2019-11-14, 11:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Min andra video tacklar ditt inprogrammerade svar.

Men, ja, kameran är belägen under bordets kant. Hur ska han kunna sätta kameran tillräckligt nära bordet för att annars efterlikna en horisont menar du? Har vi kameror på atomnivå?

Ställ dig upp och flytta myntet fram och tillbaka, och se om det döljs av något. Gör det inte det? Konstigt, för du kan se solnedgångar även från hög höjd, exv flygplan.
Citera
2019-11-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast jorden ser ju inte platt ut! Det uppstår ett krön några kilometer ut på en till synes plan yta.

Sen tillkommer allt det andra. Gravitation, kompasser, solförmörkelser, solnedgångar, höstdagjämningar, jordbävningar, årstider, kartor, ja du vet alla de där grejerna du helt saknar förklaringar till. Sorry, glömde eldflugans rumpa.

Jag VET att det ser ut att finnas en kurva vid marknivå på inzoomade bilder. Jag vet det. Jag vet också att den kurvan inte längre är märkbar så fort du höjer dig. Det har jag visat dig, men du verkar helt ignorera det i din kurviga övertygelse?

Yes, mycket blir oförstått när du lämnar ett trosystem du alltid hållt som sanning. Trist.
Citera
2019-11-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ställ dig upp och flytta myntet fram och tillbaka, och se om det döljs av något. Gör det inte det? Konstigt, för du kan se solnedgångar även från hög höjd, exv flygplan.

Är du under eller över solen då du flyger på hög höjd och ser solen gå ner bakom horisonten? Är mannen i videon, i stående position och kameran riktad över bordet, över eller under myntet?
Citera
2019-11-14, 11:35
Medlem
Mafiabhoys avatar
Senast redigerad
Senast redigerad av Mafiabhoy 2019-11-14 kl. 11:39.
Citera
2019-11-14, 11:35
Medlem
Citat:
Btw, bara för att du frågar:

https://nationalpostcom.files.wordpress.com/2018/02/strontium-atom.jpeg?quality=80&strip=all&w=780

Ett foto på en strontiumatom. Cool va?

Aa, det var lite coolt. Sätt den på bordets yta och filma myntet, så får vi se vad som händer. 😉
Citera
2019-11-14, 11:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Är du under eller över solen då du flyger på hög höjd och ser solen gå ner bakom horisonten? Är mannen i videon, i stående position och kameran riktad över bordet, över eller under myntet?

Du är 'över solen' i flygplanet. Det har med stor sannolikhet sin undersida belyst av solen vid solnedgång. Ställer sig videomannen upp är han likaledes över myntet, men det kommer inte bli halvdolt, såvida han inte flyttar det utanför kanten.
Citera
2019-11-14, 11:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Aa, det var lite coolt. Sätt den på bordets yta och filma myntet, så får vi se vad som händer. 😉

Men det går ju naturligtvis att filma med en kamera helt i linje med bordsskivan. Kameran i klippet är ju utanför den närmaste bordskanten. Flytta upp den några millimeter bara så filmbildens mittlinje kommer ovanför kanten. Behövs inga 'atomkameror' för det. Killen med filmen är oärlig helt enkelt.
Citera
2019-11-14, 11:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag VET att det ser ut att finnas en kurva vid marknivå på inzoomade bilder. Jag vet det. Jag vet också att den kurvan inte längre är märkbar så fort du höjer dig. Det har jag visat dig, men du verkar helt ignorera det i din kurviga övertygelse?

Yes, mycket blir oförstått när du lämnar ett trosystem du alltid hållt som sanning. Trist.

Nej, det är ingen som ignorerar detta. Gång på gång säger vi att vattenytan ser plan ut, för att utsnittet av jordens hela yta är så försvinnande litet. Horisonten flyttas bortåt i takt med att du höjer dig, detta har också sagts så otroligt många gånger de senaste sidorna. Båda dessa fenomen är förutsägbara när vi pratar jordens sfäriska form.
Citera
2019-11-14, 11:54
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen som ignorerar detta. Gång på gång säger vi att vattenytan ser plan ut, för att utsnittet av jordens hela yta är så försvinnande litet. Horisonten flyttas bortåt i takt med att du höjer dig, detta har också sagts så otroligt många gånger de senaste sidorna. Båda dessa fenomen är förutsägbara när vi pratar jordens sfäriska form.

Om jag på några kilometers avstånd kan se hur saker lutas bort från mig pga en kurva, så torde den kurvan göra sig påmind även då jag blickar ut över några mil på lite högre höjd. Det gör den inte. En horisont som förflyttar sig bakåt är helt i linje med vad en mikroskopisk kamera skulle se då den höjer sig en nanometer i taget över ett bord. 👍
Citera
2019-11-14, 11:55
Medlem
Citat:
Men det går ju naturligtvis att filma med en kamera helt i linje med bordsskivan. Kameran i klippet är ju utanför den närmaste bordskanten. Flytta upp den några millimeter bara så filmbildens mittlinje kommer ovanför kanten. Behövs inga 'atomkameror' för det. Killen med filmen är oärlig helt enkelt.

Skalan blir helt åt fanders fel om vi ska försöka jämföra en kamera som filmar längst med en bordsskiva med en människa som blickar ut över havet.
Citera
2019-11-14, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Skalan blir helt åt fanders fel om vi ska försöka jämföra en kamera som filmar längst med en bordsskiva med en människa som blickar ut över havet.

Varför länkar du till filmen i ett försöka att visa hur solen går ner på jorden då?
Citera
2019-11-14, 12:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om jag på några kilometers avstånd kan se hur saker lutas bort från mig pga en kurva, så torde den kurvan göra sig påmind även då jag blickar ut över några mil på lite högre höjd. Det gör den inte. En horisont som förflyttar sig bakåt är helt i linje med vad en mikroskopisk kamera skulle se då den höjer sig en nanometer i taget över ett bord. 👍

Varför säger du att du kan se 'saker luta bort från dig pga kurva'? Har du sett detta, eller har någon sagt att det är så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in