Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Estonia hade ventilationstrummor från däck 1 och 0 under bildäck som mynnade på fartygets sidor. Dessa öppningar hamnade under vatten när slagsidan översteg ca 30 grader. Vid 35 grader kommer akterfönster på däck 4 och dörrar på däck 5 på kunna ta in vatten och sen går det fort.
En av de frågor som debatterats är hur snabbt kantringen borde ha gått. Om
det skett närmast ögonblickligen, som för HoFE, så hade Estonia flutit en bra stund. Men hennes däckshus hade en enorm flytkraft och JAIC hade ingen beräkning av det dynamiska förloppet när det vattenfylldes. Det har dock simulerats med CFD och varit föremål för modellförsök senare.
www.estoniasamlingen.se har ett antal rapporter för hugade.
A framtiden får utvisa vad som verkligen hände.
Jag tycker det är konstigt att fartyget inte lade sig upp och ned på också men jag har en nära vän som har en anhörig och min bild av förloppet har färgats mycket av henne.
Bra att man inte gjorde en cementgrav av vraket.
Nu kommer det komma en ny utredning och uppenbarligen så var det ju ett hål i skrovet.
Tiden kommer att visa hur det gick till i slutändan. Det viktiga är att hålet i sidan nu är dokumenterat och uppvisat för allmänheten.
Edit:
https://youtu.be/cr1R7_EDiR0
Jag får gärna det här klippet massakerat i sak. Vad är hans fel i analysen.
Vill väldigt gärna ha synpunkter på detta framförallt från er som inte köper vad han säger. Slakta helst klippet fullständigt.
Utan kritiska tankar så kommer inte sanningen närmare. Så är det faktiskt. Ni som tycker den här beskrivningen av förloppet verkar stämma ni får också gärna leta efter eventuellta felaktigheter.
Alla synpunkter är välkomna på detta klippet givetvis men helst kritiska. Allt måste granskas och då måste man försöka slå hål på alla teorier för att hitta den korrekta.
Presigen är skitsamma. Jag vill ha sanningen lika mycket även om min sanning visar sig vara inkorrekt, min sanning är helt oviktigt i sammanhanget. Jag vill ha sanningen.
Mvh