2020-10-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuggan77
Du är så irriterande. Skulle det vara förmildrande omständigheter att flickan även var invirad i en filt?

Så vi skall bortse från vad som faktiskt hänt och ignorera att Esmeralda låg invirad i material av olika slag i två dygn? Att hon var drogad? Vanvårdad? Att hon överlevt om hjälp omedelbart hade kallats?

Bara för att man har fött ett barn betyder d ej att man är en god vårdnadshavare.

Jag är själv uppvuxen med en narcissistisk missbrukande mor. Jag och mina syskon borde blivit placerade i mkt tidig ålder. Idag är jag socialare och har Varit yrkesverksam i 15 år, Arbetat bla med barn samt med missbruk. Att föräldrar per automatik Skulle vara bättre vårdnadshavare pga av blodsband är en befängd tanke. Barn har rätt signifikanta vuxna runtomkring sig som ombesörjer deras bästa.

Inte två pundarluffare som trycker i tösen sub, stess samt andra preparat och vanvårdar henne t döds.

Du kanske ska byta yrkesroll om du inte kan uttrycka dig objektivt, ens i ett forum på internet. Att skriva ”du är så irriterande” och ”två pundarluffare” ringer illa i mina öron. Det spelar ingen roll att du inte är i tjänst. Man speglar sin arbetsplats och arbetsgivare oavsett om man är i tjänst eller privatperson.
När du dessutom jobbar med personer som dessa. Det är handläggare som beter sig som dig som får folk som R och P att tappa all tillit och respekt för myndigheter.
Senast redigerad av Jjfam 2020-10-01 kl. 22:23.
Citera
2020-10-01, 22:19
Medlem
[quote=jravmsa|73108085]
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fostermamman såg Esmeralda sista gången i April. Esmeralda dog över 10 månader senare. På vilket sätt menar du att de två sakerna skulle ha med varandra att göra?QUOTE]

R träffade E regelbundet men endast på soc kontor o alltid med någon annan närvarande. Sådana träffar kan aldrig bli bra. De blir konstlade, stämningen i rummet är jättekonstig, barnet blir osäker o rädd för den känner av att något är fel men inte vad, föräldrarna är livrädda för att göra ”fel” mm. Här gjorde M fruktansvärt fel som inte stöttade både R o E så de fick en bra relation. Vänner till mig som är fosterhem låter alltid föräldrarna komma hem så barnet är på trygg plats, de pratar mycket om föräldrarna, tittar på kort på dem, bjuder med dem på kalas mm De gör allt för att det ska bli en bra relation. Melinda gjorde tvärtom, inte för att hon är elak utan för hon älskade E så mycket, hon ville att E skulle bo med dem för alltid, hon ville att R skulle vara deras dotter. Hon såg inte till E’s bästa heller...
För minsta lilla rykte hon fick höra så anmälde hon familjen till soc. Detta så hon skulle få tillbaka E.
Hade hon istället gjort enligt, vad som är ett fosterhem uppdrag, så kanske R o P vågat ringt 112???

Oerhört tragiskt alltsammans, men du har rätt.
Det du skriver stämmer helt överens med det senaste som uppdagats
Citera
2020-10-01, 22:23
Medlem
[quote=jravmsa|73108085]
Citat:
Fostermamman såg Esmeralda sista gången i April. Esmeralda dog över 10 månader senare. På vilket sätt menar du att de två sakerna skulle ha med varandra att göra?QUOTE]

R träffade E regelbundet men endast på soc kontor o alltid med någon annan närvarande. Sådana träffar kan aldrig bli bra. De blir konstlade, stämningen i rummet är jättekonstig, barnet blir osäker o rädd för den känner av att något är fel men inte vad, föräldrarna är livrädda för att göra ”fel” mm. Här gjorde M fruktansvärt fel som inte stöttade både R o E så de fick en bra relation. Vänner till mig som är fosterhem låter alltid föräldrarna komma hem så barnet är på trygg plats, de pratar mycket om föräldrarna, tittar på kort på dem, bjuder med dem på kalas mm De gör allt för att det ska bli en bra relation. Melinda gjorde tvärtom, inte för att hon är elak utan för hon älskade E så mycket, hon ville att E skulle bo med dem för alltid, hon ville att R skulle vara deras dotter. Hon såg inte till E’s bästa heller...
För minsta lilla rykte hon fick höra så anmälde hon familjen till soc. Detta så hon skulle få tillbaka E.
Hade hon istället gjort enligt, vad som är ett fosterhem uppdrag, så kanske R o P vågat ringt 112???

Skämtar du med mig? Menar du på fullaste allvar att fostermamman bär ansvar för att föräldrarna underlät sig ringa 112 när olyckan skedde? Samtalet som med högsta sannolikhet hade räddat flickans liv?

Fostermammans agerande är precis vad ett barn som far illa behöver. Jag hade inte heller velat lämna ifrån mig ett barn till två missbrukande föräldrar. Med facit i hand vet vi ju hur d gick. O ärligt talat hur lätt är det att samarbeta med två pundare med kriminalitet som livsstil? Om man är en salutogen person med barnets bästa i fokus?

Blod är inte alltid tjockare än vatten. Och man äger inte sina barn.
Citera
2020-10-01, 22:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa

så du menar att det var Esmeraldas eget fel att hon dog? Hon var för jobbig i sin kärlek till Melinda?
Pinsamt dålig ursäkt.
Och att hon anmälde, jo tack du en drogad och inplastad unge bevisar ju att de anmälningarna var befogade.
Citera
2020-10-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Du kanske ska byta yrkesroll om du inte kan uttrycka dig objektivt, ens i ett forum på internet. Att skriva ”du är så irriterande” och ”två pundarluffare” ringer illa i mina öron. Det spelar ingen roll att du inte är i tjänst. Man speglar sin arbetsplats och arbetsgivare oavsett om man är i tjänst eller privatperson.
När du dessutom jobbar med personer som dessa. Det är handläggare som beter sig som dig som får folk som R och P att tappa all tillit och respekt för myndigheter.

D har du rätt i. Jag borde använda ett annat språkbruk. Men då jag själv är uppvuxen bland missbrukare ärver man ett icke adekvat språkbruk när man är i affekt. Men jag skall tänka på det framöver.
Citera
2020-10-01, 22:27
Medlem
Citat:
så du menar att det var Esmeraldas eget fel att hon dog? Hon var för jobbig i sin kärlek till Melinda?
Pinsamt dålig ursäkt.
Och att hon anmälde, jo tack du en drogad och inplastad unge bevisar ju att de anmälningarna var befogade.

Vad är det ni inte förstår?
Hur svårt ska det vara att förstå?
Citera
2020-10-01, 22:28
Medlem
Citat:
D har du rätt i. Jag borde använda ett annat språkbruk. Men då jag själv är uppvuxen bland missbrukare ärver man ett icke adekvat språkbruk när man är i affekt. Men jag skall tänka på det framöver.

Vi får hoppas att du inte hamnar i affekt i arbetet då.
Citera
2020-10-01, 22:31
Medlem
Citat:

Självklart är det så. Jag själv levde under svåra förhållanden när jag växte upp och blev således sviken av samhället som kände till detta. Trots det måste man tänka på att inte låta känslorna styra när man argumenterar. Låter man känslor styra över objektivitet är det ingen som tar en på allvar. Hur tror du det blivit om du uttryckt dig i dina utredningar så som du gör här? Visst, det är stor skillnad mellan en utredning och en diskussion på internet men min poäng står kvar. Vill du bli hörd kan du inte styras av känslor.
Citera
2020-10-01, 22:37
Medlem
Citat:
Om man ser till fup och lyssnar på rättegången är det rätt tydligt att fostermoderns oro var mer än väl befogad. Du kan inte finnas på riktigt? Menar du att soc “hetsjakt“ På familjen var obefogad? Tror du man får igenom ett lvu hur enkelt som helst?

Vet du hur många ggr soc har stora misstankar om missförhållanden i barnfamiljer där man har kriminalitet som livsstil och nyttjar droger? Men ingenting kan göra då man har för lite på fötter?

Ärligt talat, ett lvu kostar en kommun stora summor pengar, och d kan väl inte ändå ha gått ngn förbi att kommunerna går back flera miljoner årligen? Att tro att d e enkelt att vara familjehem samt att d skall vara en lukrativ bransch är skrattretande. I ärlighetens namn har soc svårt att placera barn då d finns för få familjehem.

Om föräldraparet hade haft ett barnperspektiv hade de tagit itu m sin missbruksproblematik och varit glada över en lyckad placering för deras gemensamma dotter. Och det kan väl ändå ej vara soc fel att Rebecka på eget bevåg bad få sin äldsta son placerad?

Lite konfunderad. Är det mitt inlägg du svarar på? Det var nämligen inte jag som skrev (eller tror) att det är enkelt att vara fosterhem. Inte heller jag som skrev (eller tror/tycker) att det är en lukrativ bransch.

Däremot undrar jag, om M hade agerat annorlunda, och sett till E’s bästa, o hjälpt till att skapa en bra mamma/dotter relation, hade detta hemska haft en annan utgång? Om E fått bli trygg med sin biologiska familj, om R fått bygga relation med E, hade hon mått bättre o klarat av att ätit, sluppit tappa håret mm. Om R o P sluppit känna att ”alla” försöker ta E ifrån dem, om samarbetet varit tryggt etc. Hade de då vågat ringa 112?? Bara lite jag grubblat över..
Citera
2020-10-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Vi får hoppas att du inte hamnar i affekt i arbetet då.

Vet du vad? Jag har inga problem med att förhålla mig professionell i min yrkesroll. Jag har heller inga problem med missbrukare så länge dem ej vanvårdar sina barn till döds.

Jag hade hamnat i lika stor affekt om det hade varit icke missbrukande föräldrar som utsatte barn för det jag utläst från fup samt hört från rättegång vad avser det här föräldraparet.

Jag valde trots att allt bli socionom för att hjälpa utsatta människor. Och i det här fallet är det barnen som farit illa hos sin primärfamilj. Det skär i mitt hjärta.
Citera
2020-10-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Lite konfunderad. Är det mitt inlägg du svarar på? Det var nämligen inte jag som skrev (eller tror) att det är enkelt att vara fosterhem. Inte heller jag som skrev (eller tror/tycker) att det är en lukrativ bransch.

Däremot undrar jag, om M hade agerat annorlunda, och sett till E’s bästa, o hjälpt till att skapa en bra mamma/dotter relation, hade detta hemska haft en annan utgång? Om E fått bli trygg med sin biologiska familj, om R fått bygga relation med E, hade hon mått bättre o klarat av att ätit, sluppit tappa håret mm. Om R o P sluppit känna att ”alla” försöker ta E ifrån dem, om samarbetet varit tryggt etc. Hade de då vågat ringa 112?? Bara lite jag grubblat över..

Jag måste ha missförstått. Det jag är mest upprörd över är att flickan kunde ha räddats om hjälp hade tillkallats i god tid. Att skylla på rädsla för myndigheter och fosterhemsmamman agerande för att man underlåter sig att ringa 112 Är för mig obegripligt.
Citera
2020-10-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jjfam
Självklart är det så. Jag själv levde under svåra förhållanden när jag växte upp och blev således sviken av samhället som kände till detta. Trots det måste man tänka på att inte låta känslorna styra när man argumenterar. Låter man känslor styra över objektivitet är det ingen som tar en på allvar. Hur tror du det blivit om du uttryckt dig i dina utredningar så som du gör här? Visst, det är stor skillnad mellan en utredning och en diskussion på internet men min poäng står kvar. Vill du bli hörd kan du inte styras av känslor.

Håller med till fullo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in