2020-09-26, 23:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Låt det vara så länge tills vidare..låt oss diskutera jordens form och hur allt kan stå emot gravitationen fullt ut när det snurrar?

Stå emot när det snurrar? Vad menar du?

Allt står inte emot gravitationen. Ibland kollapsar konstruktioner pga överbelastning eller vara sin egenvikt. Ibland har man missbedömt tyngdpunktens läge.

Centrifugalkraften som uppstår pga jordens rotation påverkar ju oss inte speciellt mycket, eller hur?

Eller var det nåt annat du menade?
Citera
2020-09-26, 23:43
Medlem
Citat:
Det var en ingenjörsutbildning. Inget konstigt. Jag har lärt mig mer på nätet som inget annat kan erbjuda. Så till din fråga!.. det finns inget konstigt..Men jag blev erbjuden en uppgift av läraren. Hur ritar du en kvadrat utanför boxen? Jag var den enda i klassen som klarade det.

Det är inget som helst svar på frågan vad det är för fel på den allmänna uppfattningen om hur "allt" kan klara av "snurren".

Citat:
...låt oss diskutera jordens form och hur allt kan stå emot gravitationen fullt ut när det snurrar?

Den allmänt accepterade förklaringen har du såklart lärt dig på "chalmers". Vad jag undrar är vad du har emot den och vad du har för evidens för att något så grundläggande som Newtons rörelselagar är felaktiga?
Citera
2020-09-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är inget som helst svar på frågan vad det är för fel på den allmänna uppfattningen om hur "allt" kan klara av "snurren".

Den allmänt accepterade förklaringen har du såklart lärt dig på "chalmers". Vad jag undrar är vad du har emot den och vad du har för evidens för att något så grundläggande som Newtons rörelselagar är felaktiga?
Har inget emot dem förutom dem bryter mot lagar som jag lärt mig..tex andra lagen inom Newton
Citera
2020-09-26, 23:49
Medlem
Citat:
Har inget emot dem förutom dem bryter mot lagar som jag lärt mig..tex andra lagen inom Newton

På vilket sätt strider Newtons andra mot att "allt" kan stå emot "snurren"? Newtons 2:a är enligt mig förklaringen till att "allt" kan stå emot "snurren".

Hemskt ledsen, men du och din plattjordstes känns lite... hmmm... ogenomtänkt. Och väldigt mycket baserad på okunskap.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-09-26 kl. 23:53.
Citera
2020-09-27, 00:08
Medlem
Citat:
På vilket sätt strider Newtons andra mot att "allt" kan stå emot "snurren"? Newtons 2:a är enligt mig förklaringen till att "allt" kan stå emot "snurren".

Hemskt ledsen, men du och din plattjordstes känns lite... hmmm... ogenomtänkt. Och väldigt mycket baserad på okunskap.
Så du och alla NASA doktorer känns mer bekvämt fär dig?..tillåt mig skratta..Dem lurar tyvärr av USA:S skattebetalare 60 miljoner dollar om dagen. Är du ok med detta eller vadå?
Citera
2020-09-27, 00:18
Medlem
Citat:
Så du och alla NASA doktorer känns mer bekvämt fär dig?..tillåt mig skratta..Dem lurar tyvärr av USA:S skattebetalare 60 miljoner dollar om dagen. Är du ok med detta eller vadå?

Tror inte Amerikansk skattepolitik är trådens ämne. Och om det vore det så är inte x dollar till y ett evidens för att jorden är fyrkantig.

Nu har du på kort tid duckat två olika ämnen. Dels vad det faktum att vi hittar på jorden betyder och dels vad i hela värden det är för märkligt med att "allt" kan stå emot "snurren". Byter du alltid ämne när det känns jobbigt?

Tycker vi återvänder till detta med gravitation och hur allt kan stå emot snurren. Varför skulle inte tyngdkraften kunna stå emot snurren? Tyngdkraften är ju trots allt större än snurkraften.
Citera
2020-09-27, 00:32
Medlem
Citat:
Tror inte Amerikansk skattepolitik är trådens ämne. Och om det vore det så är inte x dollar till y ett evidens för att jorden är fyrkantig.

Nu har du på kort tid duckat två olika ämnen. Dels vad det faktum att vi hittar på jorden betyder och dels vad i hela värden det är för märkligt med att "allt" kan stå emot "snurren". Byter du alltid ämne när det känns jobbigt?

Tycker vi återvänder till detta med gravitation och hur allt kan stå emot snurren. Varför skulle inte tyngdkraften kunna stå emot snurren? Tyngdkraften är ju trots allt större än snurkraften.
Tja..ni duckar ju hela tiden så låt mig introducera mig själv!

Jag tror alla är förmögna att tänka sig in i en situation men ett klot lika stort som England. Så varför i jisse namn då? Jo ..för att tänk själv om det klotet står på östra sidan av jordklotet. Skulle den inte trilla av då? Näe...för gravitationen skulle vara så stark att den höll emot!
Citera
2020-09-27, 01:38
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
.. Varför tror du att jorden är rund?
För att alla tillgängliga data och fakta entydigt säger just detta. Ingen annan modell fungerar enligt mänsklig logik, eller praktik. Fantasi är en annan sak.
Citera
2020-09-27, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
För att alla tillgängliga data och fakta entydigt säger just detta. Ingen annan modell fungerar enligt mänsklig logik, eller praktik.
Har du själv upplevt att vi snurrar eller annat konstigt runt vår planet?
Citera
2020-09-27, 07:25
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Så vad säger du om norra finland..midsommarsol som sänker sig och höjer sig under tre dagar. Det matchar perfect samtidigt som det är avsaknad av sol i antarctis april till oktober enligt Wikipedia.
Men hallå! Midnattssol existerar inte, det är fakta och bevisat.

Det är en "reflektion från tidigare ljusstrålar som som uppfattas av ögonen som solljus.
Eftersom det tar tid för ljuset att uppfattas för ögonen så har solen redan gått ner och det man ser är en efterskede av hela saken."

Men om vi leker med tanken ATT det existerar; finns det även midnattssol på Antarktis?
Citera
2020-09-27, 07:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Det är en "reflektion från tidigare ljusstrålar som som uppfattas av ögonen som solljus.
Eftersom det tar tid för ljuset att uppfattas för ögonen så har solen redan gått ner och det man ser är en efterskede av hela saken."
Konstigt att det då kan hamna på film.
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Men om vi leker med tanken ATT det existerar; finns det även midnattssol på Antarktis?
Ja.
Citera
2020-09-27, 11:14
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Tja..ni duckar ju hela tiden så låt mig introducera mig själv!

Jag tror alla är förmögna att tänka sig in i en situation men ett klot lika stort som England. Så varför i jisse namn då? Jo ..för att tänk själv om det klotet står på östra sidan av jordklotet. Skulle den inte trilla av då? Näe...för gravitationen skulle vara så stark att den höll emot!

Ett klot lika stort som England är en så pass stor kropp att den skulle absolut kollapsa in i Jordklotet och självklart inte "trilla av", varför skulle ett sådant klort "trilla av" menar du? Det finns ingetning "under" Jorden (upp och ner finns inte rent krasst) som skulle dra "ner" klotet. Det stora klotet och Jorden dras båda mot varandra pga respektives gravitation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in