2020-10-01, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du skulle ju ’förklara’ varför min lista inte var bevis. Då räcker det inte med att säga att 2001 innehöll trickfilm. Ingen har sagt att 2001 är en dokumentär.
Lev vidare i din fantasi.
Hur skulle du kunna tveka om månlandningarnas äkthet när du är helt övertygad om att dom inte gick att spela in i en studio.
Givetvis är du övertygad när du har sådana premisser som styr din världsbild.
Citera
2020-10-01, 22:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Ja väldigt mycket belägg.
Kolla in filmen American Moon, läs på aulis.com.
Been there done that. Hittar bara samma gamla påståenden.
Citera
2020-10-01, 22:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Lev vidare i din fantasi.
Hur skulle du kunna tveka om månlandningarnas äkthet när du är helt övertygad om att dom inte gick att spela in i en studio.
Givetvis är du övertygad när du har sådana premisser som styr din världsbild.

Men även om det hade gått innebär det inte att det faktiskt skedde. Fattar du inte det?

Dessutom var trickfilmtekniken inte så värst flashig på 60-talet.
Citera
2020-10-01, 22:37
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
För någon timme sedan var din hypotes att Sovjet visste att det var omöjligt genomföra bemannade rymdfärder:

men nu har du plötsligt ändrat dig till:

Varför har du ändrat dig från "omöjligt att genomföra" till "enkel match"?

Snacka om helgardering på hypoteserna...

Du svarade aldrig på frågan tidigare:
Anser du att Lunokhod-projektet var fejkat eller varför slutade Sovjet redan 1973 med månrovers efter bara två tillfällen? Det var långt kvar till Sovjetunionens fall, så det finns ju ingen rimlig anledning till varför de slutade med en bedrift som de var helt ensamma att klara.

Varför har inte Ryssland upprepat Sovjets månrovers? De tog ju över Sovjets rymdteknologi och hade bara behövt bygga en kopia av den gamla teknologin.

Varför stod det still med radiostyrda bilar till månen i 40 år?

Hela inlägget var som om man skulle följa de månlandningstroendes version av historien. Jag raljerade lite, det kanske inte gick fram riktigt till alla. Man måste uppenbarligen vara övertydlig här.

Ni tror att man kunde åka till månen på 60-talet, USA kunde göra detta. Alltså hade nog Sovjet också lyckats om inte månraketen fallerat, därav "enkel match", eller tror ni inte det? Det var ju en enkel match för jänkarna att ta sig till och från månen flera gånger (tror ni), eller hur?

Jag tror inte raketen var enda skälet, det kan ha varit att man visste att det var omöjligt. Man lyckades och var först med allt annat i rymdkapplöpningen. Man råkade ut för missöden också. Varför kunde man inte ta sig till månen? Man borde klarat det om USA klarade det.

Det är som sagt inte självklart att man skulle avslöjat jänkarna om månfärderna nu var en bluff. Men för de månlandningstroende är detta ett bevis på att månfärderna var äkta. Om de var en bluff hade Sovjet avslöjat bluffen, enligt dem. Jag tror inte det håller riktigt.

Sovjets månrovers omges inte av några märkliga omständigheter mig veterligen, har nån hävdat att dessa var bluff? Finns det en konspirationsteori om Sovjets månrovers?

Att man inte åkt tillbaka till månen är inte det enda som är märkligt när det gäller Apollo-projektet, vi har pratat om andra saker i tråden också. Det är att man inte gjort bemannade rymdfärder annat än till omloppsbanan på 50 år, det är frågetecken om det överhuvudtaget var möjligt pga strålning, det är frågetecken om man hade tekniken att åka till och från månen redan på 60-talet, osv, osv.
Citera
2020-10-01, 22:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag förstår nu varför du tror på dom.
Och det är helt OK för mig, var och en blir salig på sin tro.

Du fattar inte skillnaden på att det är möjligt att något kan göras, och att det måste han gjorts i ett specifikt fall?

Dessutom hade det varit tvunget att ha utförts med ännu ej utvecklad filmteknik. Men ändå.
Citera
2020-10-01, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var har jag uttalat mig om dina konstruktörsegenskaper? Däremot - och detta har jag inte sagt förut - verkar du extremt biased och aningens autistisk.

Jo det finns massor med stöd. Film, foto, radiokommunikation, vittnesmål, utplacerade reflektorer, senare tagna bilder på lämnade spår och artefakter på månytan, hämtat månmaterial, etc etc. Dessutom är det orimligt att hålla en konspiration av den omfattningen hemlig i decennium efter decennium, för att inte tala om att Sovjet inte skulle missa chansen att få dra ner byxorna på Onkel Sam.
De du tar upp som film radiokommunikation etc är inget jag kan använda som stöd för varken det ena eller andra då jag inte har möjlighet att kontrollera källmaterialet. Att det springer omkring mångubbar eller dinosaurier på film stöder varken att det finns mångubbar eller dinosaurer. Det som ligger till grund för mina bedömningar är om de olika delsystemen kan användas som Nasa uppger. Allra säkrast är då, om möjlighet finns, empirisk studie. Får jag det inte att funka som annan påstår, får de själva visa hur och att det funkar. Annars har det inte skett. Det mesta jag tagit upp av Nasas illustrationer och delsystem innehåller för övrigt ofta rena felkonstruktioner vilket visar brist på kunskap. Kravet för lyckad färd kräver att samtliga system fungerar.
Citera
2020-10-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboCalle
Det som ligger till grund för mina bedömningar är om de olika delsystemen kan användas som Nasa uppger.
/.../
Det mesta jag tagit upp av Nasas illustrationer och delsystem innehåller för övrigt ofta rena felkonstruktioner vilket visar brist på kunskap.
Verkar snarare som du gör dina bedömningar utifrån kraftig bias och utan att sätta dig in i de olika delsystemen.
Så sent som för en vecka sedan påstod du felaktigt att jetmotorn på LLRV/LLTV motsvarade raketmotorn på månlandaren samt att gyroskopiska krafter i jetmotorn skulle göra konstruktionen tekniskt omöjlig.

Citat:
Jag har genom åren kollat på de flesta delsystem inom Apollo och inte kunnat bekräfta att några av dessa fungerade. Kollar man exempelvis övningsmodellerna av månlandaren har dessa en jetmotor istället för det som påstods används på månen, en raketdysa, reglerbar med hyperboliskt bränsle. En jetmotor i drift bildar ett gyroskop som det ska mycket till att ändra kurs på, annan än den själv vill ta. Skulle själv aldrig komma på tanken att konstruera något med den tekniken omöjlig uppgift.
Citat:
I sann Dunning-Krüger anda ger du sken av att kunna genomskåda allt som ogenomförbart trots att du inte verkar ha läst på det minsta.

För det första hade LLRV/LLTV inte en jetmotor istället för raketmotor utan jetmotorns uppgift var att simulera mångravitation genom att ge 5/6 lyftkraft (motorn hängde i en mekanism som gjorde att den alltid var riktad vinkelrätt mot marken).
På vardera sida om jetmotorn satt raketmotorer drivna av samma bränsle som i månlandaren och det var dessa som användes för horisontell manövrering.
Sid. 2
This lunar effect is achieved on the LLRV by supporting the vehicle with two separate propulsion devices. Five-sixths of the vehicle weight is supported by a jet engine mounted vertically in a gimbal at the center of gravity of the vehicle. A system of gyros and hydraulic servos keeps the jet engine essentially vertical with respect to the earth, regardless of the vehicle's attitude. One-sixth of the vehicle weight is supported by a pair of rockets mounted on the main frame of the vehicle, one on either side of the jet engine. All horizontal maneuvering and braking is accomplished through the use of these rockets combined with the tilting of the vehicle under the pilot's control. A pilot flying the vehicle has essentially the same angular motions and visual cues that he would have if he were in a lunar gravitational field.
Gällande gyroskopiska krafter i jetmotorn så använde man en motor med extremt lågt gyroskopiskt moment genom att delar i motorn var motroterande.
Sid. 22
The engines have an extremely low value of gyroscopic moment, since the fan rotates in the opposite direction from that of the gas-generator
rotor.
Dessutom hade övningsfarkosterna automatiska system som kompenserade för aerodynamiska krafter.
Sid. 2
Insofar as practical, automatic devices on the vehicle compensate for aerodynamic forces and moments, thus, simulating the lack of significant atmospheric effects on the moon.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://hydrogen-peroxide.us/uses-monoprop-steam-generation/LLRV-Design_and_Operation_Characteristics_of_a_Lunar-Landing_Research_Vehicle-1965.pdf&ved=2ahUKEwj3-bu6h4TsAhVOlosKHfY1B7UQFjACegQIAhAB&usg=AOvVaw2bVG 87FGGH8ylmo-5zJopW

Därutöver hade jetmotorn ett kanalsystem som ledde ut små mängde avgaser via en momentarm för att ytterligare kompensera för gyroskopiska krafter
Sid. 87

solution: use thin-walled aluminum tubing to port jet engine bleed-air through an orifice with a moment arm and direction selected to cancel the gyroscopic force.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.hq.nasa.gov/alsj/LLRV_Monograph.pdf&ved=2ahUKEwj3-bu6h4TsAhVOlosKHfY1B7UQFjAAegQICxAC&usg=AOvVaw3KXz qeY5I3MdiH0pjM-tYB
Citera
2020-10-02, 01:11
Medlem
Citat:
Verkar snarare som du gör dina bedömningar utifrån kraftig bias och utan att sätta dig in i de olika delsystemen.
Så sent som för en vecka sedan påstod du felaktigt att jetmotorn på LLRV/LLTV motsvarade raketmotorn på månlandaren samt att gyroskopiska krafter i jetmotorn skulle göra konstruktionen tekniskt omöjlig.
Om konstruktionsbeskrivningen är svårbegriplig för de utan ingenjörskompetens, läs inläggen flertal gånger, så kanske informationen går in.
Citera
2020-10-02, 02:11
Medlem
Citat:
Om konstruktionsbeskrivningen är svårbegriplig för de utan ingenjörskompetens, läs inläggen flertal gånger, så kanske informationen går in.
Menar du att dina missar i inlägget nedan berodde på att du inte begrep konstruktionsbeskrivningen?
Citat:
Kollar man exempelvis övningsmodellerna av månlandaren har dessa en jetmotor istället för det som påstods används på månen, en raketdysa, reglerbar med hyperboliskt bränsle. En jetmotor i drift bildar ett gyroskop som det ska mycket till att ändra kurs på, annan än den själv vill ta. Skulle själv aldrig komma på tanken att konstruera något med den tekniken omöjlig uppgift.
1. Du skriver att övningsmodellerna av månlandaren [LLRV och LLTV] hade en jetmotor istället för raketdysa reglerbar med hyberboliskt bränsle.
Fel. Jetmotorns uppgift var att simulera mångravitation genom att ge 5/6 lyftkraft. Reglerbara raketmotorer satt på vardera sidan av jetmotorn och dessa motsvarade månlandarens raketmotor.

2. Du skriver att gyroskopiska krafter i jetmotorn skulle göra konstruktionen tekniskt omöjlig,
Fel. Jetmotorn hade en konstruktion med motroterande delar som gjorde att den hade extremt lågt gyroskopiskt moment.
Senast redigerad av Prudent 2020-10-02 kl. 02:39.
Citera
2020-10-02, 02:13
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Eftersom månlandningarna faktiskt genomfördes har du fel. Det är nog du själv som får läsa konstruktionsdokumenten lite nogrannare. Jag tvivlar på att du har kompetensen att avgöra huruvida konstruktionerna gjorde sitt jobb eller inte.
Citera
2020-10-02, 11:05
Medlem
Visst är det lite mer praktiskt att använda en jetmotor VS hyperboliskt driven dysa. Exempelvis är drivgaserna från en hyperbolisk dysa mycket toxiska, men är ett hinder som kan lösas med friskluftsmask till flygföraren. Ett annat krux är flygtidens begränsning till ca två minuter, men i Nasas fall spelar det ingen roll eftersom ingen lyckats hålla balansen på farkosten den tiden. Den främsta orsaken till att raketmotor inte används är att ingen lyckats trottla en hyperbolisk dysa med tillräcklig upplösning.
- Den motor jag sett i alla dessa kraschscenarier är en typisk motor till skolkärra typ Saab 105. Att det skulle vara frågan om någon balanserad motroterad historia har inte visats mig. Det närmaste man kan komma är isåfall Rolls treaxliga motorer. De fanns dock inte på 60-talet och är avsedda för stora trafikflyg.
Senast redigerad av TurboCalle 2020-10-02 kl. 11:51.
Citera
2020-10-02, 11:07
Medlem
Citat:
Jämför med 2001: A Space Odyssey istället.

Men jag är helt på det klara med att om man inte tror att man kan trickfilma astronauter så att det ser ut som att dom är på månen, då är det helt meningslöst att diskutera vidare. Då är ju en film ett bevis!
Ja du...

Ja jämför gärna med den filmen. Den är inte alls likadan som filmerna från månlandningarna. I filmen 2001 ser man tydligt att de inte är i en 1/6 tyngdkraft. Man ser också att dammet inte befinner sig i vakuum detta till skillnad från månlandnings filmerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in