det är kanske motiverat, men de borde kolla in kompisen i spegeln också och fundera om han verkligen läst på tillräckligt och har rätt kritisk blick.

Det är heller inte så att jag inte är intresserad av det ”nya hålet” och hur det kan ha tänkas uppstått, tvärtom. Det är oerhört intressant. Men det är ju heller ingen nyhet att vatten under vattenlinjen inte fick Estonia att kapsejsa. Det visste man redan på 90-talet från olika stabilitetsberäkningar och kanske t.o.m. när hon byggdes 1979 (?). Likaså vet vi säkert att 20 personer överlevde från däck 1 så det kan inte ha varit närmast vattenfyllt när de tog sig ut.

På andra sidan har vi då ett officiellt scenario med ett bogvisir på land, men många frågetecken. När föll visiret av? Hur kunde hon ligga på sidan länge nog för att sjunka? När uppstod slagsidan? Var rampen verkligen helt öppen när slagsidan kom? Kan det finnas ett hål också? Alla dessa frågor är viktiga, och förtjänar kanske mer uppmärksamhet. Men att döma ut JAIC och allt i närheten för att sjunkförloppet inte passar alla observationer, samtidigt som man glatt accepterar att en ubåt eller torped ska ha sänkt Estonia när detta inte passar in på nästan något annat vi vet... det är foliehattsvarning.

Jag håller med dig. Är inte lika påläst som dig. Men jag var 18 år då Estonia sjönk och man har sett alla möjliga teorier och dokumentärer passera genom åren.
Tidigt förklarade man att när vatten kom in på bildäck så var det som att försöka balansera en ungspanna med vatten. Ganska snabbt kommer vattnet att göra att båten tippar åt någon sida och där bildas ett stabilare läge när vattnet ligger i en V-formad vagga som uppstår mellan bildäck och vägg. Lägg därtill att bilar lär ha kasat med och lagt sig i sidan. Man sparkar väl bara en kloss bakom däcket på bilarna. De kedjas inte fast.
Citera
2020-10-01, 23:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Tror du att det är bogvisiret som orsakat olyckan?
Ja, det är jag helt övertygad om.

Efter att ha fräschat upp mina ~15 år gamla minnen av stabilitet m.m. för Estonia är jag ännu mer säker. Jag har inte sett någon förklaring till hur Estonia kunde kantra som inte innefattar sådär 1000 ton vatten på bildäck. Man kan få dit vatten med stängt bogvisir, t.ex. med brandsläckning som på El Salaam Boccaccio, men med tanke på att vi har minst tre vittnen som sett vatteninträngning vid rampen och visiret i fråga befinner sig på Muskö verkar det lita bakvänt att leta efter sådana förklaringar.

Men man skall leva av sina tvivel som LGWP säger. Jag kommer att kolla efter andra seriösa beräkningar av Estonias stabilitet. Kanske det finns någon som hävdar att fri vätskeyta på däck 1 faktisk kan ge 30 grader slagsida? Eller kan man tänka sig att en stor mängd vatten på däck 1 + lastförskjutning på däck 2 räcker? Då blir nästa steg att kolla vittnesmålen från de 20 överlevande på däck 1 i detalj. Finns det någon möjlighet för dessa att ta sig ut mellan 01:00 - 01:15 utan att upptäcka hålet i skrovet eller 1000-2000 ton vatten som garanterat ändå måste in för att åstadkomma slagsidan? Jag kan inte idag se att det var möjligt, men...
Citera
2020-10-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det kan ha funnits annan olaglig skit på båten också. Alla som minns den här tiden - i Stockholm, och har en uppfattning om hur illa det var när Sovjetsystemet brakat ihop - vet att det var rena vilda västern!
Saker stals hej-vilt i Stockholm och smugglades till Baltikum och Polen för att säljas där.

Ifrån Baltikum och Polen anlände allt från knark, vapen till kriminella, prostituerade tjejer, stöldligor, och laster med konstiga grejer som någon köpte upp. I mitt studentboende var det en kille som hade köpt en massa konservburkar med mat och kött som han sålde för en krona styck. Om folk i Stockholms innerstad fick sin bil stulen så gick de ned till Värtahamnen, vid infarten mot kvällens båt österut. Där kunde han i många fall upptäcka sin bil i kön till färjan och rapportera till polisen. Brottslingen försökte samma sak igen, nästa kväll.

Folk i Estland och hela andra sidan Österjön var fattiga som kyrkråttor, fullständigt disillusionerade med politiken - levde i ruinerna efter en försvunnen stormakt, i en ny stat som var genomkorrupt, styrd till stor del av CIA, där nästan inget funkade som det skulle. Det fanns gott om människor som faktist svalt - de visste inte var deras nästa mål mat skulle komma ifrån. Det fanns nästan inga jobb och många som faktiskt arbetade fick inte ut sin lön. Vem som helst kan bli kriminell under sådana omständigheter. Det kan hända att båtens kapten och stora delar i besättningen var insyltade i någon stor härva för att tjäna pengar. Låt säga att det var så - och de råkade i konflikt med gangsters..

Kort och gott - det var inte BARA ryska militären, eller CIA som hade stora intressen på de här båtarna - och som var skrupelfria. Det var även ryska maffian, estniska maffian, Jugoslaviska maffian som var mycket aktiv i Sverige vid den här tidpunkten och många andra gangsters. Visserligen kanske såna inte skulle orsaka en explosion på en färja med flit - men konstigare saker har hänt!

Men det finns ju inget som tyder på någon explosion. I alla fall inte det nyupptäckta hålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in