Citat:
Ursprungligen postat av
jravmsa
Jag måste säga att jag blir skrämd över hur mycket makt media har i vårt land. Detta är ett oerhört tragiskt fall. Ett fall som media skrivit extremt mycket om. Som vanligt, med svensk media, ges det endast en väldigt vinklad bild av vad som hänt och innehåller dessutom totala osanningar. Att det då kan leda till en lagändring, som kan bli fullständigt förödande för barn o familjer, är skrämmande.
I detta fall hade det bästa säkert varit att E fått stanna hos M.
Ändå undrar jag om utgången hade blivit annan om fostermamman hjälpt E i övergången hem och inte motarbetat för hon så gärna ville att E skulle vara hennes dotter? Om fostermamman istället försökt hjälpa R o E att bygga en fin mamma/dotter relation istället för att försöka göra allt så E skulle få stanna hos de, kanske denna historia slutat annorlunda? Tycker det är läskigt att en fosterfamilj inte förstår sitt uppdrag. De ska ge barnet trygghet o kärlek, precis som sina egna barn, men de måste förstå att barnet inte är deras. De måste se till barnets bästa, o hur jobbigt det än är när barnet ska flytta hem igen, så måste fosterföräldrarna gör hemflyttning så bra o trygg som den kan bli. Där misslyckas M kapitalt. Jag förstår att det måste vara fruktansvärt att behöva lämna tillbaka det barn man älskar precis som sin egen men det måste man klara om man ska vara fosterfamilj.
Om man ser till fup och lyssnar på rättegången är det rätt tydligt att fostermoderns oro var mer än väl befogad. Du kan inte finnas på riktigt? Menar du att soc “hetsjakt“ På familjen var obefogad? Tror du man får igenom ett lvu hur enkelt som helst?
Vet du hur många ggr soc har stora misstankar om missförhållanden i barnfamiljer där man har kriminalitet som livsstil och nyttjar droger? Men ingenting kan göra då man har för lite på fötter?
Ärligt talat, ett lvu kostar en kommun stora summor pengar, och d kan väl inte ändå ha gått ngn förbi att kommunerna går back flera miljoner årligen? Att tro att d e enkelt att vara familjehem samt att d skall vara en lukrativ bransch är skrattretande. I ärlighetens namn har soc svårt att placera barn då d finns för få familjehem.
Om föräldraparet hade haft ett barnperspektiv hade de tagit itu m sin missbruksproblematik och varit glada över en lyckad placering för deras gemensamma dotter. Och det kan väl ändå ej vara soc fel att Rebecka på eget bevåg bad få sin äldsta son placerad?