2017-06-11, 20:18
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Jag tror du inser värdet av att veta om det finns vätska på månen eller inte, alltså vätska man kan använda sig av. Det är helt avgörande om man skall kunna stanna där längre tider

Jag har tidigare länkat till papper som visar att stora mängder vatten finns lagrade precis under ytan.
Citera
2017-06-11, 20:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Var beskriver de skarpa fotavtryck där eller dålig byggkvalitet på månlandaren?
NASA kan inte "beskriva" något som hoax-stollar kommer att tro 50 år senare.
Citera
2017-06-11, 20:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vet du något bevis som vetenskapsmän godkänner?

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
NASAs dokumentation sammantaget.
Triangulering av radiotrafiken.
knappt 400 kg månstenar/sand.
Astronauternas vittnesmål.
Film som visar att kastparabler och pendlar stämmer överens med månens gravitation.
Geodata från nutida sonder som visar att terrängen stämmer med Apollo-foton.
Nutida fotografier över landningsplatserna.

Citat:
Var ser jag att vetenskapsmän godkänt dessa bevis?

KlokOchSnygg, dessa evidens är ju alla undersökta, och ingen verkar opponera sig. Av det får man sluta sig till att det som påstås faktiskt stämmer.

Massor av geologer har undersökt stenarna, och ingen säger att de är från jorden. Man använder stenarna för att identifiera meteoriter som kom från månen, och den första identifierades alltså 1982.

Filmerna visar tydligt att de inte är tagna på jorden, eftersom föremål inte rör sig som här. Ingen har ifrågasatt det. Snarare är det tvärtom. Fysiker kan lätt räkna ut gravitationen av filmerna. 60-talets trickfilmning klarade inte av det, vilket också är mycket tydligt om man tittar på 2001s scener från månen. Folk rör sig där annorlunda jämfört med NASAs astronauter.

Hade det varit en rättegång hade astronauterna åkt dit så att det skriker om det.

Och, det finns inget vetenskapen säger, eller något sådant. Det är vi människor som säger saker med utgångspunkt i bland annat framräknade fysiska formler.
Citera
2017-06-11, 20:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror du inser värdet av att veta om det finns vätska på månen eller inte, alltså vätska man kan använda sig av. Det är helt avgörande om man skall kunna stanna där längre tider

Återigen blandar du ihop två olika frågor. Huruvida det finns vatten eller inte är en annan fråga än, kan man få till sådana avtryck.

Hur som helst är det fortfarande upp till dig att bevisa att det inte funkar. Kan du inte göra det får man nöja sig med att säga något att vi inte kan veta, men att det verkar möjligt, ifall man nu skall tro NASA.

Vad du säger om Mythbusters film är inte övertygande. Man kan helt klart se ett avtryck där och de visade med tidigare exempel också att avtryck varierar med olika förhållanden. Det är det som måste vara din utgångspunkt, och för att kunna bevisa att det inte fungerar måste du troligen åka till månen och trampa runt. En sak du kan lägga märke till med det är att Mythbuster åtminstone närmade sig ett återskapande, vilket öppnar för att det kan bli än mer så med än mer lika förhållanden som på månen. För de flesta av oss verkar Mythbusters avtryck vara bra nog.
Citera
2017-06-11, 20:44
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du tror inte jag vet att dessa så kallade vetenskapsmän från NASA bara är påhittade, ni kan inte hitta något därifrån som ens tillåts "försvara" apollo. Då blir de av med jobbet för risken är stor att de skall avslöja för mycket. Jag har sett andra från NASA skämta lite försiktigt om apollo när de ha seminarier om andra projekt men jag tror de är farligt ut då, kanske kan de inte hålla sig ändå

^^

Om du faktiskt har tittat på Mythbusters avsnitt om månen ser du att NASA hjälper dem. De pratar också med folk som arbetar för NASA. Vad du säger ovan stämmer således inte.

Men ge oss ett exempel på när människor från NASA är farligt ute efter att lite försiktigt ha skämtat om Apollo.
Citera
2017-06-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Vad du säger om Mythbusters film är inte övertygande. Man kan helt klart se ett avtryck där och de visade med tidigare exempel också att avtryck varierar med olika förhållanden.

Mythbusters film är mycket övertygande men den är övertygande om att det inte går få skarpa avtryck då de visar att det misslyckades trots att de vidtagit åtgärder just för att få det så skarpt som möjligt.

Möjligen går många på deras film på grund av att de inte vet exakt vad de skall titta efter. Med skarpt så menar jag att sanden klibbat ihop, det krävs en kraft för att förstöra avtrycket. Lite som att krama en snöboll
Citera
2017-06-11, 21:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mythbusters film är mycket övertygande men den är övertygande om att det inte går få skarpa avtryck då de visar att det misslyckades trots att de vidtagit åtgärder just för att få det så skarpt som möjligt.
De kunde tyvärr inte vidta alla åtgärder, därav skillnaden jämfört med Buzz Aldrins foto.
Återkom när det görs ett experiment där alla förhållanden är exakt lika som då Buzz tog fotot.
Citera
2017-06-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
De kunde tyvärr inte vidta alla åtgärder, därav skillnaden jämfört med Buzz Aldrins foto.
Återkom när det görs ett experiment där alla förhållanden är exakt lika som då Buzz tog fotot.

Behöver jag inte, testet är tillräckligt. Att du inte förstår det handlar isåfall om kunskapsbrister i området
Citera
2017-06-11, 21:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Behöver jag inte, testet är tillräckligt. Att du inte förstår det handlar isåfall om kunskapsbrister i området

För att på ett rättvist sätt kunna undersöka något måste man återskapa samma förhållanden. Fysiker gör säkert så när någon påstår något. Väldigt sällan säger de, jaha, men jag har ett annat test här som säger att det inte fungerar.
Citera
2017-06-11, 21:32
Medlem
Citat:
För att på ett rättvist sätt kunna undersöka något måste man återskapa samma förhållanden. Fysiker gör säkert så när någon påstår något. Väldigt sällan säger de, jaha, men jag har ett annat test här som säger att det inte fungerar.
Och det här går att återskapa, lätt till och med men det gäller ju också att inse vad för typ av parametrar som påverkar
Citera
2017-06-11, 22:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Och det här går att återskapa, lätt till och med men det gäller ju också att inse vad för typ av parametrar som påverkar

Ja, och vad det verkar vägrar du att göra det. Det känns inte som att du ens har tittat på vad NASA anser vara sand eller grus från månen, inte heller känns det som att du ägnar gravitationsskillnader den minsta tanke.
Citera
2017-06-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ja, och vad det verkar vägrar du att göra det. Det känns inte som att du ens har tittat på vad NASA anser vara sand eller grus från månen, inte heller känns det som att du ägnar gravitationsskillnader den minsta tanke.

Har du tittat på vad NASA anser om sand eller grus på månen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in