2020-10-01, 20:41
Medlem
Citat:
Guldfynd samarbete med Lilla hjärtats förening har både hyllats och sågats i sociala medier. Är rätt att använda en död flickas namn för att sälja halsband?
https://www.resume.se/kommunikation/varumarke/varumarkesexperterna-om-guldfynds-samarbete-med-lilla-hjartat-galler-att-ha-ett-tydligt-omdome/

Massiv kritik både på sociala medier och varumärkesexpertisen. Jag tycker det är osmakligt måste jag säga. Det jag undrar över är också varför den här sk föreningen inte har ett giro som alla andra föreningar som vill att man skall skänka pengar. Det stinker skunk här.
Citera
2020-10-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.resume.se/kommunikation/varumarke/varumarkesexperterna-om-guldfynds-samarbete-med-lilla-hjartat-galler-att-ha-ett-tydligt-omdome/

Massiv kritik både på sociala medier och varumärkesexpertisen. Jag tycker det är osmakligt måste jag säga. Det jag undrar över är också varför den här sk föreningen inte har ett giro som alla andra föreningar som vill att man skall skänka pengar. Det stinker skunk här.

Ja det är fruktansvärt att detta tillåts fortsätta :-/
Citera
2020-10-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRees
Ja det är fruktansvärt att detta tillåts fortsätta :-/

Du det här med vikten där det står att E hade gått ner i vikt i familjehemmet då M gör orosanmälan.
Det fattas tidigare vikt innan man skriver in detta i journalen, och när man skriver in detta så är det också noterat om att flickan skall hem och att det är skyddsbehov osv.
Innan detta så skriver samma barnavårdscentral att flickan är liten i maten och rekommenderar fett typ i allting. Jag saknar den vikt som fanns innan man skriver att flickan gått ner. Vet du något om det?
För i juli 2019 väger flickan 13 kilo.
Citera
2020-10-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ja det räcker med rubriceringarna inte hela stämningsansökan där åklagaren gjorde sig till åtlöje och fick igenom den minsta av sina åtalspunkter. Inget mord och ingen misshandel och inget griftefridsbrott alltså. Men du fick frågan om det bara var plast?

Du är så irriterande. Skulle det vara förmildrande omständigheter att flickan även var invirad i en filt?

Så vi skall bortse från vad som faktiskt hänt och ignorera att Esmeralda låg invirad i material av olika slag i två dygn? Att hon var drogad? Vanvårdad? Att hon överlevt om hjälp omedelbart hade kallats?

Bara för att man har fött ett barn betyder d ej att man är en god vårdnadshavare.

Jag är själv uppvuxen med en narcissistisk missbrukande mor. Jag och mina syskon borde blivit placerade i mkt tidig ålder. Idag är jag socialare och har Varit yrkesverksam i 15 år, Arbetat bla med barn samt med missbruk. Att föräldrar per automatik Skulle vara bättre vårdnadshavare pga av blodsband är en befängd tanke. Barn har rätt signifikanta vuxna runtomkring sig som ombesörjer deras bästa.

Inte två pundarluffare som trycker i tösen sub, stess samt andra preparat och vanvårdar henne t döds.
Citera
2020-10-01, 21:07
Medlem
Det korrekta är lakan, filtar och plast samt knutit ett snöre om.[/quote]

Och?!?
Citera
2020-10-01, 21:19
Medlem
Citat:
Du det här med vikten där det står att E hade gått ner i vikt i familjehemmet då M gör orosanmälan.
Det fattas tidigare vikt innan man skriver in detta i journalen, och när man skriver in detta så är det också noterat om att flickan skall hem och att det är skyddsbehov osv.
Innan detta så skriver samma barnavårdscentral att flickan är liten i maten och rekommenderar fett typ i allting. Jag saknar den vikt som fanns innan man skriver att flickan gått ner. Vet du något om det?
För i juli 2019 väger flickan 13 kilo.

Ja det står att flickan väger 11.9 den 23 sept 2018, och 11.89 den 30 jan 2019.
1 gram mao
Citera
2020-10-01, 21:20
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuggan77
Det korrekta är lakan, filtar och plast samt knutit ett snöre om.

Och?!?[/quote]
Och det hemskaste, att det fanns fukt på tyget kring munnen på innersta tyglagret.

Förövrigt håller jag med dig, det tyder inte direkt på lysande föräldraförmågor att ta en filt först, innan man plastar in och knyter snöre runt sitt barn.
Citera
2020-10-01, 21:33
Medlem
Jag måste säga att jag blir skrämd över hur mycket makt media har i vårt land. Detta är ett oerhört tragiskt fall. Ett fall som media skrivit extremt mycket om. Som vanligt, med svensk media, ges det endast en väldigt vinklad bild av vad som hänt och innehåller dessutom totala osanningar. Att det då kan leda till en lagändring, som kan bli fullständigt förödande för barn o familjer, är skrämmande.
I detta fall hade det bästa säkert varit att E fått stanna hos M.
Ändå undrar jag om utgången hade blivit annan om fostermamman hjälpt E i övergången hem och inte motarbetat för hon så gärna ville att E skulle vara hennes dotter? Om fostermamman istället försökt hjälpa R o E att bygga en fin mamma/dotter relation istället för att försöka göra allt så E skulle få stanna hos de, kanske denna historia slutat annorlunda? Tycker det är läskigt att en fosterfamilj inte förstår sitt uppdrag. De ska ge barnet trygghet o kärlek, precis som sina egna barn, men de måste förstå att barnet inte är deras. De måste se till barnets bästa, o hur jobbigt det än är när barnet ska flytta hem igen, så måste fosterföräldrarna gör hemflyttning så bra o trygg som den kan bli. Där misslyckas M kapitalt. Jag förstår att det måste vara fruktansvärt att behöva lämna tillbaka det barn man älskar precis som sin egen men det måste man klara om man ska vara fosterfamilj.
Citera
2020-10-01, 21:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Jag måste säga att jag blir skrämd över hur mycket makt media har i vårt land. Detta är ett oerhört tragiskt fall. Ett fall som media skrivit extremt mycket om. Som vanligt, med svensk media, ges det endast en väldigt vinklad bild av vad som hänt och innehåller dessutom totala osanningar. Att det då kan leda till en lagändring, som kan bli fullständigt förödande för barn o familjer, är skrämmande.
Ändå undrar jag om utgången hade blivit annan om fostermamman hjälpt E i övergången hem och inte motarbetat för hon så gärna ville att E skulle vara hennes dotter? Om fostermamman istället försökt hjälpa R o E att bygga en fin mamma/dotter relation istället för att försöka göra allt så E skulle få stanna hos de, kanske denna historia slutat annorlunda? Tycker det är läskigt att en fosterfamilj inte förstår sitt uppdrag. De ska ge barnet trygghet o kärlek, precis som sina egna barn, men de måste förstå att barnet inte är deras. De måste se till barnets bästa, o hur jobbigt det än är när barnet ska flytta hem igen, så måste fosterföräldrarna gör hemflyttning så bra o trygg som den kan bli. Där misslyckas M kapitalt. Jag förstår att det måste vara fruktansvärt att behöva lämna tillbaka det barn man älskar precis som sin egen men det måste man klara om man ska vara fosterfamilj.
Fostermamman såg Esmeralda sista gången i April. Esmeralda dog över 10 månader senare. På vilket sätt menar du att de två sakerna skulle ha med varandra att göra?
Citera
2020-10-01, 21:55
Medlem
Citat:

Ja!
Citera
2020-10-01, 22:05
Medlem
[quote=MarryBlunt|73107796]Fostermamman såg Esmeralda sista gången i April. Esmeralda dog över 10 månader senare. På vilket sätt menar du att de två sakerna skulle ha med varandra att göra?QUOTE]

R träffade E regelbundet men endast på soc kontor o alltid med någon annan närvarande. Sådana träffar kan aldrig bli bra. De blir konstlade, stämningen i rummet är jättekonstig, barnet blir osäker o rädd för den känner av att något är fel men inte vad, föräldrarna är livrädda för att göra ”fel” mm. Här gjorde M fruktansvärt fel som inte stöttade både R o E så de fick en bra relation. Vänner till mig som är fosterhem låter alltid föräldrarna komma hem så barnet är på trygg plats, de pratar mycket om föräldrarna, tittar på kort på dem, bjuder med dem på kalas mm De gör allt för att det ska bli en bra relation. Melinda gjorde tvärtom, inte för att hon är elak utan för hon älskade E så mycket, hon ville att E skulle bo med dem för alltid, hon ville att R skulle vara deras dotter. Hon såg inte till E’s bästa heller...
För minsta lilla rykte hon fick höra så anmälde hon familjen till soc. Detta så hon skulle få tillbaka E.
Hade hon istället gjort enligt, vad som är ett fosterhem uppdrag, så kanske R o P vågat ringt 112???
Citera
2020-10-01, 22:12
Medlem
Citat:

Om man ser till fup och lyssnar på rättegången är det rätt tydligt att fostermoderns oro var mer än väl befogad. Du kan inte finnas på riktigt? Menar du att soc “hetsjakt“ På familjen var obefogad? Tror du man får igenom ett lvu hur enkelt som helst?

Vet du hur många ggr soc har stora misstankar om missförhållanden i barnfamiljer där man har kriminalitet som livsstil och nyttjar droger? Men ingenting kan göra då man har för lite på fötter?

Ärligt talat, ett lvu kostar en kommun stora summor pengar, och d kan väl inte ändå ha gått ngn förbi att kommunerna går back flera miljoner årligen? Att tro att d e enkelt att vara familjehem samt att d skall vara en lukrativ bransch är skrattretande. I ärlighetens namn har soc svårt att placera barn då d finns för få familjehem.

Om föräldraparet hade haft ett barnperspektiv hade de tagit itu m sin missbruksproblematik och varit glada över en lyckad placering för deras gemensamma dotter. Och det kan väl ändå ej vara soc fel att Rebecka på eget bevåg bad få sin äldsta son placerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in