Citat:
Ursprungligen postat av
14thInt
Satt i styrelsen för Svensk-Chilenska Sällskapet.
Aha! Känner jag väl till. Gjorde en betydande granskning av svenska höger om höger-nätverket med internationella förgreningar för några år sedan. Just hans namn såg jag inte men många av de andra.
Inga Palmevänner.
Som i många andra sammanhang är det ju korsvis kopplingar mellan personer och föreningar även i dessa kretsar. Det är bland annat här man via WACL får personkopplingen mellan Åke J Ek, Arvo Horm, Birger Hagård m fl till CIA-agenten och Stay Behind-mannen Carl Armfelt vid den tiden bosatt på gränsen mellan Nederländerna och Belgien. Finsk greve uppväxt i Sverige. Hans liv beskrivs ingående av Bertil Wedin i ett nummer av Contra på 80-talet.
Apropå "Le Grand Blond", gangstern och rånmördaren Patrick Haemers som vi skrev om häromveckan. Talade flamländska. Haemers påstod att han emellanåt arbetade åt ledande personer inom belgiska staten och näringslivet, män med "extrema politiska åsikter". Armfelt var verksam i de kretsarna.
Brabantmorden, Marc Dutroux-härvan osv.
I januari 1986 försökte Haemers värva en hitman. Men det kan ju förstås röra något helt annat än Palmemordet. En i hans rånmördarliga, Robert Darville, vägrade i alla fall ställa upp.
Men sen ska dom ju "ner till Sveavägen" också och i den delen gick jag som väntat bet. Men intressant var det och är det. Om inte annat som modern historia.
Fråga inte om källor. Det är massor. Bland annat har jag ägnat månader åt att trassla mig igenom holländska och flamländska sidor på originalspråket. (Jag har inget liv

).
Här är en av sidorna
https://bendevannijvel.com/