2020-10-02, 01:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Jag vet inte hur Estonia är byggd men visst har väl fartyget en port där bak också så de slapp vända bilarna när de skulle av färjan eller backa sig av.

En vild tanke som slagit mig är att hade det varit möjligt att snabbt öppna den bakre porten och på så sätt låta det mesta vattnet helt enkelt passera rakt igenom och sen låtit pumparna ta hand om det som rann ner från bildäck och även från hålet midskepps.
Jag har sett den idén förut, och den skulle nog kunna ha fungerat eftersom Estonia gick med 1 grad akterlig trim. Men hur skulle man lyckats öppna akterporten med > 1000 ton vatten som skvalpar omkring...? I synnerhet som vattnet bör ha varit djupare vid akterporten. Tror inte det fanns en fjärrstyrning.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-02 kl. 01:40.
Citera
2020-10-02, 01:35
Medlem
Karta över rutten som Estonia hade. Hon hade behövt segla i alla fall två timmar till för att vara på svenskt vatten. Bogskär tillhör Finland. Men där hon sjönk ska ju enligt alla uppgifter vara på internationellt vatten

Som sagt två timmar till så hade Sverige själva kunnat bestämt att fartyget skulle bärgas. Nu blev det tyvärr inte så.

http://www.estoniasamlingen.se/images/rutten2.jpg
Citera
2020-10-02, 01:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
En invändning till hans teori i filmen det är att rampens gångjärn på babords sida var trasiga. Så bara för att ROV:en inte kommer in upptill genom glipan vid rampen till bildäck så måste den ha kommit in via ett hål i skrovet, säger han. Men om gångjärnen är trasiga på babords sida så kan rampen vara mer stängd upptill (på babords sida) och det finnas en större öppning för ROV:en nedtill på styrbords sida för att rampen helt enkelt är sned.
Jag spolade mig igenom filmen för att hitta var han menade att hålet var någonstans, men jag fattade aldrig. Han hade en grafik där hålet var på babords bog, nära fören?

Sedan måste jag än en gång framhålla att det är helt underbart att Witte har en modell av Estonias förskepp i skala 1:50 (?) på köksbordet!
Citera
2020-10-02, 01:43
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag spolade mig igenom filmen för att hitta var han menade att hålet var någonstans, men jag fattade aldrig. Han hade en grafik där hålet var på babords bog, nära fören?
Enligt slutrapporten så var rampen öppen en meter på ovansidan.
Men det fanns fler hål i fören?
Jag blir inte riktigt klok på slutrapporten i den skriver de om fler hål men förstår inte riktigt på vilket sätt och om de har bidragit.
Senast redigerad av Tarstan 2020-10-02 kl. 01:47.
Citera
2020-10-02, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Kunde ett isberg riva till en 90 meters reva i Titanic så kan nog bogvisiret på 55 ton trycka upp ett i jämförelse pyttehål i Estonia.
Se dokumentären så får du förklaringen där. Pyttehål? 4 meter högt 1.2 meter brett är knappast pytte.
Citera
2020-10-02, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns massor av inlägg på det temat om du läser. Botten består av mjukt sediment och under det finns hårdare moränlera. Om det finns större stenblock vet jag inte. men skadan på fartyget är väldigt tydlig. Det är som att något större föremål med en trubbig spets har pressats mot skrovet. Men det finns inga skrapmärken eller revor runt om utan det är bara intryckt på ett ställe. Jag tycker därför att en kollision är mer trolig än en sten. Det är dessutom tveksamt om fartyget någonsin har legat med hålet nedåt mot botten.
Håller med. Precis vad jag tänkte.
Citera
2020-10-02, 01:47
Medlem
Giant Squids avatar
Om det nu rullat in några militära fordon med grejer så borde lastbilarnas förare vara med på passagerarlistan. Antingen som överlevare eller som omkomna. Kan det vara förarnas hytter Rockwaterdykarna fick order om att undersöka närmare?
Citera
2020-10-02, 01:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Sedan måste jag än en gång framhålla att det är helt underbart att Witte har en modell av Estonias förskepp i skala 1:50 (?) på köksbordet!

Vid 4:30 börjar han prata om var hålet borde finnas: Nära fören på styrbords sida.
5:30 börjar han prata om sitt bevis att ROV:en inte kommer in upptill vid rampen utan går ner djupare och på ett mystiskt sätt kommer in på bildäck.
Citera
2020-10-02, 01:56
Medlem
Citat:
Vid 4:30 börjar han prata om var hålet borde finnas: Nära fören på styrbords sida.
5:30 börjar han prata om sitt bevis att ROV:en inte kommer in upptill vid rampen utan går ner djupare och på ett mystiskt sätt kommer in på bildäck.

ja Estonia ligger upp och ner så vill du in på bildäck är det nog lättare att komma in om du dyker djupare, så inget mystiskt alls.
Citera
2020-10-02, 01:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Styrbord var det såklart, hjärnsläpp på nattkröken.

Vet inte om det var så mycket till bevis dock.
Citera
2020-10-02, 02:00
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Ja. Det förekommer transporter av Farligt gods dagligen på finlandsfärjorna med skitfarliga kemikalier. Det finns ingeN lag som säger att man inte får transportera militär materiel på civila farkoster.

Hur tror du utländska förband med sin materiel kommer hit för att öva?

Civilt farligt gods omfattas av ett grundligt regelverk och jag kan som passagerare göra bedömningen om det är värt risken att åka tillsammans med en tankbil på färjan eller inte. Så du menar att vapenexport/import inte faller under handelsavtal och att Försvarsmakten kan köra utan papper? Varför finns det då exempelvis tullbefrielser för militär utrustning inom EU?

- Tjena Tullverket det är Gösta på FMV (egentligen jag), det kommer en lastbil på torsdag med militär utrustning (egentligen ryska smuggelcigg). Kan ni vara snälla att inte titta i den utan bara vinka förbi. Tack, och tack för senast!

Transporterar du en handelsvara över gränser så följs den av dokumentation. Finns det inga papper kallas det att smuggla.

Med militärflyg.
Citera
2020-10-02, 02:01
Medlem
Sanningen om Estonia kommer aldrig komma fram till allmänheten. Det är för känsligt och måste mörkas av den korrupta eliten som styr.

Förmodligen har hålets orsakats av antingen att en ubåt av misstag kört in i Estonia. Eller har en rysk övningstorped skjutits på Estonia för att sänka henne. Detta för att ryssarna inte kunde tillåta det som smugglades på Estonia skulle nå fram. Om det som smugglades var så känsligt att det äventyrar Rysslands försvar så tror jag att de inte tvekar att sänka Estonia. Tror mest på sista teorin.

De ansvariga för smugglingen bör åtalas. Utsätta civila för så stor risk genom olagliga militärsmugglingar bland civila är sjukt cyniskt. Jag undrar varför inte Sverige får stå till svars för detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in