2020-09-27, 11:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Har du själv upplevt att vi snurrar eller annat konstigt runt vår planet?
Snurren orsakar att det är 1/1000 högre gravitation vid nordpolen än vid ekvatorn. Hur menar du att man skulle uppleva en så liten skillnad?
Är ju ingen karusell som snurrar ett varv på 10 sekunder det handlar om
utan det är handlar om ett varv på 24 timmar. Alltså hälften jämfört med timvisaren i en klocka.
Citera
2020-09-27, 14:21
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Konstigt att det då kan hamna på film.
Ja.
Jo, men jag skulle vilja ha svar från en plattjordare. Och i detta fall Black-Ivan då han säger att midnattssol på norra halvklotet faktiskt existerar.
Senast redigerad av Fangface 2020-09-27 kl. 14:26.
Citera
2020-09-28, 17:21
Medlem
Stjärnbilderna är det samma varje dag och det kvittar vilken årstid det är, och det är helt omöjligt på en rund planet.

Våra förfäder som använde stjärnbilder som kompass skulle inte kunna göra det om stjärnbilderna ändrades.
Citera
2020-09-28, 17:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
Stjärnbilderna är det samma varje dag och det kvittar vilken årstid det är, och det är helt omöjligt på en rund planet.

Våra förfäder som använde stjärnbilder som kompass skulle inte kunna göra det om stjärnbilderna ändrades.
Stjärnhimlen ändrar sig, och det är uppenbart fullt möjligt på en sfärisk planet.
Citera
2020-09-28, 18:15
Medlem
Citat:

Det är olika stjärnbilder på södra respektiva norra halvklotet. Omöjligt på en platt jord. Om man tittar söderöver i australien, sydafrika och argentina så ser man samma stjärnbilder. Men på en platt jord hade man sett åt tre olika håll.
Citera
2020-09-29, 21:30
Medlem
Citat:

Varför det?
Citera
2020-09-29, 22:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Varför det?
Därför att på en rund skiva så skulle söderut från Sydamerika, Australien och Malaysia vara åt olika håll. Ändå är det samma stjärnor kring södra himmelspolen. På en rund skiva skulle södra polstjärnan sigma octantis inte kunna vara rakt söderut från alla tre positionerna.
Citera
2020-09-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Därför att på en rund skiva så skulle söderut från Sydamerika, Australien och Malaysia vara åt olika håll. Ändå är det samma stjärnor kring södra himmelspolen. På en rund skiva skulle södra polstjärnan sigma octantis inte kunna vara rakt söderut från alla tre positionerna.
Jag missförstod dig när du skrev ordet "rund". Trodde du menade "sfärisk", du menade uppenbarligen "platt, rund skiva".
Citera
2020-09-30, 22:32
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Verkligen? Gå då ut och ta en bild på Jungfrun imorgon.
Citera
2020-10-01, 08:35
Medlem
Citat:
Stjärnbilderna är det samma varje dag och det kvittar vilken årstid det är,
Nja, det stämmer bara delvis. Stjärnorna syns bara nattetid, och vissa stjärnbilder, de cirkumpolära, syns varje natt, oberoende av årstid. På Uppsalas breddgrad gäller det de stjärnbilder som är mindre än 60 grader från norra himmespolen. Till exempel Karlavagnen, Svanen och Cassiopeja. Andra, som Orion, syns bara vissa årstider.
Citera
2020-10-02, 06:17
Medlem
poppilos avatar
Stjärtbilderna ändrar sig inte för vår öga. Möjligtvis ändrar dom sig framöver men det tar tid för oss på jorden att uppfatta det för det är så långt bort så vi reagerar inte på det. Jag har sett samma bilder hela tiden varje gång jag kollar upp oavsett var på jorden jag är, och jag har varit i alla länder i världen.
Citera
2020-10-02, 07:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Stjärtbilderna ändrar sig inte för vår öga. Möjligtvis ändrar dom sig framöver men det tar tid för oss på jorden att uppfatta det för det är så långt bort så vi reagerar inte på det. Jag har sett samma bilder hela tiden varje gång jag kollar upp oavsett var på jorden jag är, och jag har varit i alla länder i världen.
Då har du helt enkelt sett fel. Eller så har du endast befunnit dig på endast en plats på jorden och helt enkelt haft den flaxen att bara titta upp vid tillfällen då himlen ser likadan ut.

Nu vet jag att det inte går att övertyga dig om annat än att du har rätt, men för övriga, gör så här:

Ställ en systemkamera på stativ. Ha bländarvärdet så högt som möjligt (minsta öppning). Använd manuell slutartid, kanske en timme. Titta på resultatet.

Exempel: https://previews.123rf.com/images/sbhaumik/sbhaumik1508/sbhaumik150800294/44511097-star-moving-on-the-sky-and-milky-way-in-indian-mountain-.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in